پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 922053
۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
عصبانیت

حوزه/ وضـو گـرفتن یا غسل کردن با آب سرد نیز در فرو نشاندن آتش خشم مؤثر است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اِذا غَضِبَ اَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّاءْ بِالْماءِ الْبارِدِ، فَاِنَّ الْغَضَبَ مِنَ النّارِ/ هرگاه یکی از شما را خشم فرا گرفت، با آب سرد وضو بگیرد، زیرا خشم از آتش است».

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «آداب معاشرت» به قلم آقایان «سید محمد مقدس نیا» و «محمد مهدی محمدی» به ابعاد مختلف معاشرت در موضوعات گوناگون پرداخته است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

  

* انگیزه های خشم و روش های درمان آن

بـرای مـهـار خـشـم و درمـان آن، باید انگیزه هایی را که موجب پیدایش خشم می شود، بشناسیم.

عـلل و عـوامـلی کـه ممکن است، زمینه ساز خشم شوند یا آن را تشدید می کنند بسیارند، ولی می توان آنها را به دو گروه کلّی تقسیم کرد:

   

۱ ـ عـوامـل درونـی کـه ریـشـه آنـها به خود شخص برمی گردد و از درون وجود او سرچشمه می گیرد؛ مانند کبر، عجب، حرص، حسد، شوخیهای رکیک و ...

   

۲ ـ عوامل بیرونی که از خارج موجب انگیزش خشم انسان می شود.

عـوامـل درونـی را بـایـد بـا خـودسـازی و تـزکـیـه نـفـس ریـشـه کـن سـاخـت؛ ولی عـوامـل خـارجـی را چـون هـم گـسـتـرده انـد و هـم در اخـتـیـار مـا نـیـسـتـنـد، کـمـتـر مـی تـوان کنترل کرد. با وجود این، انسان بایستی اراده خود را طوری تقویت کند و بر غریزه خشم خویش طـوری مـسـلّط شـود کـه ایـن غـریـزه در چـنـیـن مـواقـعـی تـابـع عقل و اراده او شود، نه حاکم بر آن.

   

آنچه ذکر شد، مربوط به ریشه کن سازی اسباب و عللی است که خشم را بر می انگیزد و موجب بـروز آن مـی گـردد، لیـکـن بـایـد دیـد، اگـر بـا رعـایـت مـسـائل فـوق، بـاز هـم نـیروی غضب تهییج شد و آتش خشم زبانه کشید، چه باید کرد؟ در این خـصـوص دسـتـورات جـزئی تـری از اولیـای بـزرگوار اسلام رسیده که برخی را یادآور می شویم :

   

۱ ـ یـادآوری فـضـیـلت کـظـم غـیـظ، عـفـو و بـردبـاری و نـیـز پـاداش عـظـیـمـی کـه خـدای مـتـعال برای دارندگان این صفات تعیین کرده، از جمله اینکه پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلّم فرمود:

(مَنْ کَفَّ غَضَبَهُ کَفَّ اللّهُ عَنْهُ عَذابَهُ) (۲۴۳) آن که خشم خود را باز دارد، خداوند عذاب خود را از ا و بازخواهد داشت.

  

۲ ـ یـادآوری عـظـمـت عـذاب الهـی، گـستردگی قدرت و حاکمیّت او و اینکه توانایی انسان بر کـسـی کـه مـورد خـشـم او قـرار گـرفـتـه، در بـرابـر قـدرت لایزال خداوند نسبی و ناچیز است و نیاز او به عفو و اغماض الهی به مراتب بیشتر از نیاز مردم به عفو اوست. در این باره امام صادق علیه السلام چنین فرمود:

(اِنَّ فـِی التَّوْراةِ مـَکـْتـُوبـاً یـَا ابـْنَ ادَمَ، اذْکـُرْنـی حـیـنَ تـَغـْضـَبُ، اَذْکـُرْکَ عـِنـْدَ غـَضـَبـی ...)(۲۴۴)

در تورات نوشته شده : ای فرزند آدم، مرا به هنگام خشم خویش به یادآور تا تو را به هنگام خشم خود یاد آورم.

  

۳ ـ پـنـاه بـردن بـه خـدا از شـرّ شیطان و وسوسه های او، به اینکه بگوید: (اَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیـْطـانِ الرَّجـیـمِ) و ایـن دسـتـوری اسـت کـه گـاهـی رسول خدا صلی اللّه علیه واله به افراد خشمگین می فرمود. (۲۴۵)

  

۴ ـ وضـو گـرفتن یا غسل کردن با آب سرد نیز در فرو نشاندن آتش خشم مؤثر است. پیامبر اکرم (ص) فرمود:

(اِذا غَضِبَ اَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّاءْ بِالْماءِ الْبارِدِ، فَاِنَّ الْغَضَبَ مِنَ النّارِ) (۲۴۶) هرگاه یکی از شما را خشم فرا گرفت، با آب سرد وضو بگیرد، زیرا خشم از آتش است.

   

۵ ـ سکوت و آرامش نیز در پیشگیری از خشم مؤثر است.

علی علیه السلام فرمود:

(وَ داوُوا الْغَضَبَ بِالصَّمْتِ) (۲۴۷) خشم را با سکوت درمان کنید.

  

۶ ـ تـغـیـیـر وضـعیت از حالت ایستاده به نشسته یا بر عکس نیز در برخی از روایات توصیه شده است.

امام باقر علیه السلام فرمود:

(اَیُّمـا رَجـُلٍ غـَضـِبَ وَ هـُوَ قائمٌ فَلْیَجْلِسْ، فَاِنَّهُ سَیَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّیْطانِ وَ اِنْ کانَ جالِساً فَلْیَقُمْ) (۲۴۸)

هر که در حال ایستاده خشمگین شد، زود بنشیند، با این کار، وسوسه شیطان از بین می رود و نیز اگر نشسته است، زود برخیزد.

   

پی نوشت ها:

۲۴۳- محجة البیضا، ج ۵، ص ۳۰۸ .

۲۴۴- کافی، ج ۲، ص ۳۰۴ .

۲۴۵- محجة البیضا، ج ۵، ص ۳۰۴ .

۲۴۶- همان، ص ۳۰۷ .

۲۴۷- شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۲۴ .

۲۴۸- بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۲۶۴ .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha