دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آل بویه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آل بویه ضمن تبیین اصول و راهکارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، بر ضرورت داشتن دانشگاه هایی اسلامی و اخلاقی در سایه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان رسالت انبیا و اولیای الهی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، کارگاه امر به معروف و نهی از منکر با بررسی زوایا و شیوه های صحیح ترویج و تبلیغ آن در نظام اسلامی با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا آل بویه، محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه  برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل بویه در این کارگاه با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه ای است که نمی توان در زندگی اجتماعی از آن غفلت کرد، عنوان کرد: آنچه امام حسین(ع)، فرزندان و ادامه دهندگان راهشان بنا کردند و واقعه عاشورا با آن عظمت و برجستگی را در طول تاریخ اسلام رقم زدند، مبتنی و برپایه، اقامه و برپایی این فریضه الهی بود که امروز باید برای جامعه مبنا قرار گیرد.

وی با بیان این که واژه امر در جمله امر به معروف، به معنای دستور و فرمان بوده اما باید توجه داشت که در برخی از شرائط و موقعیت ها، ممکن است به معنای خواهش، ارشاد و یا حتی تهدید هم بکار رود، اظهار کرد: به عنوان نمونه در آیه شریفه « قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ» به این معنا آمده که بگو پروردگارم به دادگری فرمان داده است و این از جمله معانی امر به معروف دانسته می شود.  

حجت الاسلام والمسلمین آل بویه در ادامه با بیان این که اگر کسی را می خواهید متوجه امر به معروف نموده و از منکر بازدارید، باید شیوه ها و عملکردها را به درستی شناخته و اجرا کنید، عنوان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید شیوه مستقیم و غیر مستقیم شناخته شود و اینطور نباشد که فقط با لسان عمل کردن یا اجبار چیزی را نهادینه کنید بلکه باید ضمن شناخت اصول، با هوشمندی پیش رفت.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان ضمن تبیین اصول و راهکارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، بر ضرورت داشتن دانشگاه هایی اسلامی و اخلاقی در سایه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان رسالت انبیا و اولیای الهی تاکید کرد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha