پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کسری بودجه آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کسری بودجه دولت ترامپ مرز قرمز را رد کرد

دولت ترامپ تقریبا نصف هزینه های خود، درآمد داشته است. دفتر کنترل بودجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد: همزمان با افزایش هزینه های دولت برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی این کشور در برابر پیامدهای ویروس کرونا، کسری بودجه دولت در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۳.۰۰۷ تریلیون دلار رسیده است تنها در ماه آگوست میزان مخارج دولت ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمدهای آن بوده است. درآمدهای دولت طی این ماه پنج میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. دولت آمریکا طی این ماه ۴۲۳ میلیارد دلار هزینه داشته است که نسبت به ماه قبل کاهش پنج میلیارد دلاری داشته است. از زمان شیوع کرونا و قرنطینه سراسری در آمریکا، دولت این کشور مخارج خود را به شدت افزایش داده است. تاکنون بیش از ۱۹۷ هزار آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند و وزارت خزانه داری در نظر دارد سه تریلیون دلار دیگر تا پایان سال استقراض کند. طبق اعلام دفتر کنترل بودجه کنگره، انتظار می رود کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان امسال به رقم بی سابقه ۳.۸ تریلیون دلار برسد که حدود ۲.۹ برابر رکورد قبلی کسری ۱.۴۱ تریلیون دلاری است که در سال مالی ۲۰۰۹ به ثبت رسیده بود. تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای رساندن نرخ بهره به محدوده صفر درصدی انگیزه مهمی در افزایش تقاضا برای استقراض دولت بوده است. پیشتر استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا این نرخ بهره پایین را فرصتی تاریخی خوانده بود. با موافقت کنگره و دولت، تاکنون حدود سه تریلیون دلار به شکل بسته های مختلف حمایتی از بخش های مختلف اقتصادی آمریکا توسط دولت هزینه شده است. این در حالی است که برخی از قانونگذاران کنگره به دنبال اقدامات حمایتی بیشتری نظیر کاهش مجدد مالیات ها، تزریق نقدینگی و بسته های حمایتی از اقشار اسیب پذیر هستند که تصویب آن ها می تواند کسری بودجه دولت را بیش از پیش تشدید کند.

بانک مرکزی به ارز حمله کرد

بانک مرکزی امروز به قیمت دلار حمله کرد،ابتدا ممنوعیت عرضه ۲۲۰۰ دلار به هر کارت ملی برای یک‌بار در سال را برداشت، سپس سقف قیمت در بازار نیما را حذف کرد تا قیمت از ملاقات عرضه و تقاضا به دست آید و دست‌آخر قیمت صرافی ملی که نماد بازار متشکل است را با بیش از سه هزار تومان افزایش به قیمت بازار نزدیک کرد.

ایران بر سکوی نخست اکتشافات جهان ایستاد

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نامه‌ای به مسعود کرباسیان، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد: «با کمال مسرت اعلام می‌شود بنا بر گزارش مؤسسه بین‌المللی وود مکنزی درخصوص اکتشافات منابع هیدروکربنی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت ملی نفت ایران در جایگاه نخست کشف نفت و گاز در جهان قرار گرفته است».براساس گزارش موسسه معتبر بین‌المللی وود مکنزی که با عنوان «اکتشافات جهانی ۲۰۱۹ - استمرار سودآوری» منتشر شده است، شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی از نظر مجموع حجم اکتشافات انجام‌شده (نفت و گاز) با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا اعم از شرکت‌های نفت ملی و بین‌المللی به خود اختصاص داده است. این رقم معادل ۳۱ درصد از مجموع حجم هیدروکربن کشف شده دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی است. در این گزارش کشف میدان ارم با ذخیره قابل برداشت معادل ۲.۷ میلیارد بشکه (معادل ۲۰ درصد کل گاز کشف شده در جهان) و میدان نام‌آوران با ذخیره قابل برداشت ۲.۳ میلیارد بشکه (معادل ۱۰.۵ درصد از کل نفت کشف شده در جهان) به ترتیب جایگاه‌های اول و سوم اکتشافات صورت گرفته در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: میزان اکتشافات جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۲۱.۲ میلیارد بشکه قابل برداشت بوده است که این میزان حدود ۲ برابر سال ۲۰۱۸ و بیشترین مقدار بعد از سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است، همچنین در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان حدود ۶۰۰ چاه اکتشافی، حفاری و تکمیل شده که منتج به کشف حدود ۲۲۰ میدان هیدروکربنی شده است. در این دوره زمانی دو چاه اکتشافی و توصیفی در ایران حفاری و تکمیل شده است. بر مبنای این گزارش، بسیاری از اکتشاف‌های عمده انجام‌شده در سال ۲۰۱۹ به گاز دست یافته است، به گونه‌ای که دوسوم از اکتشاف‌های هیدروکربنی انجام شده در سال ۲۰۱۹ یعنی معادل ۱۰.۸ میلیارد بشکه با ۸۲ تی‌سی‌اف از اکتشاف‌های انجام‌شده مربوط به گاز بوده است. ۹ اکتشاف بزرگ در سال ۲۰۱۹ در کشورهای ایران، روسیه، موریتانی، قبرس، سورینام آفریقای جنوبی و مالزی اتفاق افتاده و ۲۰ کشف بزرگ اول، معادل ۷۵ درصد حجم هیدروکربن کشف‌شده در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. ۱۳ کشف از ۲۰ کشف بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ذخیره قابل برداشتی کمتر از ۵۰۰ میلیون بشکه دارند. شرکت ملی نفت ایران با مجموه ۴.۹۷ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع، با اختلاف قابل توجه با شرکت گازپروم روسیه (رتبه دوم با ۳.۱۸ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع)، شرکت نفت بریتانیایی BP (رتبه سوم با ۱.۴ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن) و شرکت اکسون موبیل ایالات متحده (رتبه چهارم با ۰.۹ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن)، در رتبه اول قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی بین ۱۵ شرکت برتر، شرکت فرانسوی توتال رتبه ششم، شرکت ایتالیایی انی رتبه هشتم و شرکت چندملیتی شل رتبه سیزدهم را اتخاذ کرده است. هندی در پایان این گزارش، در نامه به کرباسیان از تلاش همه همکاران خود در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، قدردانی کرده است.

نفت از سفره بورسی ها رفت

معاون اول رئیس جمهوری با اعلام خارج شدن طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار دولت، گفت: باید در بودجه سال آینده طرح‌ها و ایده‌های مشابهی که بتواند درآمد لازم را برای دولت ایجاد کند، تدوین شود."اسحاق جهانگیری" در جلسه شورای اقتصاد با تاکید بر اینکه باید جهت گیری‌های اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور متمرکز بر حل مسائل و رفع دغدغه‌های اصلی اقتصاد کشور باشد، گفت: یکی از این مسائل گرانی و تورم است که باید برنامه‌هایی دقیق برای کنترل و مهار تورم و گرانی در لایحه بودجه سال آینده تدوین شود و به‌عنوان جهت گیری‌های اصلی آن لحاظ شود. معاون اول رئیس جمهوری در این جلسه گفت: برنامه های حمایتی نظیر ارائه تسهیلات بانکی باید با حداقل نرخ سود مدنظر قرار گیرد تا بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری ترغیب شود. او بهبود فضای کسب و کار را از ضرورت های اقتصاد برشمرد و افزود: این موضوع باید در تنظیم لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده و استعلام های دست و پاگیر برای صدور مجوزهای کسب و کار حذف شود. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارگروه ویژه رفع موانع جهش تولید تشکیل و اولین جلسه آن فردا برگزار خواهد شد، گفت: در این کارگروه تلاش خواهد شد تا تصمیمات لازم برای حمایت از سرمایه گذاری و بهبود کسب و کار گرفته شود. وی بهبود فضای کسب و کار را از دیگر ضرورت‌های اقتصاد کشور برشمرد و با تاکید بر اینکه این موضوع نیز باید در تنظیم لایحه بودجه سال آینده لحاظ شود، از استعلام‌های متعدد و دست و پاگیر و زمان بر برای صدور مجوزهای کسب و کارهای جدید در دستگاه‌ها انتقاد کرد و ازهیات مقررات زدایی خواست با تمرکز بیش از پیش بر حذف مقررات دست و پاگیر و استعلام‌های تکراری و موازی، زمینه راه اندازی کسب و کارها در کشور را تسهیل نماید. وی جهت گیری توسعه صادرات در تدوین بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ را مثبت ارزیابی و خاطر نشان کرد: در کنار توسعه صادرات، مدیریت واردات نیز موضوعی پراهمیت است که البته لازم است به مدیریت تراز تجارت خارجی نیز توجه جدی صورت گیرد. جهانگیری با قدردانی از تلاش‌ها و ابتکارهای وزارت نفت برای صادرات و فروش نفت در شرایط فشار و تحریم، افزود: با وجود صدور مجوزهای متعدد برای دستگاه‌هایی که داوطلب فروش نفت شده بودند، اما در نهایت دستگاهی جز وزارت نفت نتوانست در این زمینه اقدام موثری انجام دهد؛ بنابراین ضرورت توجه به سرمایه گذاری در بخش نفت برای افزایش توان تولید و صادرات وزارت نفت بیش از پیش احساس می‌شود. در این نشست همچنین خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در خصوص قیمت خرید تضمینی این محصولات اتخاذ شد.

رتبه جهانی مس ایران تک رقمی شد

رئیس شرکت ملی صنایع مس ایران از ارتقا ایران به رتبه هفتم ذخایر مس جهان خبر داد.رئیس شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: سال گذشته ۵۲۸ میلیون تن ذخیره معدنی جدید در ۶ معدن با عیار متوسط نیم درصد اکتشاف شد که رتبه ایران را در جهان جایگاه هفتم رساند. سعد محمدی گفت: ارزش این اکتشافات به ازای هر یک میلیون تن اکتشافی که صورت می‌گیرد با عیار چهار دهم درصد بیش از ۱۰ میلیارد تومان است. میزان ذخایر مس در کشور درحال حاضر حدود چهار و نیم درصد ذخایر جهانی است و با تداوم اکتشافات به زودی به رتبه ششم دنیا در ذخایر خواهیم رسید.

بار رکود به گردن دولت‌ها افتاد

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: دولت‌های منطقه یورو باید همچنان هزینه‌های بیش از حد برای کمک به بهبود این بلوک از رکود بی‌سابقه ناشی از شیوع کرونا بپردازند و سیاست‌های پولی پیشین را تکمیل کنند. با توجه به اینکه سطوح بدهی امسال از ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی عبور کرده، این نگرانی‌ها ایجاد شده است که سیاست‌مداران در حمایت بیشتر و پرداخت یارانه ها با چالش مواجه خواهند شد و طرح‌های حمایت از اشتغال و درآمد به طور ناگهانی پایان یابد. لاگارد در یک سخنرانی گفت: «اعتماد در بخش خصوصی تا حد زیادی به اطمینان از سیاست‌های مالی بستگی دارد.» «ادامه سیاست های مالی انبساطی برای جلوگیری از از دست رفتن مشاغل و حمایت از درآمد خانوار تا زمان روند تقویت بهبود اقتصادی، حیاتی است.» طرح یارانه اشتغال در چندین کشور تمدید شده تا اعتماد به بهبود اقتصادی این بلوک از رکود را افزایش دهد. وی در نشست سالانه شورای روسای بانک‌های مرکزی و مقامات پولی عرب گفت: «حفظ طرح‌های حمایت از مشاغل به منظور جلوگیری از افزایش شدید بیکاری در اواخر سال، الزامی است.» بانک مرکزی اروپا امسال چندین بار، سیاست خود را تعدیل کرد و اکنون برآورد می‌شود که این اقدامات ۱.۳ درصد بر رشد اقتصادی و ۰.۸ درصد بر تورم تا سال ۲۰۲۲ بیفزاید. تولیدکنندگان آمریکایی دوباره به استقبال طوفان رفتند

تولیدکنندگان آمریکایی دوباره به استقبال طوفان رفتند

شرکت رویال داچ شل با آماده شدن برای طوفان گرمسیری سالی که پیش بینی می شود به یک تندباد قوی تبدیل شود، تعطیلی برخی از فعالیتهای حفاری فراساحلی خود را آغاز کرد. سخنگوی شرکت رویال داچ شل اعلام کرد :تولید فراساحلی این شرکت تغییری نکرده و همه کارکنان همچنان در سکوهای تولید هستند. تولیدکنندگان انرژی و شهرهای سراسر منطقه گلف کاست روز یکشنبه مهیای وقوع دومین طوفان در کمتر از یک ماه گذشته شدند و به تخلیه کارکنان سکوهای فراساحلی و ساکنان محلی پرداختند. با این همه سخنگوی شرکت بی اچ پی اعلام کرد این شرکت قصد ندارد در آستانه وقوع طوفان سالی کارکنان تاسیسات فراساحلی خود را تخلیه کند. طبق پیش بینی های هواشناسی، طوفان گرمسیری سالی با حرکت به سوی آبهای گرم منطقه خلیج مکزیکوی آمریکا روز یکشنبه قدرت بیشتری پیدا کرده و قدرت بادهای همراه آن پیش از این که به این منطقه نزدیک شود، به ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. مرکز ملی طوفان آمریکا اعلام کرده که طوفان سالی در حدود ۴۵۰ کیلومتری شرق تا جنوب شرقی دهانه رودخانه می سی سی پی بوده و سرعت بادهای همراه آن در ساعت ۱۱ صبح یکشنبه به وقت محلی به ۹۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرده است. شرکتهای شورون و مورفی اویل روز شنبه تخلیه سکوهای تولید فراساحلی خود را آغاز کردند. شورون اعلام کرد پالایشگاه پاسکاگولای می سی سی پی این شرکت آماده سازیهای مربوط به طوفان را انجام داده است. سایر تولیدکنندگان نفت و شرکتهای حفاری در منطقه اعلام کردند که در حال رصد وضعیت طوفان بوده و آماده اند در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند. تولید نفت فراساحلی خلیج مکزیکو حدود ۱۷ درصد از تولید نفت خام و پنج درصد از تولید گاز طبیعی آمریکا را تشکیل می دهد. حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز تولید نفت ماه گذشته در پی وقوع طوفان لارا در این منطقه متوقف شد. بر اساس گزارش رویترز، لوییزیانا روز شنبه وضعیت فوق العاده اعلام کرد و شهر نیواورلئان ساعت شش بعدازظهر به وقت محلی به ساکنان خارج از محدوده حفاظتی دستور تخلیه داد. شهر گرند آیل هم سومین دستور تخلیه از ژوئیه تاکنون را صادر کرد.

تب جهانی دلار افت کرد

برای دومین روز متوالی شاخص دلار نزولی ماند. به نظر می رسد که باید شاهد دوره تازه ای از تورم در محدوده دو درصدی در بزرگ ترین اقتصاد جهان باشیم. آن طور که داده های منتشر شده نشان می دهد، متوسط نرخ تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در هشت ماهه اخیر بوده است پس از آن به ثبت می رسد که بانک مرکزی آمریکا از تغییر رویکرد تورمی خود خبر داد. در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه طبق گفته جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد. همان طور که انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا نیز در اجلاس اخیر خود به مانند بانک های مرکزی کانادا و آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را در سطح قبلی حفظ کند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۵ درصدی قرار داده است. علاوه بر منطقه یورو، نرخ بهره اکنون در ژاپن و سوییس نیز در سطح منفی قرار دارد.  کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به جلسه مدیران ارشد این بانک در خصوص صعودهای اخیر یورو گفت: ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم اما باید یک بار دیگر تصریح کنم که سیاست ما در دخالت نکردن در نرخ برابری ارزها، ثابت است. در ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا در قالب برنامه محرک جدید خود متعهد به تزریق نقدینگی معادل ۱.۳۵ تریلیون یورو به بازارها شد که قرار است این روند دست کم برای یک سال ادامه داشته باشد. این بانک هم چنین بر حضور پررنگ خود در بازارها تا زمان پایان بحران فعلی تاکید کرده است. رانکو بریچ-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " مونکس یوروپ" گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می آید، آن ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.  شان اوزوبرن- تحلیل گر بازار ارز در بانک "اسکوشیا" گفت: ارزش یورو در برابر دلار در هفته های اخیر به سطوح کم سابقه ای رسید و همین مساله باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا، این نرخ ها را در رادار خود رصد کند.  مقامات بانک مرکزی اروپا تنها در شرایطی می توانند نگرانی کمی بابت نرخ برابری ارز داشته باشند که از چشم انداز اقتصادی خود مطمئن باشند اما آنچه که در حال حاضر شاهدش هستیم چیزی خلاف این مساله است. سایه اختلافات بین چین و آمریکا نیز کماکان بر سر معاملات ارزی احساس می شود. همزمان با تشدید تنش های بین چین و آمریکا، یک روزنامه چینی از احتمال فروش گسترده اوراق قرضه دلاری توسط این کشور خبر داده است. چین اکنون دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و برخی از کارشناسان نسبت به ریزش گسترده دلار در صورت عرضه سراسری این اوراق توسط چین هشدار داده اند. از ابتدای امسال تاکنون چین همواره در حال کاهش دارایی های دلاری خود بوده است. این کشور هم چنین به عنوان بخشی از راهبرد ارزی خود برای مقابله با آمریکا به دنبال پررنگ تر شدن نقش یوان است. تاکنون بیش از ۲۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۸۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۲۱ هزار و ۸۸۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۹۷ هزار و ۶۷۵ نفر، برزیل با ۱۳۰ هزار و ۸۷۰ نفر، هند با ۷۸ هزار و ۳۱ نفر، مکزیک با ۷۰ هزار و ۱۸۳ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۶۲۳ نفر بوده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۰  دلار اعلام شد.  آمارهای جدید منتشرشده بیانگر آن هست که در حوزه تجارت خارجی عملکرد اقتصاد آمریکا بهبود داشته است تا جایی که تا پایان ماه ژوئیه صادرات این کشور با رشد ۸.۲ درصدی نسبت به ماه قبل خود همراه شده و واردات نیز ۱۰.۹ درصد بیشتر شده است. این میزان اگر چه هنوز تا سطوح ثبت شده قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد اما بهترین عملکرد تجارت خارجی این کشور در شش ماه اخیر بوده است و می تواند نویدبخش افزایش فعالیت های تجاری و اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان باشد.

آمریکای جنوبی به هاب قدرتمند انرژی پاک دست یافت

آمریکای جنوبی با داشتن یکی از قویترین نرخهای رشد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سالهای آینده، در حال ظهور به عنوان یک منبع قدرتمند انرژی پاک است. شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی با توجه به مناقصه هایی که در این منطقه برگزار شده است، انتظار دارد ۴۰ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر این منطقه تا سال ۲۰۲۵ به ۱۲۳ گیگاوات رشد کند و بزرگترین افزایش ظرفیت مربوط به کشورهای برزیل، مکزیک، شیلی، کلمبیا و آرژانتین خواهد بود. همه این پنج کشور مناقصه هایی برای انرژی تجدیدپذیر برگزار کرده و یک پروژه بزرگ ۵۰ گیگاواتی برای برزیل و ۴۰ گیگاواتی برای مکزیک برنامه ریزی شده است. با کاهش قیمتها به پایین ۲۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت و حتی ۱۸ دلار به ازای هر مگاوات ساعت، احتمالا مناقصه ها با وجود تاخیرهای مربوط به شیوع پاندمی ویروس کرونا در اکثر کشورها برگزار خواهد شد. با این همه باید خاطرنشان کرد که آینده مناقصه مکزیک پس از آشفتگی سیاسی اخیر، در هاله ای از ابهام فرو رفته است. قیمتهای پایین به همراه دسترسی مناسب به زمین، باعث افزایش رقابت شده و موجی از پروژه های عظیم را به دنبال داشته است. از سال ۲۰۱۸ به بعد، داراییهای فوتو ولتائیک خورشیدی و بادی با ظرفیت ۵۰ تا ۳۰۰ مگاوات بیشترین فراوانی را در بازار داشته اند و انتظار می رود محبوبیت پروژه هایی در ظرفیت بالا ادامه پیدا کرده و حدود ۷۰ درصد از داراییهای بادی و خورشیدی این منطقه تا سال ۲۰۲۵ را تشکیل دهد. به گفته تحلیلگران ریستاد انرژی، تکثر پروژه ها در ابعاد وسیع و شرایط مناقصه ها، آمریکای جنوبی را به بازار خوبی برای سازندگان اروپایی تبدیل کرده است. اکثر ۱۰ شرکت برتر که بزرگترین ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را در آمریکای جنوبی دارند از اروپا هستند نظیر شرکت اِنِل، ایبردرولا، EDF و انژی که همگی جزء پنج شرکت برتر هستند. این شرکتها حضور پررنگی در مناقصه های انرژی تجدیدپذیر در آمریکای جنوبی به خصوص کشورهای برزیل، مکزیک و شیلی داشته اند. در حال حاضر پایگاه فوتو ولتائیک خورشیدی ویلانوئوا در مکزیک که متعلق به شرکت اِنِل است، بزرگترین مزرعه خورشیدی در منطقه بوده و ۸۲۸ مگاوات ظرفیت تولید دارد. با این حال مزرعه فوتو ولتائیک خورشیدی در میناس گریس برزیل به ظرفیت ۱.۳ گیگاوات که متعلق به شرکت اورورا انرژیاس است، بزودی عنوان برتری را از این مزرعه خورشیدی مکزیکی خواهد ربود. بر اساس گزارش اویل پرایس، در برزیل چندین مجتمع بادی عظیم وجود دارد که شامل ونتوس دو سانتا آنخلا به ظرفیت ۷۱۶ مگاوات متعلق به اِنِل و مجتمع کامپو لارگو به ظرفیت مجموعا حدود ۷۴۰ مگاوات متعلق به انژی است.

تحریم لوله‌های نفت را قراضه کرد

دولت ونزوئلا برای بهره برداری از ظرفیت تولید نفت ایالت موناگاس برای تولید بنزین و دیزل، قصد دارد از زیرساخت انرژی کشورش استفاده کرده و به به پیمانکاران به جای پول، قطعات قراضه تاسیسات نفتی عرضه کند. برخلاف نفت منطقه اورینوکو، نفت تولید شده در موناگاس سبک بوده و پالایش آن برای تولید سوخت در پالایشگاههای فرسوده ونزوئلا راحت تر است. همچنین موناگاس تنها منطقه ای است که تولید در آن نیازمند کمک شرکای این کشور نیست. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: بنابراین با توجه به اقدامات بیشتر آمریکا برای محدود کردن واردات سوخت به ونزوئلا، شرکت نفتی دولتی PDVSA پیشنهاد کرده برای تعمیرات عمده در تاسیسات موناگاس آهن قراضه و قطعات تاسیسات نفتی بدون استفاده را به پیمانکاران عرضه کند. این اقدام بدنبال تلاش ناموفق در فاینانس ۸۰۰ میلیون دلار از تامین کنندگان که با نفت و سوخت قابل پرداخت بود، صورت می گیرد. شرکت PDVSA همچنان نفت و سوخت را برای پرداخت پیشنهاد می کند اما تحریمها چنین مبادلاتی را پیچیده کرده اند و تصمیمی گرفته نشده است. چشم انداز وخامت کمبود سوخت و تشدید تحریمهای آمریکا و نارضایتی داخلی، شرکت PDVSA را واداشته است به دنبال احیای شبکه پالایشی باشد که به دلیل سالها سوءمدیریت و چپاول از سوی گروههای تبهکار فلج شده است. افزایش تولید و پالایش نفت سبک از موناگاس بهترین گزینه این کشور برای تامین بخشی از نیاز داخلی به سوخت است. به گفته یکی از منابع آگاه، این شرکت برچیدن بخشی از تاسیسات برای فروش قراضه را آغاز کرده است. اگر تحریمهای بیشتر آمریکا مانع تهاتر بنزین و دیزل میان ونزوئلا و چند مشتری معدود این کشور در اروپا و آسیا شود، تولید از موناگاس برای دولت ونزوئلا اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. ونزوئلا اکنون برای واردات بنزین به چند بازرگان متکی است که تحریمها را دور می زنند. دولت ترامپ با هدف سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا به تدریج تحریمها علیه صنعت نفت ونزوئلا را تشدید کرده است. هر گونه موفقیت در احیا یا تثبیت میادین و پالایشگاههای نفتی به مادورو اهرم بیشتری برای حفظ قدرت می بخشد. تولید موناگاس از یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ به ۱۱۴ هزار بشکه در روز در پایان اوت کاهش پیدا کرده است و حدود یک سوم از تولید این کشور را تشکیل می دهد. در حالی که شرکای چینی و روسیه به استخراج نفت در منطقه اورینوکو کمک می کنند، استخراج نفت در موناگاس راحت بوده و شرکت PDVSA هرگز از شرکتهای خارجی کمک نخواسته است. بر اساس گزارش بلومبرگ، تحریمها ونزوئلا را ناچار کرده است در فروش یا تهاتر نفت خود تخفیفهایی بالایی عرضه کند. دیوس دادو کابیو، نایب رییس حزب حاکم اظهار کرده که ونزوئلا از اواخر سال ۲۰۱۹ پول نقد بابت نفت دریافت نکرده است.

نرخ بیکاری سوئیس در اوج ماند

تا پایان ماه آگوست امسال نرخ بیکاری در سوئیس به ۳.۳ درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به ماه قبل آن ۰.۱ درصد بیشتر شده است و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از زمان ثبت آمارهای مربوطه محسوب می‌شود. در این مدت شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل ۲۲۴۱ نفر بیشتر شده و به ۱۵۱ هزار و ۱۱۱ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار افراد بیکار در سوئیس ۱۶ هزار و ۲۵۷ نفر افزایش داشته است که معادل ۱۶.۴ درصد کل جمعیت بیکاران است. همچنین تا پایان ماه آگوست شمار افراد جویای شغل ۵۸۸ نفر افزایش داشته و به ۱۸۸ هزار و ۳۰۲ نفر رسیده است. در مقایسه با سال گذشته این رقم ۵۲۰۰ نفر بیشتر شده است که معادل ۴.۶ درصد از کل جمعیت افراد جویای شغل است. در بین جوانان، نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال سوئیسی با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به رقم ثبت شده در ماه قبل به ۳.۹ درصد تا پایان ماه آگوست رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده از سپتامبر سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. طی این مدت شمار بیکاران جوان سوئیسی ۵۷۸  نفر بیشتر شده و به ۱۷ هزار و ۸۹۵ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز شمار جوانان بیکار سوئیسی ۲.۲  درصد (معادل ۱۰۷۶  نفر) بیشتر شده است. متوسط نرخ بیکاری سوئیس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ برابر با ۳.۲۲ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ۵.۷۰ درصد ژانویه ۱۹۹۷ و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۱.۵ درصد می ۲۰۰۱ بوده است. همچنین نرخ بیکاری کره جنوبی تا پایان ماه آگوست با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۳.۲ درصد رسید که این نرخ کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر محسوب می شود. طی این مدت شمار بیکاران کره جنوبی با ۲۸۸ هزار نفر کاهش به ۸۹۱ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر اما شمار شاغلین نیز ۱۱۴ هزار نفر نسبت به ماه قبل بیشتر شده و به ۲۶ میلیون و ۹۲۲ هزار نفر رسیده است. نرخ مشارکت دربازار کار که بیانگر جمعیت فعال ۱۸ تا ۶۴ سال است به ۶۲.۱ درصد رسیده که ۰.۴ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل است. نرخ اشتغال نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ۶۰.۱ درصد رسید. متوسط نرخ بیکاری در کره جنوبی در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۶۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ۷.۱ درصد در ژوئن ۱۹۹۹ و کمترین رقم نیز سه درصد سپتامبر ۲۰۰۲ است.

بدترین عملکرد اقتصادی تاریخ ژاپن ثبت شد

اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم امسال بیش از ۲۸ درصد آب رفت. رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان همان گونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، کاهش داشته و در محدوده منفی باقی مانده است. به گفته اقتصاددانان و کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و اخلال در زنجیره تجارت خارجی عوامل اصلی ثبت این عملکرد بد بوده اند. طبق اعلام دولت ژاپن در سه دوم امسال اقتصاد این کشور ۲۸.۱ درصد کوچک تر شده است. این رشد که ۰.۴ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان و ۲۱.۲ درصد کمتر از رشد دوره مشابه قبل است، بدترین عملکردهای اقتصاد ژاپن از زمان ثبت آمارهای مربوطه رشد محسوب می شود. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کنندگان ۲۸.۴ درصد کاهش یافته است. مخارج سرمایه ای نیز ۴.۶ درصد کمتر شده است. مخارج دولتی و سرمایه گذاری ثابت رشد منفی را تجربه کرده‌اند و به ترتیب ۲.۳ درصد و ۷.۵ درصد رشد منفی داشته اند. تجارت خارجی ژاپن نیز کاملا تحت تاثیر کرونا قرار دارد تا جایی که طی مدت فوق صادرات این کشور ۱۸.۵ درصد و واردات نیز ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. بدین ترتیب کسری تراز تجاری بیش از پیش افزایش یافته است. در حال حاضر بزرگ ترین شریک تجاری ژاپن محسوب می‌شود و در نتیجه شیوع کرونا، روابط تجاری دو طرف تا حد زیادی کاهش یافته است. هم‌چنین گردشگران چینی که بزرگ‌ترین بازدیدکنندگان خارجی از ژاپن هستند نیز فعلا از ورود به این کشور منع شده اند. ژاپن یکی از کمترین خسارت ها را از شیوع کرونا در بین اقتصادهای پیشرفته متحمل شده است حدود ۳۸هزار  ژاپنی به کرونا مبتلا شده اما حدود  ۱۰۹۰نفر جان خود را از دست داده اند. بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.

دلار عقب رفت

ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزهای مهم کاهش یافت. به نظر می رسد که باید شاهد دوره تازه ای از تورم در محدوده دو درصدی در بزرگ ترین اقتصاد باشیم. آن طور که داده های منتشر شده نشان می دهد، متوسط نرخ تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در هشت ماهه اخیر بوده است پس از آن به ثبت می رسد که بانک مرکزی آمریکا از تغییر رویکرد تورمی خود خبر داد. در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه طبق گفته جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد. همان طور که انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا نیز در اجلاس اخیر خود به مانند بانک های مرکزی کانادا و آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را در سطح قبلی حفظ کند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۵ درصدی قرار داده است. علاوه بر منطقه یورو، نرخ بهره اکنون در ژاپن و سوییس نیز در سطح منفی قرار دارد.  کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به جلسه مدیران ارشد این بانک در خصوص صعودهای اخیر یورو گفت: ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم اما باید یک بار دیگر تصریح کنم که سیاست ما در دخالت نکردن در نرخ برابری ارزها، ثابت است. در ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا در قالب برنامه محرک جدید خود متعهد به تزریق نقدینگی معادل ۱.۳۵ تریلیون یورو به بازارها شد که قرار است این روند دست کم برای یک سال ادامه داشته باشد. این بانک هم چنین بر حضور پررنگ خود در بازارها تا زمان پایان بحران فعلی تاکید کرده است. رانکو بریچ-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " مونکس یوروپ" گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می آید، آن ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.  شان اوزوبرن- تحلیل گر بازار ارز در بانک "اسکوشیا" گفت: ارزش یورو در برابر دلار در هفته های اخیر به سطوح کم سابقه ای رسید و همین مساله باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا، این نرخ ها را در رادار خود رصد کند.  مقامات بانک مرکزی اروپا تنها در شرایطی می توانند نگرانی کمی بابت نرخ برابری ارز داشته باشند که از چشم انداز اقتصادی خود مطمئن باشند اما آنچه که در حال حاضر شاهدش هستیم چیزی خلاف این مساله است. سایه اختلافات بین چین و آمریکا نیز کماکان بر سر معاملات ارزی احساس می شود. همزمان با تشدید تنش های بین چین و آمریکا، یک روزنامه چینی از احتمال فروش گسترده اوراق قرضه دلاری توسط این کشور خبر داده است. چین اکنون دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و برخی از کارشناسان نسبت به ریزش گسترده دلار در صورت عرضه سراسری این اوراق توسط چین هشدار داده اند. از ابتدای امسال تاکنون چین همواره در حال کاهش دارایی های دلاری خود بوده است. این کشور هم چنین به عنوان بخشی از راهبرد ارزی خود برای مقابله با آمریکا به دنبال پررنگ تر شدن نقش یوان است. تاکنون بیش از ۲۹ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۳۰ هزار و هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۹۸ هزار و ۶۸۶  نفر، برزیل با ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر، هند با ۸۰ هزار و ۲۶ نفر، مکزیک با ۷۰ هزار و ۸۲۱ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۶۳۷ نفر بوده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۱  دلار اعلام شد.  با توجه به پیامدهای کرونا انتظار می رود روند کسری بودجه دولت ترامپ در ماه های پایانی امسال نیز ادامه داشته باشد به گونه ای که طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا، کسری بودجه دولت در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۳.۰۰۷ تریلیون دلار رسیده است. تنها در ماه آگوست میزان مخارج دولت ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمدهای آن بوده است. درآمدهای دولت طی این ماه پنج میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. دولت آمریکا طی این ماه ۴۲۳ میلیارد دلار هزینه داشته است که نسبت به ماه قبل کاهش پنج میلیارد دلاری داشته است.

بورس کامبک کرد

امروز  شاخص کل با ۲۹۲۲۹ واحد افزایش معادل ۱.۸۶ درصد به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۸۹ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با ۷۶۸۴ واحد افزایش معادل ۱.۸۶ درصد به ۴۲۱ هزار و ۶۰۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۶۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۶ درصد به ۴۲۲ هزار و ۸۸۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۷۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۶ درصد به ۲۷۷ هزار و ۲۰۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۴۵۳۸ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به دو میلیون و ۱۷۲ هزار و ۶۳۰ واحد، شاخص بازار اول با ۲۷۰۶۰ واحد افزایش معادل ۲.۳۳ درصد به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۸۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۶۴۸۳ واحد افزایش معادل ۱.۱۶ درصد به ۳ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۰۳ واحد رسید.

تخم مرغ رکورد زد

قیمت هرشانه تخم مرغ که هفته گذشته به حدود ۳۰ هزارتومان رسیده بود در حال حاضر با جهشی مجدد به هر شانه حدود ۳۸ هزارتومان رسیده است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی آن را بی سابقه دانست و علت آن را صادرات و حباب ایجاد شده  مطرح کرد. مهدی یوسف خانی در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۳۳ هزارتومان، قیمت برای مغازه دار ۳۵ هزارتومان و  قیمت برای مصرف کننده ۳۸ هزارتومان شده است. وی با بیان اینکه در سال های اخیر سابقه نداشته که قیمت تخم مرغ بیش از ۳۰  هزارتومان شود، گفت: صادرات علت اصلی این افزایش قیمت است و برخی نیز با سو استفاده از اهرم صادرات قیمت ها را به شکل کاذب بالا می برند و حباب ایجاد می کنند.

رنگ بورس دوباره قرمز شد

امروز شاخص کل بورس با ۵۵۶۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۵ درصد به یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۱۸۵ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با ۱۴۶۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۵ درصد به ۴۱۳ هزار و ۹۱۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۳۸۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۹ درصد به ۴۲۳ هزار و ۱۵۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۲۱۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۹ درصد به ۲۷۷ هزار و ۳۸۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۹۷۶۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۵ درصد به دو میلیون و ۱۳۸ هزار و ۱۰۳ واحد، شاخص بازار اول با ۳۸۶۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۳ درصد به یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۰۸۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۸ درصد به ۳ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۱۷۸ واحد رسید.

سقوط قیمت نفت رکورد زد

قیمت نفت پس از سقوط سنگینی که شب گذشته داشت، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی کاهش بیشتری پیدا کرد و نفت برنت برای نخستین بار از ژوئن به پایین ۴۰ دلار سقوط کرد. بزرگترین بحران سلامتی یک قرن گذشته جهان همچنان مهارناپذیر مانده و شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، انگلیس، اسپانیا و چندین نقطه آمریکا افزایش پیدا کرده و نرخ ابتلا به بیماری ماههاست که نتوانسته تحت کنترل قرار گیرد. ادامه شیوع ویروس کرونا امیدها به احیای اقتصاد جهانی که روی تقاضای برای سوختهای مختلف تاثیر خواهد داشت را تضعیف کرده است. بهای نفت برنت ۱۶ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۳۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه بیش از پنج درصد سقوط کرده بود. بهای نفت آمریکا ۲۴ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۳۶ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حدود هشت درصد سقوط کرد. تحلیلگران موسسه "آی ان جی اکونومیکس" در یادداشتی نوشتند: راکد ماندن تقاضا عمده ترین عامل نگرانی در بازار مانده و اکنون بیش از پیش آشکار شده است. آمار گمرکی چین نشان داد واردات نفت این کشور در اوت به ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز رسیده که پایینتر از ۱۲.۱۳ میلیون بشکه در روز در ژوییه و بسیار پایینتر از حجم ۱۲.۹۹ میلیون بشکه در روز واردات نفت در ژوئن بوده است. همچنین سقوط قیمتهای نفت پس از پایان فصل رانندگی در آمریکا صورت گرفت که نشان داد تقاضای فصلی برای بنزین ضعیف بوده است. کاهش کم سابقه عرضه از سوی گروه اوپک پلاس به حمایت از قیمتهای نفت کمک کرده است اما آمار اقتصادی نامطلوبی که هر روز منتشر می شوند، دورنما برای تقاضا برای نفت را تیره نگه داشته اند. بر اساس گزارش رویترز، قیمت درب کارخانه چین در اوت برای هفتمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و اگرچه به کندترین نرخ سالانه از مارس رسید اما نشان داد صنایع دومین اقتصاد بزرگ جهان به روند احیا از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا ادامه می دهند.

لیر به قعر تاریخی افتاد

ارزش لیر ترکیه بار دیگر به کمترین سطح تاریخی خود رسید. تنش ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر مسائل مختلف از لیبی و شمال آفریقا گرفته تا حفاری گاز در دریای مدیترانه شدت گرفته است. برخی از مقامات اروپایی نسبت به اعمال تحریم هایی ضد ترکیه در صورت تداوم روند کنونی هشدار داده اند. رئیس کمیسیون اروپا در گفتگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه به وی هشدار داده است تداوم وضعیت کنونی توسط اروپا قابل تحمل نخواهد بود. اردوغان پیشتر گفته بود در تبدیل ترکیه به یکی از ۱۰ کشور نخست جهان مصمم هستیم و کوچک ترین حمله ای به کشتی های اکتشافی خود را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. مسائل ژئوپلتیکی اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۴ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۷.۴۸۶ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۳.۲ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم، کمترین سطح ثبت شده ذخایر ارزی از سال ۲۰۰۵ تاکنون بوده است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون به کمترین سطح یک سال اخیر رسیده و تولید نیز در بدترین وضعیت خود در طول ۹ سال اخیر قرار دارد. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۶ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۸۳ لیر و هر پوند معادل ۹.۷۶۵  لیر اعلام شد.

طلای سیاه از چشم ونزوئلا افتاد

با فروپاشی صنعت نفت ونزوئلا که تحت تاثیر تحریمهای آمریکا شتاب گرفت، این کشور بحران زده آمریکای جنوبی تمرکزش را به سوی معدنکاری طلا افزایش داده است. ونزوئلا که صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان است اکنون به میزان فزاینده ای به معدنکاری طلا پرداخته است. بلومبرگ به نقل از نهاد غیرانتفاعی واتانیبا گزارش کرد که استفاده از زمین برای معدنکاری در ونزوئلا طی ۱۷ ماه گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده و استفاده از زمین پس از این که در آوریل دولت اعلام کرد شش رودخانه در بولیوار می توانند برای استخراج طلای بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. ونزوئلا تا این اواخر برای سر پا نگه داشتن اقتصاد خود روی درآمدهای نفتی حساب می کرد اما سوءمدیریت صنعت نفت، تحریمهای نفتی فلج کننده و شیوع پاندمی ویروس کرونا صنعت نفت ارزشمند این کشور را به هیچ تبدیل کرده است. تولید نفت شرکت PDVSA ونزوئلا در ژوئن ۳۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ژوییه به پایینترین حد در ۷۵ سال اخیر رسید و تنها ۳۷۴ هزار بشکه در روز بود. بر اساس گزارش اویل پرایس، معدنکاری طلا برای ونزوئلا جدید نیست. این کشور تجارت طلای غیرقانونی رو به رونقی دارد که توجه گروههای مدافع حقوق بشر را برانگیخته زیرا معادن غیرمجاز متعدد در کنترل گروههای خشن و تبهکار قرار دارند. اما اکنون که تجارت نفت برای ونزوئلا دشوارتر از پیش شده، این کشور در حال مشروعیت بخشیدن به کسب و کار معدنکاری طلای خود شده است. طبق آماری که ماه گذشته از سوی بانک مرکزی ونزوئلا منتشر شد، ذخایر طلای این کشور در نیمه اول سال هفت تن کاهش پیدا کرد و به ۹۸ تن رسید که پایینترین میزان در ۵۰ سال اخیر به شمار می رود. دولت ونزوئلا برای تهیه ارز خارجی در بحبوحه بحران اقتصادی، به فروش ذخایر طلا پرداخته است. ذخایر طلای بانک مرکزی ونزوئلا تا سال ۲۰۱۵ بالای ۳۵۰ تن بود.

ترمز تورم چین کشیده شد

نرخ تورم چین در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۲.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۳ درصد کمتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر کاهش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به منفی ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده پنج ماه اخیر در چین بوده است. آب و برق با تورم منفی ۰.۷ درصدی و لباس با تورم منفی ۰.۵ درصدی دیگر بخش های مهم کاهنده تورم بوده اند.  در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم بخش مواد غذایی ۱۱.۲ درصد و خدمات ۶.۱ درصد اندازه گیری شده است. هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد، در ماه آگوست به ۰.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۰.۲ درصد کمتر شده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۱۳ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۸۹ با ۲۸.۴۰ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل ۱۹۹۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم چین در ماه آگوست به ۰.۴ درصد رسیده است که  ۰.۲ درصد کمتر از تورم ماهانه ثبت شده این کشور برای ماه قبل به حساب می رود. با کاهش سرعت شیوع کرونا، روند بازگشایی کسب و کارها در چین شدت یافته است. یی گانگ- رئیس بانک مرکزی چین با برشمردن برخی از اقدامات این بانک برای ثبات بخشی به بازارهای مالی این کشور  گفته است که تلاش ها برای حمایت بیشتر از بخش های مختلف اقتصادی ادامه خواهد یافت هر چند که به لطف زیرساخت های نیرومند، اقتصاد این کشور با وجود شیوع گسترده کرونا آسیب زیادی ندیده است. 

ریزش قطره‌ چکانی خودرو آغاز شد

افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر، طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران را راهی این بازار کرد و در حالی که بسیاری از مسئولان بازار و فعالان پیش بینی می‌کردند قیمت‌ها روندی کاهشی را تجربه کند اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که میزان کاهش قیمت برای مشتریان چندان راضی کننده نیست. در بازار هر دستگاه پراید ۱۱۱ به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان فایل شد. نرخ فروش پراید ۱۳۱ نیز بین ۹۲ تا ۹۷ میلیون تومان اعلام شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پراید ۱۳۲ نیز در محدوده ۹۸ میلیون تومان است اما برخی فروشندگان قیمت این خودرو را برابر با صد میلیون تومان نیز اعلام می کنند . بر این اساس قیمت هر دستگاه تیبا نیز بین ۱۰۷ تا ۱۱۰ میلیون تومان گزارش شده است. قیمت فروش سمند ال ایکس نیز ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان و قیمت هایما اس۷ ایران‌خودرو ۶۲۰ میلیون تومان اعلام شد. در این میان تفاوت قیمتی در فایل‌های اعلامی بسیار بالاست . در حالی که برخی از اعضای اتحادیه نمایشگاه‌داران قیمت پراید۱۱۱ را برابر با ۱۱۰ میلیون تومان گزارش می کنند قیمت اعلامی در برخی فایل ها حتی به ۱۱۳ میلیون تومان نیز می‌رسد. این فاصله قیمتی اما برای خودروهای گران‌قیمت و مونتاژی و وارداتی بسیار بیشتر است و در برخی موارد حتی این فاصله قیمتی در سایت‌ها به بیش از هشتاد میلیون تومان می‌رسد. سعید موتمنی نیز این نکته را در گفتگو با رسانه‌ها تایید کرده است و می‌گوید بهتر است مشتریان قیمت های اعلامی سایت ها را برای خرید مبنا قرار ندهند. بهای پژو ۴۰۵ در آگهی های اعلامی ۱۷۴ میلیون تومان و بای پژو پارس ۱۸۷ میلیون تومان گزارش شد . برخی می‌گویند بازار خودرو قفل شده است  فعلا در این محدوده قیمتی خرید و فروش صورت نمی‌گیرد اما رشد قیمت ها در این بازار به سرعت بازارهای موازی نظیر سکه و طلا  ارز را تحت تاثیر قرار می دهد.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha