شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
راضیه میرعلی ملک

حوزه/ مسئول اداره امور زنان و خانواده معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: یکی از الزامات مهم موفقیت در زمینه تأثیرگذاری فعالیت های فرهنگی، ذائقه شناسی مخاطب است.

راضیه میرعلی ملک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر ضرورت تدوین و اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی که تأثیرگذاری لازم و مناسب را بر مخاطبان به همراه داشته باشد، اظهار داشت: برای تأثیرگذاری در فعالیت های فرهنگی باید در گام نخست بتوانیم ذائقه مخاطب را بشناسیم و سعی درتاثیرگذاری تدریجی آن به سمت اهداف متعالی فرهنگی داشته باشیم، اما این در صورتی است که برخی از سیاست گذاران و برنامه ریزان فرهنگی کشور هنوز یا خوب برای آنان تبیین نشده و یا نمی خواهند باور کنند که جوان و نوجوان امروز جامعه ما تغییر ذائقه بسیاری پیدا کرده و لذا اگر قرار است برای این نسل برنامه و طرح فرهنگی نوشته و اجرا شود، نباید بر این حقیقت مسلم چشم فروبست.

وی افزود: در وهله بعد باید بتوانیم با توجه به ذائقه جوان که این روزها بیش از حد وابسته به فضای مجازی شده، هدف گذاری صحیحی انجام داده و در این میان خاصه در شرایط شیوع ویروس کرونا که استفاده از فضای مجازی در آن  به امری رایج تبدیل شده، از این بستر و ظرفیت به نحو مطلوب در مسیر اهداف و آرمان های دینی و انقلابی بهره برداری نماییم.

یله و رها بودن فضای مجازی، آفت است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که در حال حاضر فضای مجازی یله و رهاست و برنامه ریزی فرهنگی به شکل هوشمند و هدفمند بر روی آن صورت نمی گیرد، لذا هر چند که اگر جرایم مجازی در این فضا رخ دهد پلیس فتا ورود پیدا می کند اما با این همه برای این عرصه مصونیت سازی بدون تعصبات و افراط و تفریط صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا باید برای برنامه ریزان و تأثیرگذاران فرهنگی مسئله به خوبی تبیین و نسبت به آن راهبرد ها و راهکارهای خرد و کلان تعریف شود چرا که اگر این مهم شکل گیرد، در آن صورت متصدیان امور فرهنگی خواهند توانست با تاکید بر رفع خلأهایی که به وجود آمده، مسائل را حل و فصل نمایند.

میرعلی ملک همچنین بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در این راستا باید بیش از پیش از ظرفیت جوانان مومن و انقلابی و پای کار استفاده کنیم، خصوصاً با بحث هیئت های اندیشه ورز که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی یادآور شد: مساله مهم بعدی پس از شناسایی مسایل و معضلات و دریافت راهبرد ها و راهکارها از برنامه ریزان فرهنگی و نیرو های مومن و جوان انقلابی ناظر به اهمیت و ضرورت دنبال کردن برنامه های منسجم در فضای مجازی است، زیرا عملیات ها و نقطه زنی های فرهنگی، راهکار برون رفت ما از مسائل پیچیده و یلگیِ ناهنجارگونه ی فرهنگی در فضای مجازی خواهد بود.

اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی

مسئول اداره امور زنان و خانواده معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران همچنین گفت: به عبارت دیگر در این شرایط بیش از هر زمان دیگری باید به سمت تولید محتوا در عرصه فضای مجازی رفته و از افراد توانمند و مستعد جوان به این منظور حمایت های لازم را به عمل آوریم و به شکل مداوم و مستمر، وضعیت جامعه و سیر تحولات فرهنگی را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم به شبهات و سوالات روز پاسخ داده و خلأها و نقاط ضعف را مرتفع سازیم.

وی افزود: با توجه به این که امروزه رسانه و هنر در راستای جهت دهی به بینش و افکار عمومی جامعه، نقش مهم و کلیدی ایفا می کند، ما برای این که بتوانیم اهداف فرهنگی خود را در راستای مبانی اسلامی و انقلابی پیش ببریم می بایست از این ابزارهای نوین استفاده کنیم، به خصوص در راستای تبیین و ترویج اهداف گام دوم انقلاب که در این باره بیش از پیش نیازمند بهره گیری از دیدگاه کارشناسان و فعالان این  عرصه هستیم.

مطالبات رهبری در عرصه فرهنگی را محقق کنیم

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ابراز داشت: از سوی دیگر باید قبل از هر چیز دریابیم که انتظارات و مطالبات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب از ما چیست تا بر اساس آن به دنبال تولید آثار رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری باشیم؛ امروز رسانه ها خصوصاً در فهم عموم مردم رسانه های دیداری وشنیداری از قبیل فیلم، عکس، سریال، موسیقی و غیره بر تبیین مطالبات مقام معظم رهبری بسیار توانمند و موثرند.

وی افزود: با این حال واقعیت آن است که ما برای دستیابی به مهارت گفتمان رسانه دیداری در تبیین اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همچنان به رشد و تکاپو نیاز داریم تا بتوانیم به اهداف متعالی که در مسیرگام دوم ترسیم شده، مانند زمینه سازی تمدن نوین اسلامی هر چه بیشتر و سریع تر دست پیدا کنیم.

ضرورت ارتقای مهارت گفتمانی در رسانه های دیداری

میرعلی ملک همچنین تأکید کرد: برای دستیابی به این مهارت گفتمانی در رسانه دیداری راهکارهایی مانند تبیین ضرورت اهداف گام دوم انقلاب اسلامی برای برنامه ریزان و برنامه سازان، تعامل بیشتر اصحاب رسانه و متفکران اسلامی و بازخوانی سیاست های کلان رسانه های دیداری با تاکید بر اهداف بیانیه پیشنهاد می­ گردد.

وی گفت: طبعاً در این راستا از اهالی رسانه خصوصاً در اصلاح سبک زندگی اسلامی در بین اقشار مردم  انتظار بیشتری می رود چرا که امروز رسانه به معنای عام کلمه در تحولات بینشی جامعه، تأثیرات مهم و غیر قابل انکاری دارد.

این فعال رسانه ای و فرهنگی در خاتمه بیان داشت: بنده به عنوان پژوهشگر صدا و سیما معتقدم که در حوزه سیاست گذاری های رسانه ای، باید گام های علمی تر با رصد و وضعیت شناسی دقیق تری صورت گیرد تا اهداف از حد شعار خارج شده و به تاثیرگذاری لازم دست یابند، اما هنوز به طورکامل نتوانسته ایم سیاست های کلان را به درستی بررسی کرده و در مقام عمل برای آن ها راهکارهای مناسب ارائه دهیم تا در نهایت به نتیجه و خروجی مطلوب نائل آییم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha