دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ عقد وعهد ازدواج تعدادی از زوج ها با حضور خادمان امام رضا(ع)در اتاق عقد مسجد جمکران

حوزه/ اهدای وام بدون بهره می تواند مورد توجه دولت مردان برای ترغیب جوانان به ازدواج باشد. اما امروز تلاش ها طوری است که زمینه ازدواج شان هم فراهم نمی شود و این امر در دراز مدت می‌تواند کشور را با بحران جمیعت مواجه کند.

آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به الگوی گیری سبک و سیره اهل بیت(ع) در مورد ازدواج، گفت: یکی از  موضوعاتی که موجب فساد می شود، بی توجهی به امر و مسئله ازدواج است. این روزها جوانان به موضوع ازدواج توجهی ندارد و همین خود سبب مشکلاتی در امر بحث فساد، عدم فرزند آوری و پیری جمعیت شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: اما وقتی به سیره اهل بیت و حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نگاه می کنیم، می بینیم سراسر زندگی این بزرگواران پر از درس عبرت است. بعُد اول این مسئله، موضوع مهریه است. برای زندگی خود مهریه ای کمی را انتخاب می کردند، ولی در جامعه اسلامی برعکس است و مهریه را بسیار سنگین و زیاد انتخاب می کنند و همین مسئله موجب شده بسیاری از ازدواج ترسیده و به سمتش نروند.

این استاد حوزه اظهار داشت: لذا مهریه زیاد نمی تواند باعث تحکیم خانواده شود، بلکه ممکن است ستون های زندگی را لرزان تر کند.

وی بیان داشت: مسئله دیگر که می توان از زندگی اهل بیت(ع) درس گرفت، ایثار و فداکاری و عشق به یکدیگر است. حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در شب عروسی، ایثار می کنند، هر آنچه را که خود نیاز داشتند به فقیر و مستمند هدیه می دهند. این نکته مهم است که باید در زندگی توجه به موضوع ایثار داشته باشیم و نسبت به ایثار و از خود گذشتگی بی تفاوت نباشیم.

آیت الله فقیهی گفت: اما این که چه برنامه هایی اجرا کنیم تا جوانان ترغیب به ازدواج شوند، باید یک سری کارها را  دولت انجام دهد و آن هم ارائه مشوق برای جوانانی است که ازدواج می کنند مانند اهداء زمین یا مسکن. اینها موارد را  برای مدتی در اختیار جوانان  قرار بدهند تا آنها دلگرم به ازدواج شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: اهدای وام بدون بهره از دیگر مواردی است که می تواند مورد توجه دولت مردان برای ترغیب جوانان به ازدواج باشد. اما امروز تلاش ها طوری است که جوانان ترغیب به ازدواج نمی شوند و یا زمینه ازدواج شان هم فراهم نمی شود و این امر در دراز مدت می تواند کشور را با بحران جمعیت مواجه کند.

این استاد حوزه اظهار داشت: اما در این که آیا سیره اهل بیت(ع) که مربوط به ۱ هزاز و ۴۰۰ سال پیش بوده الان می تواند الگو باشد؟ بله بسیاری از موارد این گونه است و می تواند فعل، قول و تقریر آنها برای ما حجت باشد، چرا که هر عملی انجام می دادند واجب یا مستحب بوده و غیر این، اهل بیت(ع) کار حرام و مکروه و مباحی انجام نمی دادند. بنابراین اعمال آنها قولا، فعلا وعملا می تواند برای ما حجت و مورد توجه باشد.

وی بیان داشت: تقریر یعنی اگر در حضور آنها کاری انجام شود و اهل بیت(ع) سکوت کنند و مخالفت نکنند این نشان می دهد که این عمل انجام شده درست بوده و لذا اعتقاد ما این است که گذشت زمان، عملی را تغییر نمی دهد، حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ ؛ این که بعضی ها آمدند  بیان کردند که سیره اهل بیت(ع) در ارتباط هزار و ۴۰۰ سال قبل است، نمی تواند حجت برای این زمان باشد،  این سخن از اساس باطل است.

آیت الله فقیهی گفت: ممکن است ما نتوانیم بعضی از دستورات دین را به دلایلی اجرا کنیم، ولی آن مقدار که مشکلی ندارد و موجب پذیرش است، باید این دستورات اجرا شود و اگر همین بی توجهی سبب شده که جامعه دچار مشکلات فراوان شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha