پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید احمد قره باغی

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بر ضرورت بازخوانی جریان و جنایت منافقین برای نسل جدید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد قره‌باغی، در جمع جوانان ارومیه با بیان این‌که هر حرکتی که در رأس آن یک عالم بصیر قرار نداشته باشد با شکست مواجه خواهد شد، اظهار داشت: گروه‌های فعال در نظام اسلامی باید تحت نظر روحانیت متدینی باشد، روحانیتی که تفکر حلال و حرام الهی مقدم بر دیدگاه‌های سیاسی باشد و تشخیص بدهد تفکر دینی در کجا قرار دارد.

وی به تقسیم‌های مختلف جهادگری اشاره کرد و گفت: جهادگری مدل‌های مختلفی دارد، چگوارا نوعی جهادگر بود و برطرف کردن ظلم هدف اصلی او بود، اما در اندیشه او چگونگی از بین بردن این ظلم مهم نبود و هدف فقط رسیدن به مطلوب می‌باشد، اما در دیدگاه اسلامی هدف تربیت انسان است و اگر دین می‌خواهد با ظلم مبارزه کند برای این است که انسان تربیت شده و رشد یابد.
 

جریان منافقین برای نسل جدید بازخوانی شود

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که یکی از علت‌های مهم انحراف منافقین از خط اسلام و انقلاب نبود یک روحانی متدین و بصیر در رأس این تشکیلات بود و لازم است جریان منافقین برای نسل جدید تبیین و تشریح شود، اضافه کرد: در مبارزه ارزش شخص برای این نیست که ظلم را برطرف کرده یا نه، بلکه نوع مواجهه با این مسئله مهم است و اگر دیدگاه‌های دینی در انسان حل نشود، خروجی اش همان رجوی‌ها و منافقین خواهد بود.

وی ادامه داد: اسم منافقین بر جریان رجوی به این دلیل نبود که آن‌ها عقیده خود را مخفی می‌کردند، بلکه از اول عقیده آن‌ها معلوم و مشخص بود و وقتی امام خمینی (ره) فرمودند ما جنگ مسلحانه علیه رژیم شاه نداریم، آن‌ها صراحتا می‌گفتند، که در جهت رسیدن به اهداف سیاسی باید افرادی که سر راه قرار می‌گیرند را برداشت و برای منافقین اهداف سیاسی مقدم بر احکام الهی بود و حلال و حرام خدا در مراحل بعدی قرار داشت. البته این نوع نگرش همان دیدگاه آمریکا در کشتار مردم در کشورهای اسلامی است که برای رسیدن به مقاصد خود مردم را قربانی می‌کردند.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: حرکت دینی ظرافت بالایی دارد و دقت نظر زیادی را می طلبد و اینگونه نیست که حلال و حرام الهی جلوی چشم باشد و بتوان به راحتی تشخیص داد.

وی در ادامه با اشاره به مضرات گسترش زندگی ماشینی، افزود: غرب زندگی بشر را به سمت ماشینی پیش می‌برد و آنچه که در این راه برای آن‌ها اهمیت دارد ، تبدیل کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به ماشین در جهت بالا بردن تولید و سود بیشتر است و همین امر موجب افزایش بی‌کاری می‌گردد.
 

در زندگی ماشینی بشر محکوم به فناست

حجت الاسلام قره‌باغی با بیان این‌که در جامعه افرادی وجود دارند که به جز کارگری کار دیگری از دستشان بر نمی‌آید و با گسترش زندگی ماشینی، این افراد بیکار می‌شوند، گفت: یکی از ویژگی‌های عصر صنعت، ماشینی شدن کار است و لازمه آن حذف طبقه کارگر می‌باشد و این برای از بین بردن فقر و غنی کردن فقیر نیست بلکه حذف طبقه‌ای از طبقات انسانی از چرخه زندگی است و در چنین جامعه ‌ی قشر مستضعف محکم به فنا است.

وی با اشاره به این‌که امروز آمار بیکاری در آمریکا به بیش از ۴۰ میلیون می‌رسد و غالبا کارتون خواب هستند و در خیابان‌ها زندگی می‌کنند، بیان داشت: در جامعه سرمایه‌داری اولویت سوددهی است نه کمک به هم نوع، عده‌ای فقرا و قشر مستضعف را مزاحم توسعه می‌دانند.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با طرح این نکته که، عده‌ای معتقدند، توسعه با دست انسانی محقق نمی‌شود و باید با ماشین به این هدف رسید، تاکید کرد: در مکتب الهی اهداف رشد انسان‌ها می‌باشد و آن کسی که می‌گوید پیشرفت با کمیت مشخص می‌شود، در این مسیر پیشرفت انسان برایش مهم نیست بلکه افزایش سرمایه و رشد ماشینی اولویت اوست، اما در الگوهای تربیتی دینی باید انسان تربیت شده و رشد یافته و به تعالی برسد.

وی اضافه کرد: ظرافت تدین یک فرد و دیدگاه از لابلای تفکرها و رفتارها مشخص می‌شود و تفکر دینی در بستر زمان خود را نشان می‌دهد و امروز در زندگی ماشینی باید رویکرد دین و رفتارهای ما له یا علیه دین مشخص شود، در زندگی ماشینی به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند و انسان در آن محور قرار ندارد.

آپارتمان نشینی نشاط را از خانواده ها گرفته است

حجت الاسلام قره‌باغی با بیان این‌که در دیدگاه دینی و ماشینی، پیشرفت و عقب ماندگی متفاوت است، ادامه داد: زندگی ماشینی و گسترش آپارتمان نشینی امروز نشاط را از خانواده ها به ویژه جوانان گرفته است و آن‌ها دیگر حوصله ندارند؛ پشت صنعتی و ماشینی کردن زندگی بشر تفکراتی نهفته است و آن تفکر این است که انسان فرقی با ماشین ندارد و در این چرخه به دنبال جایگزین کردن ماشین با انسان هستند.

وی تصریح کرد: در نگاه دینی انسان با مشکلات و دردسرها تربیت می‌شود و این تضادها موجب رشد انسان است، اما در نگاه صنعتی به دنبال حذف دردسرها و سهولت دستیابی به هدف بدون رشد و تربیت انسان هستند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha