جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عاشورا

حوزه/ فرمانده پایگاه بسیج اساتید و نخبگان الزهرا(س) گرگان گفت: تحلیل و بررسی درس های عاشورا، از وظایف طلاب و مبلغین علوم دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم نرگس مهیاپور در ویژه برنامه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) که با حضور کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان برگزار شد، تمام تاریخ بشریت را سرشار از نام حسین(علیه السلام) دانست که برای همیشهِ تاریخ، باقی و جاودان است.

وی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر "استخراج پیام و درس های عاشورا و انتقال آن به نسل امروز" تاکید کرد و تحلیل و بررسی درس های عاشورا را از وظایف طلاب و مبلغین علوم دینی برشمرد.

فرمانده پایگاه بسیج اساتید و نخبگان الزهرا(س) گرگان افزود: عمده ترین درس واقعه عاشورا "هدایت گری و ارشاد" است که در نامه امام حسین(علیه السلام) به مردم بصره کاملاً مشهود است؛ "هدایت" کار خدا و انبیای الهی(علیهم السلام) و یکی از صفات قرآن کریم  است که سیصد مرتبه در قرآن از آن سخن به میان آمده است.

مهیاپور، واژه تربیت را مترادف کلمه هدایت دانست و خاطرنشان کرد: در قرآن و روایات کمتر از واژه تربیت به جای واژه هدایت استفاده می شود، چنانچه براساس آیه ۱۶۱ سوره مبارکه انعام، خداوند برای رشد اولیای الهی، از واژه هدایت استفاده می کند.

وی، خوف و ترس، بلند همتی، خضوع و خشوع و شناخت صراط مستقیم را از دیگر درس های حادثه عاشورا دانست و اظهار کرد: دعوت و موعظه های مکرر امام حسین(علیه السلام) قبل از روز عاشورا و همچنین در روز عاشورا، حاکی از روحیه هدایت گری حضرت و اهداف بلند ایشان است و اولین حرف و هدف رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و اولیای الهی(علیهم السلام) نیز هدایت و ارشاد بود.

فرمانده پایگاه بسیج اساتید و نخبگان الزهرا(س) گرگان در ادامه به بیان اسباب و شرایط هدایت پرداخت و تاکید کرد: اولین شرط هدایت، "اصلاح رابطه خود با خداوند" است که بر اساس، آیه ۵۴ سوره حج، محبت و دوستی بندگان خدا، انجام اوامر الهی و خیرخواهی موجب بیشتر و نزدیک تر شدن این رابطه می شود.

مهیاپور، إِنابه و توبه، تلاش در جهت کسب فضایل، حفظ و استمرار آن و ارتباط و توسل به اهل بیت(علیهم السلام) را از دیگر عوامل هدایت نامید و با استناد به آیات قرآن کریم یادآور شد: "انسان برای هدایت، باید به هدایت یافتگان اقتدا کند و به روش و منش آنان تمسک جوید".     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha