سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
جلسه

حوزه/ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارتباط مناسب میان این وزارتخانه و دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم زیرساخت ها به نوعی فراهم است و این نقطه می تواند شروع همکاری حوزه و دانشگاه از نظر علمی هم باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، غلامحسین رحیمی در اولین جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اخیراً یک کارگروه قرآن پژوهی در وزارت علوم تشکیل شد اما بنده به ذهنم رسید که با وجود این تعداد پژوهشکده علوم اسلامی، باید یک مجمع برای ایجاد نوعی هم افزایی تشکیل شود.

وی گفت: نامه ای به وزیر علوم نوشتم و ایشان هم موافقت کردند تا بازدیدی از مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه ها و پارک علم و فناوری قم انجام شود که انصافاً توانمندی های واقعی در اینجا نهفته است؛ با تشکیل این مجمع، پشتوانه علمی - تحقیقاتی خوبی برای حوزه تشکیل خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت ۲۵ ساله خود در زمینه تمدن اسلامی تصریح کرد: با فراز و نشیب ولی پیوسته در حوزه علوم و فنون تمدن اسلامی کار کردم و همین امر باعث شده کتاب و مقاله هایی که چاپ کردم، یونیک است و مشابه ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم یک تمدن جدیدی را بنا کنیم دو راه بیشتر نداریم: اول اینکه باید تبعیت کنیم و مبانی و اصول را از تمدن غرب بگیریم که شروع تمدن از صفر محال می باشد و راه دوم این است که به سابقه تمدنی خودمان رجوع کنیم و اینکه چه شد امت اسلامی در گذشته یک تمدن پیشرو پدید آورد و در طول ۴ الی ۵ قرن، تمدن پیشرو بود.

رحیمی اظهار داشت: اولین تلاش ما این خواهد بود که یک پیوند میان ریشه های فنی و علمی خودمان برقرار کنیم که در این صورت، باید دید که با چه راه و روش هایی می توانیم با بهره گیری از آن تمدن، یک تمدن جدیدی را تشکیل دهیم.

* شروع همکاری حوزه و دانشگاه از نظر علمی از دفتر تبلیغات اسلامی

وی گفت: ما به عنوان وزارت علوم از پژوهشگاه معارف اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که بیشترین ارتباطات را با وزارت علوم دارند، توقع داریم؛ در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم زیرساخت ها به نوعی فراهم است و این نقطه می تواند شروع همکاری حوزه و دانشگاه از نظر علمی هم باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در دانشگاه خیلی حس نکردیم که پیوندی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: مهمترین وظیفه حوزه و دانشگاه، کشف قابلیت ها و توانمندی های کشوری است، وگرنه در محدوده پژوهشگاه و دانشگاه ظرفیت ها محدود هستند.

وی افزود: اگر ۱۰۰ واحد کار باید در وزارت علوم انجام شود، ۲۰ واحد آن باید توسط حوزه و دانشگاه صورت بگیرد و ۸۰ واحد آن توسط ظرفیت های بیرونی انجام شود.

* یکسری پژوهشکده های کشور باید منحل و پژوهشکدهای موثر تاسیس شوند

رحیمی ضمن تأکید بر اینکه اگر نیاز باشد، باید یکسری پژوهشکده های جدید را منحل می کنیم و تعدادی پژوهشکده مؤثر تأسیس شوند، اظهار داشت: ۷۰ درصد از رشته های علمی ما در حوزه های غیرعلوم انسانی هستند و این یک سرخطی را به ما می دهد، لذا صورت بندی، اساسی ترین و پایه ای ترین بخش علم است.

وی گفت: در مورد بازدیدی که از پژوهشگاه ها انجام شد، یک نکته وجود دارد و آن اینکه از نظر قوت پژوهشگاهی  برخی از این مراکز به عنوان یک مرکز تحقیقاتی اثرات لازم را ندارند؛ بخشی از وظایف وزارت علوم در ارتباط با حوزه و دانشگاه، باید به دوش این نهادهای ستادی گذاشته شود و تا کنون این کار انجام نشده و برخی پژوهشکده های ما در وزارت علوم ضعیف هستند و انتظارات ما خیلی بالاتر است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بخش زیادی از امور تحقیقاتی که انجام می شود، جزو نیازهای علمی و تحقیقاتی بوده است و باید برای برخی از شاخه ها و دیسیبلین های علمی، قالب ها را مشخص کنیم و در قوانین و اهداف برخی پژوهشکده ها باید تجدید نظر شود.

* ضرورت تدوین و چاپ مقالات بین المللی از سوی پژوهشگاه های علوم اسلامی

وی با تأکید بر ضرورت تدوین و چاپ مقالات بین المللی از سوی پژوهشگاه های علوم اسلامی افزود: ایجاد شفافت در فعالیت ها و پژوهش ها باید بر اساس تقاضا انجام شود و هر پژوهشگاهی که مربوط به وزارت علوم باشد، بعد از این، در این قالب باید کار را انجام دهد؛ پژوهشگاه های علوم اسلامی باید تدوین و چاپ مقالات بین المللی را در دستور خود قرار دهند؛ مقاله به معنای گزارش تحقیقات انجام شده می باشد و قابل عرضه در مجامع علمی در سطح دنیا است.

رحیمی با بیان اینکه بنده یک گلایه ای از پژوهشکده های علوم اسلامی دارم و آن اینکه چرا از اعتبارات نقدی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و در اختیار برخی نهادها قرار گرفته، استفاده بهینه نمی کنند، به بیان پیشنهادی پرداخت و اظهار داشت: پیشنهاد می شود که پیش نویس اساسنامه تشکیل مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی به رأی گذاشته و دبیر مجمع مشخص شود.

وی با اشاره به حمایت از مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: این مجمع باید در حد رؤسای پژوهشگاه ها به صورت مرتب برگزار شود و برای تقویت این مجمع، حمایت های لازم را انجام می دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha