جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آزاده نیکپور

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد گفت: تعجیل در انجام کار خیر، سیره و عادت انسان های کریم و بزرگوار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، خانم نیک پور در نشست مجازی طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد، با بیان روایتی از امام حسین(ع)، شتاب زدگی را از کم خردی و تأنی(درنگ) را ناشی از عقل دانست و افزود: انسان شتاب زده لغزش های بسیار در گفتار، رفتار، کردار، انتخاب و تصمیم گیری های مهم زندگی وی بروز و هزینه های سنگین را بر خود انسان و دیگران تحمیل می کند.

وی با استناد به آیات ۳۷ سوره انبیاء و ۱۱ سوره اسراء تأکید کرد: انسان ها معمولاً با عجله و بدون توجه به جوانب مسأله، کارها را انجام می دهند که در بیشتر مواقع موجب پشیمانی و ایجاد شر در امور می شود و حتّی افراد دارای هوش هیجانی بالا هم مرتکب این خطا می شوند.

کارشناس مذهبی با اشاره به آیات و روایات، عجله در پاسخ کار ناپسند دیگران، عیب جویی از مردم، امور مدیریتی و قضاوت را از موارد نهی شده، برشمرد و با بیان شأن نزول آیه ۶ سوره حجرات، سنجیدن جوانب مختلف یک خبر و پرهیز از اقدام فوری را نشانه ایمان واقعی دانست.

وی با مطرح کردن روایتی از امام صادق(ع)، شتاب در انجام امور خیر و مبادرت به آن مانند نماز اول وقت و صدقه دادن، کمک به دیگران و... را از موارد سفارش شده در اسلام بیان کرد و افزود: تعجیل در کار خیر، از عادت انسان های کریم و بزرگوار است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد، خاطرنشان کرد: بر اساس روایات، در انجام کار خیر باید سه چیز را مدنظر داشت؛ کار خیر را کوچک شمردن که این امر سبب بزرگی آن کار، نزد خداوند می شود، کار خیر را پنهان و سریع انجام دادن که این امور هم سبب آشکاری کار نزد پروردگار و گوارا بودن آن می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha