جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بونهام ریچارد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بازهم گاف ترامپ آمریکا را سرافکنده کرد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اظهاراتی درباره انجام آزمایش‌های کرونا مطرح کرده که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آن را عجیب ارزیابی کرده است. «سی‌ان‌ان» در گزارشی نوشت: «شاید باورتان نشود دونالد ترامپ درباره انجام آزمایش‌های کرونا چه گفته است.» متن سخنان ترامپ، بر اساس آنچه در سی‌ان‌ان آمده به شرح زیر است: -خبرنگار: آقای رئیس‌جمهور شما چند بار گفته‌اید تعداد موارد ابتلا به کرونا به خاطر افزایش تست‌ها بالا می‌رود. -ترامپ: درست است. -خبرنگار: قبول دارید که آمار کرونا به دلایل دیگر هم بالا می‌رود؟ مثلا به این دلیل که این ویروس دارد شیوع پیدا می‌کند و شما چه کاری برای جلوگیری از شیوع آن انجام می‌دهید؟-ترامپ: خب شما می‌دانید که ما کمترین نرخ مرگ و میر را نسبت به تمام کشورهای دیگر داریم. اگر در جریان باشید جو بایدن (معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا) و اوباما (رئیس‌جمهور قبلی آمریکا) در دولت خودشان آزمایش‌ها را متوقف کردند؛آنها این آزمایش‌ها را متوقف کردند. احتمالاً از این خبر دارید. البته می‌دانم که نمی‌خواهید آن را گزارش کنید، ولی آنها اخذ آزمایش را متوقف کردند. درست وسط کار، گفتند "خبری از آزمایش نیست"، البته آنها برای یک مشکل خفیف‌تر نسبت به مشکلی که ما داریم این کار را کردند. ما الان داریم بیشتر از همه تست می‌گیریم و وقتی شما تست می‌گیرید،  مورد جدید ابتلا اضافه می‌کنید. بنابراین، ما موارد جدیداضافه کرده‌ایم. در بعضی کشورها، وقتی کسی مریض است و وارد بیمارستان یا مطب پزشک می‌شود از او تست می‌گیرند. این تستی است که آنها می‌گیرند، بنابراین آنها مورد جدید ابتلا ایجاد نمی‌کنند در حالی که ما این کار را انجام می‌دهیم. ما این همه مورد داریم. بنابراین همان‌طور که می‌بینید تست گرفتن یک شمشیر دو لبه است.» شبکه خبری سی‌ان‌ان در راستی‌آزمایی اظهارات ترامپ به ۴ مورد که به نظر این رسانه انطباقی با واقعیت ندارند اشاره کرده است: ۱- نرخ مرگ و میر در آمریکا کمتر از همه‌جای دنیا نیست.  در واقع طبق آمار دانشگاه جان‌هاپکینز آمریکا از لحاظ آمار مرگ و میر رتبه هفتم را در دنیا دارد. ۲- دولت اوباما اخذ تست برای تشخیص بیماری H1N1 را متوقف نکرد. ضمن آنکه مقایسه کرونا با این آنفولانزا کاملا نادرست است. ۳- گرفتن تست به معنی اضافه کردن به موارد ابتلا نیست. گفتن اینکه گرفتن تست چیزی جز شناسایی موارد ابتلا است نادرست است. البته این اولین بار نیست که ترامپ نظرش را در مخالفت با گرفتن تست و شفافیت اعلام کرده است. ۴- گرفتن تست دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا نیست. سی‌ان‌ان هفته پیش گزارش داده بود که اخذ تست به طور متوسط روزانه ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که موارد ابتلا ۱۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

اتحادیه اروپا تل‌آویو را از طرح اشغال منصرف کرد

وزرای خارجه یازده کشور اروپایی در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، ابراز نگرانی کردند که زمان برای تدوین گزینه‌های واکنش به تل‌آویو در صورت اجرا کردن طرح اشغال کرانه باختری رو به اتمام است. واکنش‌های جهانی به طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری هنوز ادامه دارد و این بار ۱۱ وزیر خارجه اروپایی در نامه‌ای خواستار مشخص شدن گزینه‌های این اتحادیه برای بازداشتن تل‌آویو از اجرای این طرح شدند. روزنامه «هاآرتص» در خبری نوشت، این نامه توسط وزرای خارجه فرانسه، ایتالیا، هلند، ایرلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، دانمارک، فنلاند، پرتغال و مالت نوشته و برای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شده است. بر این اساس، وزرای مذکور در این نامه - که روز جمعه برای بورل ارسال شده - خواستار تهیه سریع لیستی از واکنش‌های احتمالی اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی در صورت اجرایی کردن طرح اشغال کرانه باختری شده و تصریح کردند که زمان برای بازداشتن تل‌آویو به سرعت در حال از دست رفتن است. این دیپلمات‌های ارشد اروپایی ابتدا از بورل خواستند که طی دیداری غیررسمی با آنها در تاریخ ۱۵ می، واکنش‌های اتحادیه اروپا به طرح اشغال را مشخص کند و سپس جزئیات سند واکنش‌هایی که پیش از این فراهم کرده را در اختیار آنها قرار دهد. در این نامه با تاکید بر نگرانی اتحادیه و کشورهای اروپایی از طرح اشغال اراضی فلسطینیان در کرانه باختری، با استناد به صحبت‌های شخص بورل، این اقدام نقض قوانین بین‌المللی توصیف شده است. وزرای خارجه ۱۱ کشور مذکور ضمن مهم دانستن شفاف‌سازی درباره پیامدهای حقوقی و سیاسی اجرای طرح اشغال، تاکید کردند که حاضر شدن سریعتر لیستی از واکنش‌ها به این طرح می‌تواند مبنای محکمی برای مذاکرات آتی آنها با تل‌آویو باشد. کابینه تل‌آویو پیشتر وعده داده بود روز یکم جولای تاریخ اجرای طرح اشغال خواهد بود اما به نوشته هاآرتص دلیل عدم اجرای این طرح در آن روز، این بود که طرح مذکور از ابتدا بیشتر به عنوان وسیله‌ای برای انحراف توجهات از پرونده‌های فساد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طراحی شده بود. روز گذشته «پنینا تامانو-شاتا» وزیر مهاجرت رژیم صهیونیستی با بیان اینکه طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری از دستور کار کابینه تل‌آویو خارج شده، گفت این طرح بدون برداشتن گام‌های دیپلماتیک قابل اجرا نیست. پیش از این نیز بیش از یک هزار قانونگذار اروپایی از ۲۶ کشور در نامه‌ای ضمن مخالفت با طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری، خواستار واکنش مناسب دولت‌های خود به این اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی شده بودند.

جانشین حاج قاسم برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خط و نشان کشید

فرمانده نیروی قدس سپاه در جمعی از فرماندهان مقاومت در واکنش به آتش سوزی ناو آمریکایی "یو.اس.‌اس بونهوم ریچارد" اظهار داشت: آنچه امروز در آمریکا اتفاق افتاده بویژه حادثه ناو نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکا است و این وعده الهی است که هرکسی ظلم و جنایتی کند دچار عذاب الهی می شود. این ها چون کلام الهی را تغییر دادند و ظلم کردند و جنایت مرتکب شدند گرفتار قهر و عذاب الهی شدند. سردار «اسماعیل قاآنی» تأکید کرد: آمریکایی ها بی خودی دنبال مقصر نگردند و دیگران را متهم نکنند این آتشی است که خودشان روشن کرده اند و امروز این آتش آن ها را در بر گرفته استباید به ان ها بگوییم این اتفاق پاسخ جنایت های شما است که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است، خداوند با دست خود شما، شما را مجازات می کند. فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به دولت امریکا، یادآور شد: هنوز روزهای خوشی های شماست روزهای بسیار سخت و حوادث سختی پیش روی شما و رژیم صهیونیستی است. سردار قاآنی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ارتش آمریکا خسته و فرسوده شده و تجهیزات آن به آهن پاره تبدیل شده است. آمریکا باید وضع بد خود را قبول کند و بیش از این به بشریت و مردم خود ظلم نکند. در روزهای گذشته فرمانده نیروهای ترریستی آمریکا در شرق آسیا (سنتکام) بارها از ترور بزدلانه سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» ابراز خشنودی کرده و آن را موجب سردرگمی سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران دانسته بود!

بونهام ریچارد به سقوط نزدیک شد

ناو آمریکایی یو اس اس بونهام ریچارد در پایگاه دریایی سن دیه گو هنوز در آتش می‌سوزد و به علت انباشت آب مورد استفاده برای خاموش کردن شعله‌های آتش، هم اکنون به یک طرف کج شده است. این آتش سوزی که از صبح روز یکشنبه آغاز شد، دکل جلویی کشتی را نابود کرده و شدت آن به قدری است که به گفته برخی مقامات درجه حرارت در برخی نقاط تا ۱۰۰۰ درجه می‌رسد. در مجموع ۵۹ تن - ۳۶ ملوان و ۲۳ غیرنظامی - دراین سانحه مصدوم و به بیمارستان‌های اطراف منتقل شده اند. ولی در شرایط فعلی بیشترین توجهات به سرنوشت خود کشتی و تأثیراتی که ممکن است دود ناشی از آتش سوزی بر جوامع نزدیک پایگاه دریایی داشته باشد، جلب شده است. گفته می‌شود ملوانان حاضر در عرشه ناچار شده اند به علت انباشت آب مورد استفاده برای خاموش کردن آتش و کج شدن کشتی به یک سمت، عملیات تخلیه آب را آغازکنند. یک مقام نیروی دریایی درپاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا می‌توان کشتی را نجات داد گفت: در حال حاضر، ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا دقیقا همین کار را انجام دهیم. وقتی آتش را مهار کردیم که این اولویت اصلی ماست، پس آن ارزیابی را انجام خواهیم داد. علت دقیق آتش سوزی هنوز مشخص نشده است، ولی برخی ملوانان کشتی می‌گویند آتش ابتدا از یک منطقه باز ویژه ذخیره سازی کامیون‌ها و وسایل نقلیه آب- خاکی مورد استفاده تفنگداران دریایی آغاز و احتمالاً به علت وجود جعبه‌های مقوایی سنگین و سایر مواد قابل احتراق موجود در انبار تشدید شد و به نواحی دیگر سرایت کرد.

دادگاه لاهه به نفع دوحه رأی داد

دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) در پرونده اختلافات میان قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص محاصره هوایی، به نفع دوحه رأی داد. به گزارش الجزیره، دادگاه لاهه با اجماع آرا، دفاعیه کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در خصوص عدم صلاحیت سازمان هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) در رسیدگی به شکایت قطر از چهار کشور مذکور را رد کرد. عربستان، امارات، مصر و بحرین سال ۱۳۹۷ پس از آنکه ایکائو حاضر نشد ادعاهای عربستان، امارات و بحرین را بپذیرد، تصمیم گرفتند پرونده «حاکمیت هوایی» را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند. دیوان بین‌المللی کیفری افزوده است: قطر پیش از توسل به ایکائو برای شکایت از چهار کشور عربی تلاش‌هایی برای مذاکره با آن‌ها انجام داده بود. قطر پیش‌تر به «ایکائو» در خصوص اقدام کشورهای عربستان، امارات و بحرین در بستن آسمان خود به روی پروازهای مسافربری قطر شکایت کرده بود و این سازمان به این کشور فرصت استماع مطالب را داد. عربستان، بحرین، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶ ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند. تحریم کنندگان ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کرده اند که این کشور تاکنون به هیچ یک از این شروط تن نداده است.

پیمان مشترک صهیونیست‌ها را ترساند

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مقاله ای به روابط ایران و چین پرداخت و نوشت که این روابط چگونه تهدیدی برای رژیم اسرائیل به شمار می رود. به نوشته جروزالم پست، کاریس ویت مدیر صهیونیستی اجرایی شرکت " SIGNAL " که یک اندیشکده روابط چین و رژیم اسرائیل است، درخصوص علل نگرانی این رژیم درخصوص برنامه کاری مشترک ایران و چین گفت که تقویت ارتش ایران از طریق همکاری با چین به اسرائیل زیان می رساند. حواله هرگونه منابع جدیدی به ارتش ایران ممکن است به احتمال زیاد علیه اسرائیل استفاده شود. این روزنامه افزود که بخش دیگر برنامه نیز ممکن است درخصوص فروش گسترده سلاح به ایران باشد و یک گزارش جدید وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که چین در تلاش برای فروش بالگردهای هجومی و جنگنده بمب افکن و تانک به مقادیر بیشتری سلاح به محض برداشته شدن ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر آینده است. ویت گفت: اسرائیل و آمریکا به اعضای شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی فشار می آورند اما زانگ جون نماینده چین در سازمان ملل هفته گذشته بر مخالفت خود با این تلاش‌های آمریکا تاکید کرد. به نوشته جروزالم پست، در مقابل فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، سرازیر شدن گسترده سرمایه گذاری‌های چین باعث کاهش موثر این فشار خواهد شد. یک برنامه مشترک 25 ساله روابط بین ایران و چین را تعمیق خواهد بخشید. این روزنامه صهیونیستی نوشت: دفتر نخست وزیری اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرد اما به احتمال زیاد، با دیده نگرانی به این برنامه مشترک چین و ایران می‌نگرد.

آذربایجان و ارمنستان وارد فاز جنگی شدند

تشدید درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد فاز نگران کننده‌ای شده است و در همین راستا بسیاری از ناظران از افزایش تنش‌ها میان این دو کشور ابراز نگرانی کرده اند. در همین راستا، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد در پی افزایش تنش‌ها با ارمنستان دو مقام ارشد ارتش این کشور کشته شدند.  بنا به بیانیه این وزارتخانه، ژنرال «پولاد قاسموف» و سرهنگ «ایلگار میرزایف» در پی تیراندازی از وی ارتش ارمنستان در منطقه مرزی تووز کشته شدند. «کریم ولی‌اف» معاون وزیر دفاع آذربایجان به خبرنگاران گفت: در شب چهاردهم جولای (دیشب) درگیری‌های شدید در منطقه تووز ادامه یافت. ما با رقیب در درگیری شدید بودیم. حدود صد نیروی رقیب (شکست خوردند) و مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی و اشیای مهم (آن‌ها) از بین رفتند. جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۱۸ میلادی تا ۱۹۲۰ میلادی اتفاق افتاد و نزدیک به دو سال طول کشید. با فروپاشی امپراتوری نیکلای دوم، انقلاب روسیه (۱۹۱۷) و ظهور دولت‌های مستقل در قفقاز در سال‌های آخر جنگ جهانی اول، رقابت درزمینه تسلط بر قره باغ و اختلاف مرزی، قومیتی و تاریخی در کوهستان زانگزور (نخجوان) باعث درگیری‌های شدیدی میان اولین جمهوری ارمنستان و جمهوری دموکراتیک آذربایجان تبدیل شد. وی در ادامه گفت: ارتش آذربایجان هم متحمل خسارت شد. سرلشکر «پولاد گاشیموف» و سرهنگ «ایلگار میرزایف» قهرمانانه در نبردهای صبح جان باختند. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سازمان پیمان امنیت جمعی در خصوص تنش‌ها در مرز ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی جدی کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده است. رسانه‌ها روز یکشنبه از درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان خبر دادند که تلفاتی را نیز به همراه داشت. وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که آتش‌بس در منطقه تووز در مرز آذربایجان و ارمنستان نقض شده و طی درگیری ایجاد شده تلفاتی در میان نیروهای دو طرف حاصل شده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در این درگیری دست کم دو نیروی نظامی آذربایجان کشته و ۵ نفر دیگر مجروح شدند. وزارت دفاع آذربایجان روز دوشنبه نیز اعلام کرد، یگان‌های ارتش این کشور با حملات دقیق توپخانه و خمپاره‌ای، یک سنگر و تاسیسات نظامی ارمنستان را ویران کردند. «استفان دوژاریچ» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، دوشنبه شب از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست درگیری‌های مرزی را متوقف کنند و به دنبال کاهش تنش باشند. سخنگوی «آنتونیو گوترش» با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه از ایروان و باکو خواست فورا به جنگ خاتمه دهند و از طرفین درگیر خواست هرچه سریع‌تر گام‌هایی در مسیر تنش‌زدایی بردارند و از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند. سازمان ملل متحد همچنین در این بیانیه حمایت کامل خود را از تلاش‌های سازمان همکاری و امنیت اروپا (OSCE) در زمینه شناسایی شرایط به عنوان یک موقعیت خطرناک و تلاش‌ها برای یک روند صلح آمیز از طریق مذاکرات برای حل و فصل بحران ناگورنو-قره باغ اعلام کرد. وزارت خارجه روسیه هم روز دوشنبه نسبت به درگیری تازه نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد. در بیانیه منتشر شده وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: «روسیه نگرانی جدی خود درباره وخیم تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان را ابراز می‌کند. طبق اطلاعات دریافتی، تنش‌ها ادامه دارد و طرفین علیه هم از یگان‌های توپخانه استفاده می‌کنند و این درگیری کشته‌ و زخمی برجای گذاشته است.» بیانیه وزارت خارجه روسیه بلافاصله پس از اظهارات «نیکُل پاشینیان» رئیس جمهور ارمنستان به میان آمد. پاشینیان در نشست فوق‌العاده دولت این کشور «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان را مسئول پیامدهای تنش‌های مرزی اخیر برشمرد. وی همچنین از جانبداری دولت ترکیه از باکو در این مساله انتقاد کرد.

انتقام سخت به نقطه پایانی نرسید

سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی، در دانشگاه امام حسین (ع) با تشکر از برگزار کنندگان دومین همایش بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی گفت: اولین نکته که باید توجه کنیم این است که مکتب شهید سلیمانی یک مکتب عملیاتی است. مکتب او ظهور و بروز یک کلمه طیبه است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید به مخاطبان همایش یادآور شوید که مکتب شهید سلیمانی دارای منطق و فلسفه است و سبک و قاعده دارد. عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تصریح کرد: دو عنصر مهم در مکتب سلیمانی یکی حکم ولی و دیگری، عقلانیت جمعی است. وی با اشاره به الگوی مدیریت جهادی در دفاع مقدس گفت: ما در هیچ عملیاتی فقط به سلسله مراتب کلاسیک عمل نکردیم و همواره به این دو عنصر توجه ویژه‌ای می‌شد. فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: عمل به تکلیف الهی مشخصه اصلی مکتب شهید سلیمانی است. تربیت مدیران در این مکتب از جهاد با نفس شروع می‌شود.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه امروز وارد عصر جدیدی شده‌ایم، افزود: بر خلاف نظریات دیگر که اعلام می‌کنند هر کس بر زمان مسلط شود می تواند بر جهان مسلط شود، مکتب شهید سلیمانی بر این اعتقاد استوار است که هر کس که بتواند خودش را مدیریت کند می‌تواند بر جهان مدیریت کند. امروز وارد عصر جدیدی شده‌ایم و انسان با آموزه‌های سراب‌گونه و مکتب‌های صرفا انسانی، سیراب نمی شود. وی با اشاره به نیاز بشریت به ایجاد نظم در امور افزود: امروز انسان و جهان نیاز به یک نظم نوین دارد و بشر به دنبال این نظم نوین می‌گردد. پدیده انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و مکتب شهید سلیمانی تاثیر زیادی در معرفی و ایجاد نظم نوین فراتر از مدل غربی و شرقی دارند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این اندیشه و مکتب می‌تواند به نظم نوین جهانی کمک کند و ما باید پیام اصلی این مکتب را به جهانیان برسانیم و امیدوارم تلاش شما در این همایش، مورد قبول خدا و شهیدان واقع شود. سرلشگر پاسدار محسن رضایی با اشاره به وضعیت متزلزل نیروهای آمریکایی در منطقه گفت: انتقام سخت اغاز شده ولی پایان نیافته ما تا آمریکا را از منطقه خارج نکنیم انتقام حاج قاسم را نگرفته‌ایم. در ادامه جمعی از شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود برای هر چه بهتر برگزار شدن دومین همایش بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی مطرح کردند.

حزب‌الله عراق به حالت آماده باش کامل درآمد

 روزنامه اورشلیم پست رژیم صهیونیستی تاکید کرد، گردان‌های حزب‌الله عراق برای دور جدیدی از فشارها بر آمریکا آماده می‌شوند و متعهد شده‌اند که نیروهای آمریکایی را مجبور به ترک خاک این کشور کنند. این روزنامه در واکنش به اظهارات اخیر ابو علی العسکری، مسؤول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق نوشت: این گردان‌ها در حال حاضر برای دور جدیدی از اعمال فشار بر آمریکا آماده هستند. اورشلیم پست در ادامه تاکید کرد: نیروهای آمریکایی در عراق در حال تقویت پایگاه‌های خود بوده و سامانه‌های پدافند هوایی را جهت آمادگی برای مقابله با تهدیدها مستقر کردند. العسکری پیشتر با انتشار توییتی تهدید کرده بود: آمریکایی‌ها باید بدانند که تصمیم برای بیرون کردن آنها برگشت ناپذیر است. این مسؤول امنیتی گردان‌های حزب‌الله همچنین افزود: مقاومت به وسیله فشار مردمی، سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای همره با آمادگی کامل نظامی باید ادامه یابد، آمریکایی‌ها فقط زبان زور و در هم شکستن اراده را می‌فهمند و ما برای این کار ساخته شده‌ایم.

پارلمان عراق آماده قرارداد تسلیحاتی با ایران شد

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از طرح تجهیز تسلیحاتی نیروهای عراقی توسط جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دوست عراق خبر داد. «کریم علیوی»، عضو این کمسیون به پایگاه خبری «المعلومه» گفت، در سال های گذشته به خاطر قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا، پرونده تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق با مشکل روبه رو شده است. وی با تأکید بر اینکه عراق باید کشور دیگری را جایگزین خرید سلاح از آمریکا کند، تصریح کرد: «طرف ایرانی آماده است، به ارتش عراق سلاح بفروشد».این نماینده عراقی با اشاره به اینکه کیفیت سلاحهای ایران بالاست، خاطرنشان کرد، این سلاح ها می‌تواند تحولی در نیروهای عراقی به همراه داشته باشد.علیوی با بیان اینکه مساله خرید سلاح از ایران را با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مطرح خواهند کرد، تأکید نمود: زمان دیدار با نخست وزیر مشخص نیست، ولی این مساله به همراه تجاوزات ترکیه و آمریکا مطرح خواهد شد. پس از ترور شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب رئیس فقید سازمان الحشد الشعبی، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی را تصویب کرد. این در حالی است که آمریکایی ها با استفاده از نفوذ شخصیت های سیاسی وابسته به خود تا کنون مانع اجرای این مصوبه شده‌اند. بارها رسانه‌ها و تحلیلگران عراقی از نقش منفی آمریکا در حمایت از تروریسم و ایجاد ناامنی در عراق انتقاد کرده‌اند.

شورای همکاری خلیج فارس بلندگوی اتهام پراکنی را روشن کرد

«نایف فلاح مبارک الحجرف»‌ دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، در ادعایی ایران را عامل عدم دست‌یابی به راه حل سیاسی در یمن دانست و مدعی شد، کمک تسلیحاتی ایران علت این مساله است. به گزارش پایگاه خبری روزنامه «الشرق الاوسط»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با متهم کردن انصارالله مدعی شد: «اقدامات خصمانه پیاپی و عمدی حوثی‌ها علیه اهداف شهری، نقض آشکار قوانین بین‌الملل و پروتکل‌های بین‌المللی است».این اظهارات درست پس از آن است که نیروهای مسلح یمن در پاسخ به تجاوزهای اخیر ائتلاف سعودی به یمن در اطلاعیه‌ای از هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و پایگاه‌های نظامی دولت سعودی با موشک‌های بالستیک و پهپاد خبر داد.

پنتاگون حمله به کاروان نظامی را تکذیب کرد

وزارت دفاع آمریکا نسبت به حملات به کاروان تسلیحات نظامی این کشور در استان دیوانیه عراق ابراز بی اطلاعی کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پنتاگون اطلاعی در خصوص هدف قرار گرفتن منافع و کاروان نظامی آمریکا در خاک عراق بویژه در منطقه دیوانیه، که از سوی رسانه‌های خبری منتشر شده، ندارد. شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه‌ها و منابع محلی عراق اعلام کرد کاروان نظامیان تروریست آمریکایی در بزرگراهی در استان دیوانیه در جنوب عراق مورد حمله قرار گرفته و شماری از خودروها و نفربرهای آنان آتش گرفته است. منابع مطلع عراقی از هدف قرار گرفتن ۳ کامیون حامل تجهیزات لجستیک نیروهای آمریکایی خبر داده اند که در حال سوختن هستند. یک منبع امنیتی به رادیو صوت عراق گفت که گروهی مسلح اقدام به آتش زدن ۳ عدد یدک‌کش ارتش آمریکا کرده اند که خودروها و تجهیزات نظامی حمل می‌کردند. به گفته این منبع، تیم اطفای حریق وزارت دفاع عراق در حال خاموش کردن آتش سوزی است. همزمان با انتشار این خبر، از دیوانیه خبر رسید که بالگردهای آمریکا به پرواز درآمده و در حال انتقال مصدومان به بیمارستان‌های استان دیوانیه عراق هستند. وزارت دفاع آمریکا در حالی نسبت به این حمله ابراز بی‌اطلاعی کرد که به گفته خبرنگار العالم، بالگردهای کبرا متعلق به ارتش آمریکا برای انتقال مجروحان احتمالی این حادثه بر فراز دیوانیه به پرواز درآمده اند.

تجهیزات تازه آمریکایی وارد سوریه شد

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) این تجهیزات وارد منطقه «غویران» که در کنترل نیروهای دموکراتیک کرد (قسد) قرار دارد شده است. عناصر قسد مدتی پیش این محله را اشغال کرده و چندین ساختمان دولتی را به کنترل خود در آوردند. عمده تجهیزاتی که آمریکایی‌ها در این محله مستقر کرده‌اند، سامانه‌های راداری و سیستم‌های جنگ الکترونیک است. یک زندان محل نگه‌داری اسرای داعش نیز در این منطقه وجود دارد و در ماههای گذشته اهالی حسکه بارها از پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز این منطقه سخن گفته‌اند. دولت آمریکا به بهانه مقابله با داعش و تروریسم چند سالی است که اشغالگری و حضور غیر قانونی خود در سوریه را توجیه کرده و از شبه‌نظامیان کُرد در شمال شرق سوریه حمایت سیاسی و تسلیحاتی کرده است. با این حال، اظهارات سال گذشته رئیس جمهور آمریکا در مورد علت حضور نظامیان این کشور در سوریه نشان داد که واشنگتن به دنبال نفت و منابع سوریه است. دونالد ترامپ در بحبوحه زمزمه خروج نظامیان آمریکا از خاک سوریه ادعا کرد نیروهای این کشور برای حفاظت از چاه‌های سوریه باقی‌ خواهند ماند تا این چاه‌ها به دست دولت سوریه یا ایران نیفتد.

 تظاهرات ضد دولتی فرانسه به خشونت کشیده شد

 تظاهرات شهروندان فرانسوی در «پاریس» پایتخت این کشورعلیه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد. نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» این تظاهرات در میدان «لاریپالیکا» در پاریس برگزار  شد و صدها تن طی فراخوان «کنفدراسیون عمومی اتحادیه کارگری» فرانسه در این تظاهرات حضور یافتند. در این تظاهرات همچنین  هواداران موسوم به «جلیقه زدها» نیز شرکت کردند. به گزارش اسپوتنیک،  پلیس با برخی حاضران در این تظاهرات  درگیر شد و به سوی آنها گاز اشک آور پرتاب کرد. این تظاهرات در حالی صورت گرفته که ماکرون در روزهای گذشته تغییراتی در کابینه انجام داده  و «ژان کاستکس» را به عنوان نخست وزیر جدید فرانسه انتخاب کرده است. اقدام تازه نخست‌وزیر جدید فرانسه در اعطای ترفیع رتبه به همکار متهم به جرایم جنسی‌اش یعنی «ژرار دارمانین» به سمت وزیر کشور فرانسه، موجی از خشم را در این کشور برانگیخته است.  دارمانین پیش از این بعنوان وزیر بودجه فرانسه فعالیت داشت که به آزار جنسی متهم شده‌ است و تحقیقات اولیه در این زمینه در حال انجام است با اینحال او تمامی اتهامات را رد کرده است. علیرغم آنکه تحقیقات درباره اتهامات وارده به دارمانین در جریان است اما دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با حمایت از وی گفت که فرایند تحقیقات مانعی برای انتصاب وی بعنوان وزیر کشور فرانسه ایجاد نمی‌کند.

روسیه طرح تروریستی داعش را خنثی کرد

 سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) در بیانیه ای اعلام کرد که موفق به شناسائی و خنثی کردن طرح‌های حامیان داعش برای انجام حملات تروریستی در جنوب این کشور شده است. در بیانیه صادره از سوی سازمان امنیت فدرال روسیه در این خصوص آمده است: سازمان امنیت فدرال روسیه در منطقه «روستوف» فعالیت‌های یک هسته زیر زمینی حامیان داعش که ۶ شهروند از یکی از کشورهای آسیای میانه و روسیه را دربر می گرفتند را متوقف کرده است. بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: بازداشت شدگان برای انجام حملاتی به نیروهای پلیس برنامه ریزی کرده بودند. این افراد اقدامات تروریستی علیه نهادهای پزشکی و آموزشی را برنامه ریزی کرده بودند. نخستین اعدام فدرال در آمریکا پس از 17 سال اجرا شدبعد از گذشت 17 سال نخستین حکم اعدام فدرال در آمریکا اجرا و یک متهم به قتل عمد اعدام شد. بعد از گذشت 17 سال نخستین اعدام فدرال در آمریکا صورت گرفت و فردی که محکوم به قتل بود با حکم دیوان عالی این کشور سه شنبه صبح به وقت محلی اعدام شد. به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی ان ان» «دانیل لوییس لی» محکوم به قتل ساعت 8:07 دقیق صبح سه شنبه به وقت محلی در منطقه «تری هاوت» اعدام شد. لوییس لی محکوم به قتل یک خانواده سه نفره بود. وی قرار بود روز دوشنبه اعدام شود اما قاضی فدرال اجرای حکم اعدام این فرد و سه تن دیگر را به دلیل چالشهای موجود در زمینه اجرای پروتکل دولت در زمینه تزریق داروی کشنده متوقف کرد. «استفان بریبر» از قضات آمریکا در زمینه اجرای این حکم و چالشهای موجود گفت که از سرگیری اعدام‌های فدرال دشواری اجرای این حکم و سازگاری آن با قانون ساسی را نشان می‌دهد. اجرای احکام اعدام این فرد به دلیل شیوع گسترده کرونا، انتقادهای گسترده‌ای را موجب شده است. قرار است دو محکوم دیگر نی در روزهای آتی در آمریکا اعدام شوند. «ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا مردادماه سال گذشته به دولت فدرال دستور داد اجرای مجازات اعدام‌های فدرال از سر گرفته شود. ویلیام بار همچنین به اداره زندان‌ها دستور داده بود این مجازات را برای ۵ نفر از زندانی‌هایی که از سوی دولت فدرال آمریکا به اعدام محکوم شده‌اند اجرا کند. ویلیام بار در بیانیه‌ای که روی وبگاه وزارت دادگستری قرار گرفته گفت، این مجازات برای «پنج نفر از زندانی‌های در ردیف اعدام که به قتل و در برخی پرونده‌ها به شکنجه و تجاوز محکوم شده‌اند» اجرا شود. آخرین مجازات اعدام در سطح فدرال در سال ۲۰۰۳ از طریق تزریق سم اتفاق افتاد. در سال‌های گذشته برخی از متهمانی که در ایالت‌های آمریکا با روش تزریق سم اعدام شده‌اند زجرکش شده‌اند.

چین تولید انبوه جنگنده رادارگریز را آغاز کرد

گزارش منابع چینی حاکی است، چین تولید جنگنده رادارگریز «جی ۲۰ بی» که از نوع نسل پنجم جنگنده ها محسوب می شود، پس از برطرف کردن همه مشکلات و نقایص آغاز کرده است. ساوث چاینا مورنینگ پست هنگ کنگ به نقل از منابع آگاه از کمیسیون مرکزی نظامی (فرماندهی کل قوای چین) گزارش کرد اگرچه این جنگنده هنوز دارای موتورهای ساخت روسیه است اما نوع کاملا چینی آن تا یک یا دو سال دیگر ساخته خواهد شد. این جنگنده رادارگریز که در مراسمی با حضور «جانگ یو شیا» معاون فرمانده کل قوای چین رسما وارد مرحله تولید انبوه شد، دارای تجهیزات کنترلی بسیار پیشرفته است و یکی از مهمترین دستاوردهای نظامی سال های اخیر چین به حساب می آید. چین در سال ۲۰۱۸ میلادی جنگنده «جی ۱۰ سی» خود را که مجهز به موتورهای دبلیو اس ۱۰ تایهانگ است، در نمایشگاه هوایی جوهای در جنوب این کشور به نمایش گذاشت که از جمله هواپیماهای پیشرفته کشور است. مهندسان هوانوردی چین در حال ساخت و تولید هواپیماهای جی ۲۰ با موتورهای مدل دبلیو اس ۱۵ هستند اما هنوز به دلایل فنی از زمان بندی تعیین شده عقب تر هستند به همین دلیل پیش بینی شده است که نوع کاملا چینی با موتورهای ساخت داخل تا دو سال دیگر تولید شود. پیش از این هدف چین این بود که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی بتواند ۵۰ فروند از این جنگنده رادارگریز تولید کند اما چون مهندسان در زمینه ساخت موتور با مشکلاتی روبرو شدند این برنامه به زمانی دیرتر موکول شده است. آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی تصمیم گرفت بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده رادارگریز اف ۳۵ در اختیار ژاپن و کره جنوبی قرار دهد همان سال بود که چین از بکارگیری اولین جنگنده جی ۲۰ خبر داد. جی ۲۰ چین جنگنده رادارگریز شبیه مدل هایی نظیر اف ۲۲ راپتور و جنگنده هجومی اف ۳۵ لایتنینگ است.

انصارالله عربستان را با موشک به توپ بست

خبرنگار العالم از حمله موشکی نیروهای انصارالله به دو شهر عربستان سعودی خبر داد و منابع سعودی نیز مدعی رهگیری دو موشک بالستیک یمنی و چند پهپاد شده‌اند. برخی کاربران سعودی هم از شنیده شدن صدای انفجار در شهرهای خمیس مشیط و ابها در عربستان سعودی خبر داده‌اند که گفته می‌شود ناشی از حمله موشکهای بالستیک نیروهای انصارالله به عربستان سعودی در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی طی چند روز گذشته بوده است. براساس گزارش الاخبار الیمن، کاربران شبکه‌های اجتماعی در عربستان سعودی می‌گویند که صدای این انفجارها بسیار قوی بوده است. همزمان مقامات سعودی مدعی شده‌اند که موفق به رهگیری سه پهپاد نیروهای انصارالله بر فراز شهر خمیش مشیط شده‌اند. این منابع می‌گویند که هدف این پهپادها پایگاه هوایی ملک خالد بوده است که پیش از این چند بار از سوی نیروهای یمنی مود هدف قرار گرفته است. برخی منابع خبری نیز به نقل از «ترکی مالکی» سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی مدعی شده‌اند که عربستان سعودی بامداد دوشنبه موفق شده دو موشک بالستیک و چندین پهپاد یمنی را رهگیری و منهدم کند. منابع رسمی انصارالله هنوز به این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند.

قاسم الاعرجی رسما جانشین فالح الفیاض شد

 «قاسم الاعرجی» مشاور جدید امنیت ملی عراق این مسئولیت را رسما از فالح الفیاض تحویل گرفت. دفتر مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این مراسم با حضور شماری از مستشاران و مدیران در این مرکز برگزار شد. براساس این بیانیه، الاعرجی پس از تحویل پست مشاور امنیت ملی عراق، با مستشاران ومدیران حاضر در جلسه تشکیل جلسه داد و برایشان آرزوی موفقیت کرد. الاعرجی در اولین اظهارات خود پس از شروع به کار در مقام مشاور امنیت ملی عراق گفت: ما چالش هایی در پیش رو داریم که برخی از آنان به حل فوری نیاز دارد. وی از کشورهای دوست خواست به همراهی با ملت عراق ادامه دهند. الاعرجی افزود مشاوره امنیت ملی عراق مستقیما با نخست وزیر عراق فعالیت می کند و پرونده های مختلفی در کل حکومت و وزارت خانه ها دارد. وی ضمن اشاره به چالش های عراق تاکید کرد برای جمع تجارب مختلف در جهت راه حل برای مشکلات و چالش ها اقدام خواهد کرد. پیش از این دفتر نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در 4 ژوئیه از برکناری فالح الفیاض از مقام مشاور امنیت ملی خبر داده بود.

مذاکرات النهضه بی نتیجه ماند

اتیوپی اعلام کرد: با اینکه در گفتگوها با مصر درباره سد النهضه پیشرفت هایی داشتیم، اما به توافق نرسیدیم. همچنین «سامح الشکری» وزیر امور خارجه مصر شب گذشته اعلام کرد، مذاکرات ۱۱ روزه کشورش به همراه اتیوپی و سودان برای حل اختلافات در مورد سد النهضه نتیجه‌ای نداشته است. گفتنی است از سال ۲۰۱۱ که اتیوپی ساخت سد النهضه بر روی رود نیل را آغاز کرد، این موضوع به مناقشه آبی طولانی میان سه کشور مصر و اتیوپی و سودان تبدیل شده است. رودخانه نیل با سطح حوزه ۳ میلیون کیلومتر مربع، طولانی‌ترین رودخانه جهان است. نیمی از آن در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است. مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه‌ای، رابطه‌ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل نیاز به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، همواره اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان کرده است. مصر بشدت به آب نیل نیاز دارد. حدود ۹۰ درصد از منابع آبی این کشور از رود نیل تامین می شود، همین مساله اهمیت این رود را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می دهد. حدود ۸۶ درصد از آبی که به سد آسوان می رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می گیرد. از سوی دیگر، اتیوپی از اینکه طی دهه‌ها و سده‌های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان  بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است. در گذشته دولت آدیس‌آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و نیز وضعیت سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساخت های مربوط به مدیریت منابع آبی خود را  ایجاد کند. اکنون که اتیوپی در زمینه ایجاد زیر ساختهای لازم به توانمندی نسبی رسیده است به هیچ وجه حاضر نیست از حق خود در مدیریت آبی رود نیل صرف‌ نظر کند.

«جاسوس موشکی» اعدام شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکم اعدام  «موسوی  مجد» اجرا شده یا خیر؟ گفت: اجرای حکم فرایندی دارد و اینگونه نیست که حکم قطعی شد بلافاصله اجرا شود. در فرایند اجراست و تا امروز اجرا نشده اما جزو احکام قطعی لازم الاجرای ما است. کاری به فضاسازی‌ها نداریم. امنیت جامعه و کشور ما خط قرمز ماست و کسانی که بخواهند امنیت شهروندان و کشور  را به مخاطره بیندازند مطمئن باشند قوه قضاییه با صلابت و اقتدار با کسانی که ناامنی ایجاد می کنند برخورد می کند و  فضاسازی‌ها ما را عقب نخواهد راند، مگر می شود کسی اسرار کشور را به بیگانه بفروشد و ما بی تفاوت باشیم. وی افزود: ما حکم مشابهی را هفته قبل اجرا کردیم در ارتباط با یکی دیگر از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع کشور بود و سالها در این وزارت خانه کار کرده بود و  با بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۵ بازنشسته شده بود  و در سال‌های پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی  به سرویس سیا وصل شده بود و  به جهت اینکه آشنایی با فعالیت‌های موشکی ما داشت برخی از آن را  به سازمان سیا فروخت و پول گرفت که شناسایی و بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شد و هفته گذشته حکمش اجرا شد.  او آقای رضا عسگری  بود.  لذا ما با کسی تعارف نداریم و با امنیت کشورمان معامله نمی کنیم

آمریکا چین را با چماق تحریم‌ بیشتر تهدید کرد

یک مقام رسمی در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا از روی میز بودن تمام گزینه‌ها در واکنش به اقدامات پکن و مناقشات پیش‌آمده در دریای جنوبی چین و هم‌چنین اعمال تحریم‌های هرچه بیشتر علیه این کشور خبر داد. نماینده‌ی ایالات متحده در امور شرق آسیا اعلام کرد که کشورش آماده مجازات و اعمال تحریم‌های هرچه بیشتر علیه چین و مقامات این کشور به دلیل مناقشات پیش‌آمده در دریای جنوبی چین است. دیوید استیلول، مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در امور مربوط به آسیای شرقی، در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن‌پست که "آیا واکنش احتمالی آمریکا در خصوص اقدامات پکن در جزایر مورد مناقشه دریایی جنوبی چین تحریم‌های بیشتر خواهد بود؟"، گفت: «همه‌ی گزینه‌ها روی میز است. احتمال تحریم‌های بیشتر هم وجود دارد.» استیلول پس از آن‌که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:، ادعای پکن درباره دریای چین جنوبی کاملا غیرقانونی است؛ اظهار کرد که اقدامات پکن در جزایر مورد مناقشه دریایی جنوبی چین باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده است. چین مناطق بزرگی از این دریا را که هم تایوان و هم فیلیپین، ویتنام، بروئنی و مالزی ادعای مالکیت بر آن را دارند، متعلق به خود می‌داند و بر همین اساس نیز در آن منطقه اقدام به احداث جزایر مصنوعی و استقرار استحکامات نظامی کرده است۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha