جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 رسوم عزاداری شیفتگان سیدالشهدا در ترکیه

حوزه/ در دهه نخست محرم، هر ساله جامعه شیعیان جعفری به ویژه در محله هالکالی استانبول و در استان شرقی قارص در ترکیه با راه اندازی دستجات باشکوه عزاداری، ارادت‌شان را سیدالشهدا (ع) آن امام مظلوم ابراز می‌دارند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»  گرامیداشت دهه نخست محرم و عزاداری شیفتگان سیدالشهدا، در کشور اسلامی ترکیه، نیز همانند سایر کشورهای مختلف در جهان برگزار شده و هر دو گروه تشیع و اهل تسنن، بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) و یارانش را در صحرای کربلا را برگزار می‌کنند که به نوعی نمادی از وحدت مسلمانان در ترکه است.

هر ساله  جامعه مسلمانان شیعه جعفری ترکیه در محله هالکالی استانبول ، دستجات عزاداری پرشکوه و رژه‌های بزرگداشت عاشورا برگزارمی‌کنند تا یادآور درد و رنج آن امام معصوم (ع) باشند که چهره برجسته اسلام شیعه است.  

در هالکالی هوای عزاداری فراگیر است و خیابان ها  با پرچم های سیاه مزین می‌شود. شیعیان جعفری، زن و مرد  و پیر و جوان با لباس سیاه و سربندهای سرخ «یاحسین» در دستجات منظم عزاداری حضور می‌یابند و جمعیت زیادی نیز در مراکز فرهنگی جمع می‌شوند تا به سخنرانی و نوحه‌های واعظان گوش فرادهند.

شیعیان در استان قارص شرقی در ترکیه نیز اجتماعات قابل توجهی برگزار کرده که گاهی تا ده‌ها هزار شرکت کننده دارند که با لباس‌های سیاه، در مراسم سینه زنی، زنجیر زنی و مویه کنان شرکت می‌کنند. برخی از عزاداران نیز تابوت‌هایی نمادین را حمل می‌کنند.

پذیرایی با «عاشور» توسط اهل تسنن

مسلمانان اهل تسنن در ترکیه، روز عاشورا را به عنوان روز خیریه می‌شناسند و سازمان‌ها و موسسات شهری غیردولتی دسری به عنوان «عاشور» تهیه می‌کنند که در سرتاسر ترکیه  توزیع می‌شود. عاشور در واقع پودینگی شیرین مخلوطی از دانه غلات و میوه‌های خشک شده و تزئین شده با انار است که به طور سنتی در خانه‌ها نیز تهیه می‌شود و به صورت نذری میان همسایگان به اشتراک گذاشته شده و در ظروف بزرگی تهیه شده و در میان فقرا توزیع می‌شود.

در مقبره «سمبل افندی درویش لاج» نیز داوطلبان درحالی که لباس درویشی می‌پوشند، دسر عاشور را در دیگ های بزرگ آماده کرده و به عنوان سنتی تاریخی، به بازدیدکنندگان نذری می‌دهند.

گفته می‌شود این مقبره متعلق به فاطمه و سکینه، دو دختر امام حسین است که قرن‌ها پیش در قسطنطنیه درگذشته اند  ودسر عاشور اولین بار در این مقبره در زمان حکومت عثمانی در استانبول توزیع شده است.

بزرگداشت عاشورا توسط علویان ترکیه

علوی ها بزرگ ترین اقلیت مذهبی در ترکیه هستند که اعتقادات دینی شان ترکیبی از چند مذهب اسلامی و مفاهیم صوفی گری است. از مهم ترین مراسم دینی علوی ها، ‌سوگواری و روزه داری در دوازده روز نخست ماه محرم است. آنها در پایان این دوازده روز با پختن یک ولیمه مراسم شکرگزاری به جا می آورند.

در این ماه ، جامعه علویان در ترکیه نیز با سنت‌ها و آیین‌های خاص خودشان یاد و خاطره نبرد تاریخی کربلا را زنده نگاه می‌دارند. شیعیان علوی ۱۲ روز ماه محرم را روزه می‌گیرند. و آداب و رسوم خاص خود را در روز عاشورا دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha