دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مقتل شناسی امام حسین(ع) با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت

حوزه/ چهل و هشتمین نشست از سلسله نشست های تخصصی کلمه سواء با عنوان «مقتل شناسی امام حسین(ع) با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت» به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، چهل و هشتمین نشست از سلسله نشست های تخصصی «کلمه سواء» با عنوان «مقتل شناسی امام حسین(ع) با رویکرد پاسخ به شبهات وهابیت» و با حضور حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی، محقق و پژوهشگر در ابتدا با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: آن حضرت فرمودند که «إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّةِ یُحَرِّمُونَ فِیهِ الْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِیهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِکَ فِیهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِیَ فِیهِ ذَرَارِیُّنَا وَ نِسَاؤُنَا ...؛ محرم؛ ماهی بود که اهل جاهلیت جنگ را در آن حرام می‌‏دانستند. اما اینها خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند...»

مدیر موسسه ولاء صدیقه کبری(س)، نسبت به شبهه برخی که مطرح می کنند «مصیبت های وارده بر خاندان اهل بیت(ع)، ربطی به یزید ندارد بلکه این کار از سوی شیعیان محقق شده است»، اظهار کرد: به استناد مبنا و قول خود آنها، شیعه از زمان صفویه پدید آمده است، پس چطور حادثه کربلا را به شیعیان نسبت می دهند؟! و آیا در سال ۶۱ هجری قمری مردم کوفه شیعه بودند؟! و آیا کسی به امامت حضرت علی(ع) به عنوان خلیفه اول و امام حسن(ع) به عنوان خلیفه دوم و امام حسین(ع) به عنوان خلیفه سوم معتقد بوده است؟

وی نسبت به شبهه «شمر و برخی از قاتلان که جزو اصحاب حضرت علی(ع) و در سپاه ایشان بودند» پاسخ داد: صرف حضور در سپاه حضرت علی(ع) آنها را از جرم و خلاف ارتکابی تبرئه نمی کند و حتی پیامبر اسلام(ص) نیز، درباره جرم تحقق یافته از سوی اصحاب خود همانند قضیه مالک بن نویره، موضع گیری می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی با ذکر قول آلوسی شافعی در معرفی یزید که می گوید: أن الخبیث لم یکن مصدقا برسالة النبی صلّی الله علیه وسلّم / یزید خبیث نبوت پیامبر را قبول نداشت»، بر منافق بودن یزید استدلال اقامه کرد.

گفتنی است، بخش پایانی این نشست تخصصی به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha