پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر سعید نمکی - وزیر بهداشت

حوزه/ دکتر نمکی با تقدیر از همراهی ائمه جمعه و جماعات به علت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مناطق قرمز و سفید کشور بر تداوم این همکاری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر سعید نمکی، در نشست مشترک رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، گفت: همه وسواس ما در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای این است که کمترین خدشه به نماز جمعه و جماعت وارد شود و با بررسی شرایط سعی شود نماز جمعه آخرین جا باشد که بسته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه خیز جدید بیماری به علت سفرهای اخیر بار مضاعفی به نیروهای سلامت وارد می‌کند و افزود: تصمیم در خصوص فرایض نماز جمعه و جماعت و راه بستن بر زیارات برای من بسیار سخت و سهمگین بود، اما فرشته نجات ما مقام معظم رهبری راه را برای ما آسان کرد و ملت ایران و آینده سرزمین مدیون خردمندی ایشان هستند.

وی گفت: با ورود مقام معظم رهبری و گفتن اینکه رعایت نکردن شیوه نامه سیئه است حجت را بر همگان تمام کردند و یکی از جاهایی که در این مسیر بسیار همکاری خوبی با ما داشت حجت الاسلام علی اکبری و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بوده است.

وزیر بهداشت گفت: نه ما، بلکه سازمان بهداشت جهانی نمی‌داند با این بیماری چه کند و ما در کوتاه مدت برنامه‌های انعطاف پذیری برای مدیریت این برنامه داشتبم و تعیین مناطق زرد و سفید و قرمز از همین مدیریت انعطاف پذیر است.

وی با اشاره به اینکه هر انچه در خصوص ادعاهایی که در مورد داروی درمان این بیماری و واکسن ان فعلا غیر واقعی است افزود:هرچه فاصله‌ها را رعایت کنیم و پروتکل‌ها را پیگیری مصونیت بیشتر داریم و خود درک کردیم هر چه در رعایت‌ها شل شدیم بیماری بیشتر شد.

دکتر نمکی با بیان اینکه دین و فرهنگ از سپرهای مهم در جلوگیری از امراض روحی است ادامه داد: ما نباید از سرمایه دین در نظام سلامت بی بهره بمانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:عرصه دین و فرهنگ مغفول مانده است و سلامت روان با این سپر بسیاری بحران‌ها را می‌تواند پشت سربگذارد.

دکتر نمکی گفت: مبلغین ما در جنگ با کرونا امامان جمعه اند و من به این موضوع مباهات می‌کنم البته ما دشمنان دین هم داریم تا از ما مجموعه‌های بیخرد در دنیا معرفی کنند و دنیا نشسته است تا ببیند جمهوری اسلامی درمبارزه با این بیماری کی و چه وقت زمین بخورد و این تحریم‌ها بخشی از این دشمنی‌ها بود.

وزیر بهداشت افزود:راه بستن برای ورود واکسن انفولانزا از همین دست دشمنی هاست البته ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم و به جای ذلت برای نظام عزت ایجاد می‌کنیمو رعایت این دستورالعمل‌ها توسط ستاد نماز جمعه و جماعات بخشی از کارنامه موفق ما در برابر دشمنان است و این وسواس‌ها برای این است که ذره‌ای نقشه‌های دشمنان به پای محرم، نماز جمعه، مسجد و اسلام نوشته نشود.

نمکی ادامه داد: از همکارانم می‌خواهم به گونه‌ای رفتار شود که مسجد و نماز جمعه آخرین جا باشد که برای بستن ان تقلا شود.

وی تاکید کرد:حتما در تصمیمات به افراد اسیب پذیر در نماز جمعه و جماعات دقت شود.

وزیر بهداشت افزود: باید به حساسیت‌های موجود توجه داشته باشیم تا برخی افراد که به طور ناجوانمردانه برنامه‌ریزی کرده‌اند که مسائل مربوط به کرونا را به پای اسلام، محرم، لیالی قدر و ... بنویسند، اجازه این کار را نداشته باشند؛ این در حالی است که مردم متدین ما مسائل بهداشتی را به خوبی مراعات می‌کنند اما سواحل انگلیس و برخی مراکز آمریکا مملو از عدم رعایت پروتکل‌ها هستند؛ ما باید نسبت به این فتنه‌ها هوشیار باشیم زیرا ما در لیالی قدر در مساجد، جز همراهی و رعایت پروتکل‌ها ندیدیم.

نمکی با بیان این‌که باید یک پروتکل سختگیرانه برای مدارس تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: دیروز نامه‌ای به ستاد کرونا ابلاغ کردم که با توجه به خیز جدید بیماری، باید پروتکل سختگیرانه‌ای تدوین کنیم و برای رعایت نکات بهاشتی باید تصور کنیم که همه نقاط کشور در وضعیت قرمز است.

روایت نمکی از چرایی برگزاری مراسم عزاداری بیت رهبری بدون حضور عزاداران

وزیر بهداشت با بیان این‌که باید اصل را در کل کشور بر رعایت حداکثری پروتکل‌ها بگذاریم، خاطرنشان کرد: باید با حداقل نمازگزار و حداکثر رعایت پروتکل‌ها، مراسم عبادی خود را برگزار کنیم همچنین باید پروتکلی برای فصول سرد سال تدوین کنیم زیرا در برخی مناطق، امکان برگزاری این مراسم در فضای روباز  نیست.

وی ضمن قدردانی از حمایتهای مقام معظم رهبری، با بیان این‌که به مقام معظم رهبری عرض کرده بودیم تعداد محدودی عزادار می‌توانند در حسینیه‌ای که ایشان حضور دارند حاضر باشند، یادآور شد: ایشان فرمودند که "چون کارشناسان گفته‌اند مراسم نباید در فضای مسقف برگزار شود، من مکلف به رعایت پروتکل‌ها هستم."

رتبه نخست رعایت شیوه نامه بهداشتی از آن نماز جمعه

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی هم در این نشست گفت: برگزاری نماز جمعه در این ماه‌ها رتبه نخست را در رعایت مسایل بهداشتی داشته است.

دکتر رئیسی با اشاره به دقت بسیار خوب شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همکاری خوبی که با ستاد کرونا داشته اند، افزود: رتبه اول کشور در رعایت شیوه نامه‌ها به ائمه جمعه و نماز جمعه تعلق می‌گیرد و پس از ان کنکور کارشناسی به خوبی برگزار شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: وضعیت کنونی پس از مسافرت‌های اخیر کشور خوب نیست و خیز بیماری در حال رشد است.

دکتر رئیسی افزود: کنکور یک بار برگزارشد، اما نماز جمعه هر هفته با این همت در رعایت‌ها بی نظیر بود و خیالمان راحت است که هر تصمیمی در مورد برگزاری نماز جمعه با خوبی در اجرا همراه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha