چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب

حوزه/ مجموعه آدامسی‌ها یک اثر موفق در حوزه تصویرگری هم به لحاظ تکنیک و هم به لحاظ کاراکترسازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در جلسه رونمایی و نقد مجموعه داستان آدامسی‌ها که روز شنبه ۵مهرماه و بصورت وبینار مجازی به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، برگزار گردید، ابتدا خانم تهمینه حداد  نویسنده آثار متعدد کودکان  درباره متن قصه‌ها وارد بحث شد و با بیان این‌که در حین مطالعه این ۵ جلد، با یک مجموعه داستان حرفه‌ای مواجه شده، از آموزش چند وجهی مهارت‌های زندگی به مخاطب خردسال و کودک در مجموعه آدامسی‌ها صحبت کرد که به‌نحوی غیرمستقیم و در قالب فرم داستانی به بیان این آموزه‎‌ها می‌پردازد. 

وی در ادامه توضیح داد که مخاطب کودک احساس نمی‌کند در حال خواندن یک کتاب دینی یا اخلاقی یا حتّی سبک زندگی است؛ اما در واقع لایه‌های زیرین داستان دارد همین کار را به خوبی پیش می‌برد. 

خانم حدادی همچنین استقلال و هویت مستقل هریک از ۵ جلد را شایسته تحسین دانست که در کنار خلق کاراکترهای فانتزی و جذاب، یک مجموعه خواندنی را رقم زده است. ایشان به خصیصه انعطاف‌پذیری آدامسی‌ها و بیماری‌ها و اختلالاتی مانند شل شدن و سفت شدن آن‌ها اشاره کرد که در عین خلق یک فضای داستانی بانشاط و کنجکاوی برانگیز برای مخاطب کودک، آموزه‌ها و وجوه نمادین داستان را نیز القاء می‌کند. 

این نویسنده و تصویرگر کودک در پایان به فرآیند کتابسازی در خلق آدامسی‌ها پرداخت و افزود: «کاملاً مشهود است که نویسنده و تصویرگر در کنار یکدیگر خلق اثر داشته‌اند و با این‌که آدامسی‌ها یک کتاب تصویری نیست، اما تصویرگر موفق شده در تعامل فعال و مشارکتی با مؤلف، بخش‌هایی از قصه را در قالب تصاویر روایت کند و پیش ببرد که این یک ویژگی مطلوب در تألیف کتاب‌ در دنیای امروز به حساب می‌آید.» 

وی البته کیفیت چاپ اثر را چندان مطلوب ندانست که باعث شده تا حدّی به جذابیت تصاویر لطمه وارد شود.

در ادامه جلسه  مجید فخار زواره درباره تصویرگری مجموعه آدامسی‌ها به بیان نظرات خویش پرداخت. 

وی از هماهنگی بین تصاویر و متن کتاب، تقدیر کرد و تصویرگر را در شناسایی عناصر جذاب داستان برای خلق تصاویر کودکانه موفق دانست. همچنین خلق کاراکترهای آدامسی‌ و توجّه به حالت کشسانی که نه فقط در شخصیت‌های قصه، بلکه در همه عناصر از جمله خودرو و منزل و خیابان‌ها و ... نیز لحاظ شده را از جمله نکات قوت تصویرگری این مجموعه ارزیابی کرد.

عضو پیوسته انجمن تصویرگران ایران انتخاب پالت رنگی مناسب و نیز تکنیک آبرنگ را هم از جمله نکاتی معرفی کرد که تصویرگر به خوبی از عهده آن برآمده است. 

وی در عین حال طراحی جلد کتاب‌های این مجموعه را از نقاط ضعف کار دانست که ترغیب لازم برای جذب مخاطب را به دنبال ندارد. همچنین به بیان ایشان، گاه جاگذاری متن در برخی صفحات به‌گونه‌ای بوده که ترتیب آن را دچار اختلال کرده و مخاطب را به مشکل می‌اندازد. کما این که تصاویر هم در عین زیبایی بسیار، گاه در حال قلدری هستند و فضای کافی را در اختیار متن قرار نمی‌دهند. 

فخار زواره در انتها مجموعه آدامسی‌ها را یک اثر موفق در حوزه تصویرگری – هم به لحاظ تکنیک و هم به لحاظ کاراکترسازی - معرفی کرد که در عین حال، برخی نکات جزئی را نیز به عنوان کاستی‌های آن می‌توان مشاهده نمود.

جلسه وبینار رونمایی و نقد آدامسی‌ها با توضیحاتی از سوی نویسنده – خانم زینب علیزاده – و تصویرگر – خانم مهرانه جندقی – به پایان رسید. 
این مجموعه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی تولید شده و توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha