چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
برق

حوزه/مدیر کل برق منطقه ای یزد گفت: مشترکین کشاورزی با خاموش کردن موتورهای کشاورزی طبق یک تفاهم نامه و خاموشی چند ساعته از پرداخت قبوض برق کل تابستان معاف می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، دکتر ابوالفضل اسدی به مناسبت هفته هفته مدیریت مصرف برق امروز در جمع مردم دارلعباده یزد در مسجد ملااسماعیل اظهار کرد: شرکت برق منطقه ای یزد وظیفه انتقال انرژی از نیروگاه های استان از طریق شبکه های توزیع و تبادل برق با استان های همجوار برای پایداری برق بیشتر در استان را بر عهده دارد.

وی افزود: در بحث تولید انرژی برق، در استان پنج نیروگاه بزرگ حرارتی با ظرفیت دو هزار و ۵۶۰ مگاوات، ۱۹ نیروگاه تولید پراکنده یا مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۶۷ مگاوات و هفت نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۸ و نیم مگاوات داریم که در زمینه انرژی خورشیدی، استان یزد رتبه برتر را دارد.

مدیرکل برق منطقه ای استان یزد، ارتباط بیشتر با استان های همجوار از جمله اصفهان، کرمان، فارس و  را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: با توسعه و نگهداری و تعمیرات مستمر حتی در شرایط قرنطینه و کرونا توانسیتم آمادگی شبکه را حفظ کنیم.

اسدی خاطر نشان کرد: با زحمات و دانش و همت فرزندان این مرز و بوم خاموشی مردم استان حدود یک دهم متوسط کشوری است یعنی ۶۷ دقیقه برای هر مشترک در سال که در کشور رتبه برتر را دارا هستیم.

وی تصریح کرد: استان یزد با مصرف بیش از ۷۵ درصد در بخش صنعتی و ۷ درصد در بخش کشاورزی بیشترین بار  در بخش مولد و اشتغال را دارد.

مدیر کل برق منطقه ای استان یزد نیاز مصرف استان یزد را در سال ۹۸ حدود هزار و ۶۶۸ مگاوات عنوان کرد و افزود: این مقدار نسبت به سال قبل ۸ درصد رشد داشت و امسال پیش بینی می شود به هزارو ۸۳۵ مگاوات برسد.

اسدی ادامه داد: همزمان با فصل گرما و وارد شدن بارهای سرمایشی کولر و وسایل خنک کننده این بار افزایش پیدا می کند و در ساعتی در سال از میزان انتظار فراتر می رود.

افزایش پیک مصرف برق یزد در روز بیشتر از شب

وی گفت: قبلا پیک مصرف برق فقط در شب بود ولی در سال های اخیر هم در شب و هم در روز این پیک مصرف وجود دارد که در روز ساعت ۱۲ تا ۶ عصرو در شب هم از ۸ تا ۱۲ شب خواهد بود که پیک روز به دلیل گستردگی بارها از شب هم بیشتر شده است.

مدیر کل برق منطقه ای یزد اظهار داشت: کل بار کشور ۵۸ هزار مگاوات در تابستان و ۳۵ هزار مگاوات در زمستان است که ۲۳ هزار مگاوات آن بار سرمایشی است.

اسدی تصریح کرد: برای تأمین این نیاز شدید به احداث نیروگاه و شبکه وجود دارد که بسیار هزینه بر و زمان بر است.

*استفاده از نیروگاه ها در تابستان/مصرف گازوئیل برای تولید برق

وی بیان کرد: نیروگاه ها فقط در فصل تابستان استفاده می شود و بقیه سال بلااستفاده است که این نشان دهنده استفاده غیر بهینه و خواب سرمایه است که اصلا به صرفه نیست.

مدیر کل برق منطقه ای یزد اذعان کرد: برای تولید هر کیلووات ساعت برق، یک چهارم لیتر گازوئیل و دو لیتر آب نیاز داریم که همه این منابع محدود هستند و اگر در مصرف برق صرفه جویی نکنیم نسل آینده با مشکل مواجه می شوند. 

اسدی یکی از راهکارهای رشد انرژی برق در استان را  توسعه نیروگاه، مدیریت مصرف، بهینه سازی انرژی و صرفه جویی دانست و افزود: همه رشد را نمی توان با توسعه تأمین کرد و بخشی باید با مدیریت مصرف باشد.

*با کاهش مصرف برق جان بیماران را در اتاق عمل نجات دهیم

وی ابراز کرد: اگر در شرایطی میزان نیاز مصرف بیش از ظرفیتِ تولید باشد به ازای هر مصرف مازاد بخش دیگری خاموش می شود که می تواند چراغ خانه ای باشد در یک منطقه محروم یا بیمارستانی باشد که در این شرایط، بیماری تحت جراحی و درمان است؛یعنی اصراف در مصرف برق حق الناس هم می تواند به دنبال داشته باشد.

مدیر کل برق منطقه ای یزد گفت: مدیریت مصرف مقوله جدیدی نیست و درآموزه های دینی هم به آن اشاره شده است و در آیه ۱۴۱ سوره انعام آمده است که از اصراف دوری کنید.

اسدی افزود: سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و شعارهای گذشته تأکیدی از سوی مقام معظم رهبری است.

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه به مشترکین صنعتی، کشاورزی و خانگی، راهکارهای مختلفی وزارت نیرو تعیین کرده است که مشترکین خانگی اگر نسبت به سال قبل با حفظ سقف الگوی مصرف ۱۰ درصد صرفه جویی کند، ۲۰ درصد از صورت حسابش کم می شود و اگر ۲۰ درصد صرفه جویی کند ۳۵ درصد صورت حساب کاهش می یابد.

*مشترکین برق کشاورزی و صنعتی چگونه از پرداخت قبض برق معاف می شوند؟

مدیر کل برق منطقه ای یزد گفت: مشترکین کشاورزی با خاموش کردن موتورهای کشاورزی طبق یک تفاهم نامه و خاموشی چند ساعته از پرداخت قبوض برق کل تابستان معاف می شوند.

وی افزود: مشترکین صنعتی هم اگر از ساعت ۱۲ تا ۱۸ مصرف را کمتر کنند پاداش می گیرند که سال ۹۸  حدود ۱۴ میلیارد پاداش به صنایع بزرگ، ۱۴ میلیارد به صنایع کوچک و  دو و نیم میلیارد به کشاورزی داده  شده است.

مدیر کل برق منطقه ای استان یزد ابراز کرد: در کاهش مصرف برق اول باید خودمان عامل باشیم بعد به دیگران توصیه کنیم، لذا سعی کردیم تمام راهکارها را رعایت کنیم و به محض تمام شدن ساعات اداری تمام وسایل سرمایشی را هم خاموش کنیم.

*بهترین زمان کاهش صورتحساب برق خانگی

اسدی توصیه کرد: از وسایل پر مصرف از ساعت ۱۲ تا ۶ بعد از ظهر و ۸ تا ۱۲ شب استفاده نکنیم و بهترین زمان برای مصرف و کاهش صورتحساب از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح است.

*تنظیم دمای محیط به ۲۵ درجه

وی تصریح کرد: استفاده حداکثری از نور خورشید و استفاده نکردن از نور مصنوعی در روز، تعویض پوشال، تسمه وعایق کاری کانال کولرهای آبی و نصب سایه بان برای کولر های آبی از جمله راهکارهای کاهش ۲۰ درصدی برق مشترکین خانگی به شمار می رود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    این خبر چه ارتباطی با خبرگزاری حوزه داره؟