پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
صفایی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در آغاز درس خارج فقه گفت: درس های خارج از دیرباز در روش رایج حوزه های علمیه به اشکال مختلف طرح می شده که چند مکتب مهم در عرصه آموزش اجتهاد یکی مکتب نجف، مکتب سامرا، مکتب کربلا و مکتب قم مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، جلسات درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه به صورت مجازی در سال تحصیلی جدید از امروز آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری گفت: درس های خارج از دیرباز در روش رایج حوزه های علمیه به اشکال مختلف طرح می شده که چند مکتب مهم در عرصه آموزش اجتهاد یکی مکتب نجف، مکتب سامرا، مکتب کربلا و مکتب قم مطرح بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: یک نقطه مشترک در همه مکاتب وجود داشته و آن این بوده که استاد با آن عظمت علمی و سجایای عالیه اخلاقی وارد بحث فقهی می شده و با تبحر خاص فقهی خود مساله را تبدیل به علم  و حل می کرده است و در پرتو این عملیات طلاب و فضلا با این آشنایی در خودشان رشد ایجاد می کردند، یعنی با عملیات استنباط استاد اجتماد را یاد می گرفتند و تمامی این مکاتب با تمامی ویژگی ها و امتیازاتی که داشتند وجه اشتراک آنها همین نکته بوده است. با این تفاوت که در مکتب سامرا ابتدا شاگردان حضور در مساله پیدا می کردند و بعد استاد ورود پیدا می کرده و مسئله را تبدیل به علم و فقاهت می نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ادامه داد: روش دیگری که وجود دارد آن است که استاد روش اجتهاد در پvتو یک باب آموزش دهد و تمامی اموری که در رابطه با فقه مطرح است و در آن باب می شود اجرا کرد را بیان، ارتقا و تطبیق دهد و در پرتو مساله، فقاهت و روش اجتهاد را آموزش دهد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه درس خارج درس یادگیری اجتهاد است، افزود: این یک روش نو است که استاد در پرتو آن مسئله تولید قدرت استنباط برای طلاب می کند. در روش قبل دیگران مسئله را یاد می گرفتند اما در روش پرتو حل مساله روش اجتهاد را یاد می گیرند و به این جهت باید در این رابطه کاری نوین، اصیل و محققانه صورت گیرد تا طلاب در درس خارج و عرصه کسب قدرت اجتهاد توانمند شوند و این یکی از موارد لازم در حوزه علمیه است.

گفتنی است، جلسات درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با توجه به ادامه روند شیوع ویروس کرونا و توصیه اکید مراجع ذیصلاح مبنی بر پرهیز از حضور در اجتماعات، به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha