جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمدحقی

حوزه/ مدیر کتابخانهٔ تخصصی امام سجاد(ع) گفت: اساتید فعال در حوزه پژوهش تخصصی «صحیفه سجادیه» انگشت‌شمارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد حقی خوانساری در اولین هم‌اندیشی صحیفه‌پژوهان و صاحب نظران بنام کشور، در سخنانی اظهارداشت: گروه صحیفه پژوهان از سال قبل به برکت نمایشگاه قرآن تشکیل شد، به همین منظور عده‌ای از اساتید دغدغه‌مند و صاحب تألیفِ در حوزه معارف صحیفهٔ سجادیه، در این جا گرد هم آمده‌اند و اهدافی را دنبال می‌کنند.

مدیر کتابخانهٔ تخصصی امام سجاد(ع) افزود: هم‌اندیشی صحیفه‌پژوهان، آثار و برکات زیادی دارد و حداقل باید سالی یک‌بار، این پژوهشگران دور هم جمع شده، با فعالیت‌ها و آثار همدیگر آشنا ‌شوند.

وی تصریح کرد: ما با هم‌اندیشی و هم‌افزایی می‌توانیم نقشهٔ راهی برای صحیفهٔ سجادیه ترسیم نموده و آن را نظام‌مند مورد ارزیابی قرار دهیم و بر اساس آن حرکت کنیم. در این راستا کارهایی از دو سال قبل آغاز شد و مجموعهٔ کاملی از هر آنچه دربارهٔ صحیفه سجادیه هست، گردآوری کردیم.

حقی در مورد کتابخانهٔ تخصصی بیان کرد: از دو سال قبل، مجموعه‌ای کامل دربارهٔ صحیفهٔ سجادیه در اینجا جمع شده است که در این گردآوری علمی، هیچ‌گونه محدویت زبانی، مذهبی و جغرافیایی نداریم و از کشورهای دیگر هم آثار زیادی وجود دارد.

وی عنوان کرد: از اهداف کتابخانهٔ تخصصی، جمع‌آوری و رصد آثار است و در این مجموعه، کارهای تکراری و موازی‌کاری، جای خالی خود را نشان می‌دهد. گاهی دانشجویان نمی‌دانند که روی موضوعی کار شده و بعد از چند سال متوجه می‌شوند؛ چرا که بانک اطلاعاتی وجود ندارد و ما برآنیم که بتوانیم چنین مجموعهٔ بزرگی را فراهم کنیم.

مدیر کتابخانهٔ تخصصی امام سجاد(ع) خاطرنشان کرد: بعد از بررسی در آثار جهانی، متوجه شدیم نقطه‌ای در دنیا نیست که آثار صحیفهٔ سجادیه را در یک‌جا جمع‌آوری کرده باشند و این کتابخانه بی‌نظیر است.

وی گفت: بسیاری از اساتید ما دغدغه‌مند هستند؛ هر چند اساتید فعال در پژوهش تخصصی صحیفهٔ سجادیه انگشت‌شمارند، ولی تلاش‌های خوبی شکل گرفته است.

حقی افزود: مهم‌ترین هدف ما از تشکیل این کتابخانه و جمع‌آوری آثار این است که نشان دهیم که چه مقدار کم بر روی صحیفه سجادیه کار شده است؛ ما در مورد امام صادق(ع) که رئیس مذهب شیعه است، کمتر از ۱۵۰۰ عنوان کتاب اختصاصی داریم. درحالی‌که بیشترین احادیث به ایشان مربوط است، به‌نظر می‌رسد که باید مرکز تخصصی در این موضوع ایجاد شود. اینها نشان می‌دهد که تا چه میزان روی معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) کم کار شده است.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری آثار در ۴ محور اصلی مشخص شده است که اولین بخش، نسخ خطی می‌باشد. در این راستا، ابتدا کل کتاب «الذریعه» آقا بزرگ تهرانی به همراه تمامی مستدرکات آن مورد بررسی دقیق قرار گرفت و در ادامه مجموعه‌هایی همانند فنخا و ... دیده شد. در مجموع در این بخش ۳۵۰۰ نسخ خطی شناسایی شده است که نشان می‌دهد در این ‌باره غنی هستیم.

مدیر کتابخانهٔ تخصصی امام سجاد(ع) اظهار کرد: ما توانستیم آثاری از برخی کتابخانه‌ها به‌دست بیاوریم، مستندات صحیفهٔ سجادیه را جمع‌آوری کرده و به‌صورت مجموعه‌ای در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی عنوان کرد: از کتابخانه‌های بزرگ خطی کشور، فایل و نسخه عکسی بیش از ۵۰۰ نسخهٔ خطی تهیه شده و به‌صورت دیجیتالی در کتابخانه نگهداری می‌گردد.

حقی ادامه داد: در بخش کتاب‌های چاپی مشکلاتی وجود دارد؛ یک‌سری از کتاب‌ها کمیاب است و آنچه که در دسترس داریم، نگهداری کرده‌ایم تا دسترسی به آنها در آینده آسان باشد.

وی گفت: در مورد صحیفهٔ سجادیه، بیش از ۱۵۰۰ عنوان کتاب با موضوع امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه شناسایی شده است که از این تعداد ۷۰۰ عنوان کتاب، جمع‌آوری و  خریداری یا کپی کرده‌ایم تا در اختیار مجموعه باشد.

سومین محور جمع آوری آثار در کتابخانه، پایان‌نامه‌هاست که تاکنون اطلاعات بیش از ۵۵۰ عنوان پایان نامه احصا شده است.

مدیر کتابخانهٔ تخصصی امام سجاد(ع) تصریح کرد: از لیست احصا شده در این بخش، ۳۰۰ پایان‌نامه به‌صورت فایل دیجیتالی و چاپ‌شده مهیّا کرده‌ایم و این فهرست قرار است در مجموعه‌ای به چاپ برسد.

وی بیان کرد: محور چهارم نیز مقالات علمی پژوهشی و ترویجی است که بیش از ۱۰۰۰ مورد گردآوری شده که فایل آن‌ها در کتابخانه نگهداری می‌شود.

حقی اظهار داشت: کتابخانه به صورت هیبرید (دوگانه) است و فضایی را در سایت مؤسسه دارالعرفان برای بارگذاری آثار و کتاب‌های دیجیتالی طراحی کرده‌ایم.

ایشان در پایان با اشاره به لزوم تشکیل جلسه‌های هم‌اندیشی صحیفه پژوهان، ابراز امیدواری کرد که یک فضای بزرگ و جامع مهیا گردد تا همه گروه‌هایی که هر یک در گوشه‌ای مشغول فعالیت در باب صحیفه سجادیه هستند در یک جا دور هم گردآیند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha