جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: روز عرفه موعد شکوه نیایش بوده و دعای این روز گنجینه پرارزشی است که جواهر گران‌سنگ و گران‌بهایی در آن نهفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه » در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست مسئولان فرهنگی استان، با گرامیداشت روز عرفه، به تبیین اهمیت، فضیلت و اعمال روز عرفه و جایگاه این روز مبارک نزد اهل‌بیت (ع) پرداخت.

وی با اشاره به اینکه روز عرفه شکوه نیایش است، اظهار کرد: امام حسین (ع) در این دعای پر مضامین انسان را به حضور در محضر خدا فرا می‌خواند و می‌فرماید: «کور است آن چشمی که این عالم را ببیند و خدا را نبیند».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: در این دعا دنیایی از معارف و انسان‌شناسی و حتی مسائل پزشکی در ساختار وجودی انسان اشاره شده است که باید سال‌های سال دانشگاهیان و حوزویان ما در تفسیر این معارف تلاش کنند تا اشارات لطیف و ظریف امام حسین (ع) را از لابه‌لای فرازهای این دعا استخراج کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: این دعا گنجینه پرارزشی است که جواهر گران‌سنگ و گران‌بهایی در آن نهفته است و غواصان معارف باید در این دریا غور کنند تا به دُرها و گوهرهای آن دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: در این دعای ژرف مراحل معراج انسان و سیر صعودی او در فضای تقرب الی الله به زیبایی ترسیم شده است؛ به‌گونه‌ای که هر کسی به اندازه ظرفیت خود می‌تواند از این دریا بهره بگیرد، البته «آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه ادعیه ازجمله دعای عرفه در زندگی انسان مسلمان، اظهار کرد: بهداشت روح و روان در کنار بهداشت جسم و تن از توصیه‌های اسلام عزیز است.

وی افزود: به همان اندازه که جسم انسان به‌وسیله رعایت بهداشت عمومی شاداب و بانشاط و سالم می‌ماند روح انسان هم نیاز به آرامش و سرور و شادی دارد و غذای روح مانند غذای جسم از ضروریات زندگی انسان مسلمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: حکمت دعاها در آموزه‌های دینی این است که انسان با مبادی غیب مرتبط شود، انس بگیرد و لذت حضور در محضر رب‌العالمین را با تمام وجود بچشد تا آرامش که ثمره انقطاع از غیر خدا و اتصال به عالم معنا و قدس است برای او حاصل شود و روز عرفه فرصت ذی‌قیمتی برای این مهم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha