دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جنگ نرم

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: دشمن شناسی، شفافیت در مرزبندی با دشمن، آمادگی و تجهیز، روحیه ی جهادی، ترویج الگوهای نیک، کارآمدی نهادهای متکفل تعلیم و تربیت به عنوان راهکارهای پیشگیرانه از جنگ نرم دشمنان معرفی شده است.

فرحناز ربانی پژوهشکر حوزه علمیه خواهران اصفهان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون راهکارهای قرآن در مواجهه با جنگ نرم دشمنان، گفت: جنگ نرم، استفاده از هر گونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای است که جامعه ی هدف را نشانه می رود تا بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش، آن را به انفعال یا شکست وا دارد.

تقسیم بندی راهکارهای مواجهه با جنگ نرم

وی افزود: راهکارهای ارائه شده قرآنی در برابر جنگ نرم دشمنان به دو دسته «راهکارهای پیشگیرانه از جنگ نرم» و «راهکارهای مقابله با جنگ نرم» تقسیم شده است، راهکارهایی که چنانچه به عنوان یک نقشه راه در رأس برنامه ریزی ها قرار گیرد به خودی خود جوامع اسلامی به خصوص جمهوری اسلامی ایران را از گزند تهاجمات نرم افزارانه و جنگ نرم دشمنان حفظ خواهد کرد.

راهکارهای پیشگیرانه و تقابلی

پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: از منظر قرآن کریم؛ دشمن شناسی، شفافیت در مرزبندی با دشمن، آمادگی و تجهیز، روحیه ی جهادی، ترویج الگوهای نیک، کارآمدی نهادهای متکفل تعلیم و تربیت به عنوان «راهکارهای پیشگیرانه از جنگ نرم» دشمنان معرفی شده است.

وی همچنین، ایجاد آرامش بین نیروهای خودی، برآورد واقع بینانه از دشمن، کشف پایگاه ها و توطئه های دشمن، مقابله به مثل، بهره گیری از شیوه های مؤثر تبلیغی و پاسخگویی عالمانه، اطاعت از رهبری، بصیرت افزایی، تقوا، استقامت و امید بخشی را «راهکارهای مقابله با جنگ نرم» دشمنان بیان کرد.

در جنگ نرم تهاجمی عمل کنیم نه تدافعی

وی با اشاره به ضرورت دشمن شناسی و عدم غفلت از دشمن و آمادگی و تجهیز در برابر دشمنان، گفت: یک اصل اساسی که مسلمانان در هر زمانی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، اصل آمادگی کافی در برابر دشمنان است؛ مسلمانان نباید منتظر بنشینند تا تحرکی، تهاجمی و یا حمله ای از سوی دشمنان صورت گیرد و سپس آماده مقابله شوند بلکه از پیش باید به حد کافی آمادگی در برابر هر گونه هجمه ی دشمن را داشته باشند.

ربانی، راهکارهای پیشگیرانه فرهنگی برگرفته از آیات قرآن را در قالب جهاد فرهنگی، ترویج الگوهای نیک، مصون سازی اقشار مختلف جامعه در برابر جنگ نرم و تبلیغات ارائه شده است بیان کرد.

روش های پیشگیرانه جهاد فرهنگی

وی، روش های پیشگیرانه جهاد فرهنگی را بالا بردن بصیرت فرهنگی، معرفی الگوهای برتر در قرآن، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی، تقویت باورهای دینی، کارآمدکردن نهادهای متکفل امرتعلیم و تربیت و تبلیغات دانست.

راهکارهای پیشگیرانه اجتماعی

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران اصفهان راهکارهای پیشگیرانه اجتماعی بر گرفته از آیات قرآن را در قالب بصیرت افزایی، مبارزه با فساد، امر به معروف و نهی از منکر، تحکیم وحدت بین نیروهای خودی و ایجاد اختلاف بین نیروهای غیر خودی بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha