پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گرگان

حوزه/ مبلّغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با اشاره به نقش دولت، مردم و رسانه های گروهی در ترویج حجاب، بیشترین وظیفه تبلیغ و ترویج این دستور دینی را بر عهده حوزه های علمیه دانست که با تربیت مبلغان در جهت نهادینه کردن این فرهنگ سهم بسزایی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، خانم فریده ساوری در نشست معرفتی با عنوان «آسیب‌های بی حجابی در جامعه» که به مناسبت هفته حجاب و عفاف با حضور کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، حجاب و عفاف را یک دستور دینی و از مسائل مهم و کلیدی جامعه دانست.

 وی افزود: حجاب و پوشش اسلامی یکی از اوامر انسان ساز الهی و احکام حیات بخش اسلام در زندگی طیبه، منطبق بر فطرت بشر و زمینه ساز پویایی و کمال انسانی فرد و جامعه است.

مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، شناخت تأثیر حجاب و نقش آن در کاهش آسیب اجتماعی را در مسیر ترقی و تعامل جامعه مؤثر دانست و ادامه داد: مسئله بی حجابی در جامعه امروز به عنوان آسیبی کاملاً مشهود در جامعه است، که نه تنها افراد بی‌حجاب بلکه تمام اعضای جامعه را در بر می‌گیرد.

ساوری، تصریح مسئله حجاب در آیات متعدد قرآن کریم را نشانه اهمیت موضوع برشمرد و اضافه کرد: روح عفت و پرواپیشگی از بدو خلقت آدمی تاکنون بر انسان حاکم بوده، هر چند شکل، اندازه و کیفیت بُروز آن در دوره های مختلف، متفاوت است اما این خصلت همیشه بروز و ظهور داشته، چنانچه قرآن کریم در داستان آفرینش آدم و حوا از این خصلت فطری یاد می کند.  

وی درباره رابطه بدحجابی با آسیب اجتماعی، گفت: آسیب اجتماعی به نوعی عمل فردی یا جمعی گفته می شود که در چهارچوب اصول اخلاقی و قواعد جمعی به صورت رسمی یا غیررسمی مورد رعایت قرار نگرفته است که با منع قانونی یا قبح اخلاقی جامعه روبرو می شود؛ بنا به این تعریف، چون حجاب اسلامی در چهارچوب اخلاق دینی قرار می گیرد، عدم رعایت آن نوعی آسیب اجتماعی تلقی می شود که دارای مراتب و دسته بندی خاصی است.

طلبه سطح چهار حوزه ادامه داد: همزمان با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری، آسیب های اجتماعی نیز شکل تازه ای به خود گرفت، چنانچه زن که مظهر عفاف، حیا و عشق ورزی به قداست و پاکی محسوب می شد به عنوان ابزاری بی مقدار در سراشیبی سقوط قرار گرفت و کرامت ذاتی او زیر غبار غفلت مدفون شد.

ساوری، کاهش محبوبیت زنانه را از جمله پیامدهای بدحجابی و بی عفتی در اجتماع دانست و ابراز کرد: حجاب از این نظر که میان زنان و مردان فاصله معقول و مشروع می افکند، به زن جلوه ای زیبا و تحسین برانگیز بخشیده و حریمی میان زن و مرد نامحرم ایجاد می کند که لذت و بهره های جنسی را به محیط خانواده محدود کنند، در مقابل، بدحجابی و بی حجابی و آزادی بی قید و شرط، سبب فروپاشی کانون خانواده می شود.

وی، طلاق و جدایی زن و شوهر و از هم پاشیدن نظام خانواده، هوس مداری در خانواده، چشم چرانی و مقایسه با همسر، تهییج شهوات و لذت گرایی، غفلت از معیارهای اصولی در گزینش همسر، گرایش مردان به چند همسری و ایجاد اختلال روانی و عصبی را از دیگر پیامدهای رعایت نکردن عفاف و حجاب در جامعه بیان کرد.

مبلغ جهادی حوزه در پایان بر ضرورت گسترش فرهنگ حجاب در جامعه تاکید کرد و با اشاره به نقش دولت، مردم و رسانه های گروهی در ترویج حجاب، بیشترین وظیفه تبلیغ و ترویج این دستور دینی را بر عهده حوزه های علمیه دانست که با تربیت مبلغان در جهت نهادینه کردن این فرهنگ سهم بسزایی دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha