پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بندر حیفا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

همتی خبر فوری ارزی داد

رییس‌کل بانک مرکزی ایران با اشاره به مثبت‌بودن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده‌ایم.اخبار دریافتی حاکی است رییس‌کل بانک مرکزی کشورمان امروز بعد از ورود به بغداد جلسه مفصل مشترک با رییس‌کل بانک مرکزی و مدیرعامل بانک تجارت عراق درخصوص مبادلات بانکی و نحوه استفاده از منابع چند میلیارد دلاری بانک مرکزی ایران انجام داد و توافقنامه لازم امضا شده است، درباره این توافق، همتی با نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد. در این باره رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مثبت بودن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی گفت که با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده است. عبدالناصر همتی درباره نتائج مذاکراتش با مقامات عراقی افزود که جلسه مشترک سه‌جانبه با رؤسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است. وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رییس‌کل بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رییس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفت. همتی خاطرنشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد. رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است. وی اضافه کرد که در دیداری که متعاقب جلسه سه‌جانبه، با «مصطفی الکاظمی» داشته نخست وزیر عراق، قول داده است که به‌طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری کند. همتی ابراز امیدواری کرد که با توافق‌های انجام‌شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود. وی تصریح کرد با توجه به رایزنی‌های امروز و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده‌اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن به‌زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود. به‌گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند. وی با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است افزود که بانک مرکزی مهمترین تأمین‌کننده منابع مالی نیازهای اساسی کشور در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است. همتی خاطرنشان ساخت که این کالاها به‌دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا هستند. وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت که معذوریت‌هایی که بانک تجارت عراق با بانک مرکزی عراق قبلاً داشت با توافق امروز برطرف شدند. عبدالناصر همتی امروز دوشنبه در رأس هیئتی به بغداد سفری یک‌روزه انجام داده طی آن با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی، مصطفی غالب مخیف رییس بانک مرکزی و سالم جواد عبدالهادی چلبی رییس بانک تجارت عراق دیدار و رایزنی کرد.

حباب بازارهای آمریکا را فراگرفت

رابرت شیلر، برنده نوبل، که توانست سقوط بازارهای سهام در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ را پیش‌بینی کند می‌گوید در شرایط کنونی هم در بازارهای مالی حباب شکل گرفته و شاهد این پدیده در بازارهای سهام، اوراق قرضه ومسکن آمریکا هستیم. وی طی سخنانی برای سرمایه‌داران در لس آنجلس گفت: جایی برای رفتن نیست و شما باید تلاش کنید تا نجات پیدا کنید. شما سرمایه‌گذاری می‌کنید علیرغم آنکه می‌دانید قیمت‌ها کاهش می‌یابد. این استاد اقتصاد دانشگاه ییل آمریکا گفت: من در همه بازارها حباب می‌بینم. شما در شرایطی قرار گرفته‌اید که می‌دانید بازارها افت می‌کنند اما به اندازه کافی پول برای نجات خود نگه داشته و راه دیگری ندارید. شیلر در نودمین سالگرد سقوط بازارهای آمریکا در سال ۱۹۲۹ این هشدار را داد: سقوط بازارهای سهام آمریکا باعث شد تا این کشور به همراه دیگر کشورهای صنعتی در غرب درگیر رکود اقتصاد بزرگی شوند که طولانی‌ترین و بدترین اوضاع اقتصادی در تاریخ پس از صنعتی شدن غرب به شمار می‌رفت و تا سال ۱۳۳۹ ادامه داشت. استاد اقتصاد دانشگاه ییل آمریکا در ایالت کانکتی کات، گفت که طی ۳۰ سال آینده فقط انتظار بازگشت سرمایه سالانه ۴.۴ درصدی از بورس آمریکا را دارد. وی همچنین درباره بازار اوراق قرضه دولتی آمریکا که برای سرمایه‌گذاران بازاری داغ محسوب می‌شود، هشدار داد. این کارشناس اقتصاد گفت: به نظر می‌رسد این حباب‌ها به عدم توجه کافی مردم و ساده انگاری آنها مربوط است، این مسئله نمی‌تواند ادامه پیدا کند و به شکل بدی تمام خواهد شد. شیلر تاکید کرد: این بازارها ممکن است در یک مقطع سقوط کنند. وی در باره بازار مسکن اروپا گفت: این بازار نیز در فاز حباب بوده و شبیه سال ۲۰۰۵ شاهد افت بازار مسکن در لس آنجلس و سانفرانسیسکو هستیم که این مسئله یک نشانه بد است. چرا که چند سالی است این بازارها روند صعودی را طی کردند.

خودرو در رکود بازار رکورد را شکست

سعید موتمنی درباره وضعیت بازار خودرو توضیح داد: این روزها به دلیل نامشخص بودن مرجع قیمت‌گذاری بازار خودرو بلاتکلیف شده به طوریکه حجم معاملات به صفر رسیده است. او درباره علت افزایش قیمت خودرو بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته جهش نرخ ارز بوده است؛ البته در این میان نباید از نامشخص بودن قیمت‌های جدید و کمبود عرضه غافل شد. به گفته موتمنی، در حال حاضر قیمت را صاحبان خودرو تعیین می‌کنند اما باتوجه به نوسان شدید بازار، کسی خریدار و فروشنده خودرو نیست؛ به این ترتیب قیمت خودرو در هر نمایشگاه و هر آگهی متفاوت بوده و فروشندگان قیمت را اعلام کرده و خریداران نظاره‌گر بازار هستند. موتمنی تاکید کرد: بازار خودرو در مسیر خطرناکی قرار گرفته که اگر همین روند ادامه داشته باشد، رکود و التهاب بازار تشدید خواهد شد. نگاهی به قیمت‌های اعلام شده در سایت‌های فروش اینترنتی حاکی از آن است که امروز قیمت پراید۱۱۱ بین ۱۴۰ تا ۱۴۳میلیون، پراید۱۳۱ حدود ۱۲۲ تا ۱۲۵میلیون و قیمت پراید۱۳۲ بین ۱۲۴ تا ۱۲۷میلیون تومان متغیر است؛ همچنین دارندگان تیبا هاچ‌بک قیمت روز این خودرو را تا ۱۶۵میلیون و تیبا صندوقدار را حدود ۱۴۹میلیون تومان بالا بردند؛ قیمت ساینا نیز حدود ۱۶۰میلیون، کوییک دنده‌ای ۱۸۱میلیون و کوییک‌آر ۱۹۱میلیون تومان است. پژو۲۰۶ از مرز ۳۰۰میلیون تومان عبور کردامروز قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ در آگهی‌های فروش اینترنتی به حدود ۲۳۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۵ به ۳۰۳میلیون و مدل صندوقدار این خودرو به ۲۹۸میلیون تومان رسید؛ همچنین قیمت اعلام شده برای پژو۲۰۷ دنده‌ای هم در بازار امروز تقریبا ۴۳۶میلیون و اتوماتیک این خودرو ۵۰۰میلیون تومان است. همچنین دارندگان پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی قیمت این خودرو را ۲۱۶میلیون و پژو پارس ساده را ۲۵۴میلیون تومان اعلام کردند؛ بر همین اساس قیمت روز سمند ال‌ایکس به ۲۱۰میلیون، سمند سورن ۲۷۵میلیون، رانا ال‌ایکس ۲۴۰میلیون، دنا معمولی ۳۳۰میلیون، دنا پلاس دنده‌ای ساده ۴۰۵میلیون، دنا پلاس دنده‌ای توربو ۴۸۵میلیون و دنا پلاس اتوماتیک توربو به حدود ۶۶۱میلیون تومان رسید. امروز قیمت پژو۲۰۰۸ به حدود یک میلیارد و ۱۶۷میلیون تومان، سیتروئنC٣ به یک میلیارد و ۵۶میلیون، سراتو یک میلیارد و ۲۰میلیون، مزدا۳ به یک میلیارد و ۲۰۰میلیون، ساندرو اتوماتیک به ۵۴۴میلیون و ساندرو استپ‌وی به حدود ۵۸۵میلیون تومان رسیده است. همچنین در این بازار، هایماS۵ با قیمت تقریبی ۷۱۵میلیون، هایماS۷ توربو ۸۵۰میلیون، هاوال ۸۱۵میلیون، جکS۳ حدود ۵۹۰میلیون، جکS۵ تقریبا ۸۱۰میلیون و چانگان حدود ۵۴۵میلیون تومان معامله می‌شود.

اولین محموله توافق ننگین، در حیفا لنگر انداخت

در پی توافق ننگین سازش میان تل‌آویو و ابوظبی، اولین کشتی باری حامل کالاهای اماراتی در بندر حیفا در اراضی اشغالی لنگر انداخت. در راستای عملی کردن توافق ننگین سازش با رژیم صهیونیستی، امارات اولین کشتی باری خود را به منظور بهره برداری سرمایه داران صهیونیست، راهی اراضی اشغالی کرد. این کشتی باری در بندر حیفا لنگر انداخت. روز یکشنبه نیز امارات و رژیم صهیونیستی برای حضور شرکت‌های نظامی اسرائیلی در نمایشگاه نظامی ابوظبی که قرار است ۲۱ تا ۲۵ فوریه از سوم تا هفتم اسفندماه برگزار شود، توافق کردند. روز پنج شنبه ۲۳ مرداد، آمریکا، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای مشترک از دستیابی به توافقی خبر دادند که بر اساس آن دولت امارات متحده عربی از این پس روابط رسمی خود را با رژیم صهیونیستی آغاز خواهد کرد. ترامپ این توافق را دستاوردی تاریخی خواند. بنیامین نتانیاهو نیز اعلام کرد این توافق شامل روابط رسمی دیپلماتیک، تبادل سفیر، سرمایه گذاری‌های گسترده اقتصادی که برای رژیم صهیونیستی مفید خواهند بود، روابط بازرگانی و گردشگری و پروازهای مستقیم بین تل آویو و ابوظبی خواهد شد.

فروش فوق العاده ایران خودرو آغاز شد

طرح فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله ایران خودرو از امروز آغاز می‌شود.در این طرح، فروش فوق العاده چهار محصول ایران خودرو با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روز و پیش فروش ۸ محصول دیگر تحویل یک ساله اجرا می‌شود. ثبت نام برای هر متقاضی فقط در یکی از دو طرح امکان پذیر است. سه روز کاری پس از پایان ثبت نام، قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار و اسامی منتخبان از طریق سایت ایران خودرو و ارسال پیامک اعلام خواهد شد. پذیرفته شدگان این دو طرح به مدت پنج روز مهلت خواهند داشت تا به پرداخت وجه خودرو اقدام کنند. به منظور دستیابی مشتریان واقعی به خودرو، محدودیت‌های گذشته همچنان رعایت خواهد شد.

قیمت جدید مرغ زنده تعیین شد

یک منبع آگاه از تصویب قیمت ۱۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ زنده خبر داد و گفت: این قیمت با در نظر گرفتن ۱۰ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین شده است. یک منبع آگاه از تصویب قیمت ۱۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ زنده خبر داد و گفت: این قیمت با در نظر گرفتن ۱۰ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین شده است. وی با اشاره به اینکه قیمت جدید طی یک الی دو روز آینده ابلاغ می‌شود، افزود: این قیمت مورد تأیید تولیدکنندگان نیست و به اعتقاد آنان با قیمت‌های فعلی نهاده‌ها قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده باید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. دبیر ستاد تنظیم بازار گفته بود: قیمت جدید مرغ به زودی اعلام می‌شود.

شاخصهای بورس آمریکا و اروپا سبز شدند

بیشتر شاخصهای مهم بورسی کشورهای غربی به روند صعودی خود ادامه دادند. روند احیای اقتصادی در کشورهای مختلف ادامه دارد و بازارها رفته رفته در حال بازگشت به شرایط پیش از بحران کرونا هستند. با این حال احتمال سقوط آزاد مجدد اقتصادی در صورت بروز موج جدید همه گیری کاملا جدی است. طبق اعلام مرکز آمار انگلیس، رشد اقتصادی این کشور در سه ماه منتهی به آگوست امسال به هشت درصد رسیده است که بهترین رشد فصلی ثبت شده ۱۰ سال اخیر محسوب می شود. این رشد نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۰.۹ درصد کمتر شده است.رشد اقتصادی در بسیاری از بخش های مهم اقتصادی این کشور در حال حاضر در سطح مثبت قرار دارد. شماری از مقامات بانک مرکزی اروپا از آمادگی برای کاهش بیشتر نرخ بهره در صورت لزوم خبر داده اند. نرخ بهره در سطح منطقه یورو اکنون منفی و کمترین نرخ بهره ثبت شده در طول تاریخ این منطقه پولی است اما به نظر می رسد حتی این نرخ منفی و تزریق گسترده نقدینگی به بازار به شکل مستقیم و خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا نیز هنوز نتوانسته است به عطش بازارها برای وجه نقد پاسخ بدهد. به گفته مقامات بانک مرکزی اروپا، شیوع کرونا و پیامدهای جانبی آن بر روی بازار کار و انگیزه فعالان اقتصادی باعث کاهش تمایل آن ها به پس انداز یا مخارج بیشتر شده است و حکمفرما شدن رویکرد احتیاط در طرف تقاضا باعث ایجاد مشکلات زیادی برای طرف عرضه نیز شده است. شرایط کنونی تنها یک پیام برای سیاست گذار دارد و آن هم اینکه نباید خیلی امیدوار به احیای سریع رشد اقتصادی و طرف تقاضا بود. در ژاپن نیز بانک مرکزی این کشور اعلام کرد نرخ بهره را به منظور حمایت از بازار و تحریک طرف تقاضا در سطح منفی ۰.۱ درصدی حفظ می کند. انتظار می رود مقامات بانک مرکزی ژاپن نیز مجبور به حفظ طولانی مدت سیاست های کنونی به مانند همتایان آمریکایی خود شوند. کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. دموکرات ها طرفدار تزریق نقدینگی بسیار زیادی به اقتصاد هستند. طبق عقیده آن ها پرداخت های نقدی از ۱۲۰۰ دلار در ماه باید به ۱۸۰۰ دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته ۴۵۰ دلار خواهد بود. جمهوری خواهان اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند.  در هفته های اخیر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید به یکی از اصلی ترین موارد اختلافی بین سران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تبدیل شده و هم کنگره و هم دولت با بسته های پیشنهادی طرف مقابل مخالفت کرده اند. استیون منوچین- وزیر خزانه داری دیدارهایی را با نانسی پلوسی- رییس کنگره بر سر رسیدن به یک راه حل بینابین داشت که در مواردی نیز پیشرفت هایی حاصل شد اما دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا از توقف این مذاکرات با کنگره خبر داده است.  این اختلاف نظر حساسیت ها را نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بیشتر کرده است چرا که دو طرف در صورت پیروزی رویکردهای متفاوتی از هم را پیش خواهند گرفت.  لورتا مستر- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کلیولند گفت: حتی بدون بسته های حمایتی بیشتر نیز روند احیای اقتصادی ادامه می یابد اما از سرعت آن به شدت کاسته خواهد شد. خیلی ناامیدکننده است که هنوز نتوانسته ایم بر سر اجرایی شدن یک بسته جدید به توافق برسیم. با این حال بانک مرکزی کارهای زیادی انجام داده است و نرخ بهره بسیار پایین یک فرصت طلایی را برای تامین نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها فراهم کرده است. بهبود رشد اقتصادی و بازگشت تدریجی فعالیت ها در کشورهای مختلف هنوز هم نتوانسته است تا شرایط را به وضعیت قبل از بحران کرونا بازگرداند و انتظار می رود دست کم تا پایان سال آینده شاهد باقی ماندن سطح فعالیت های اقتصادی و در میزانی کمتر از آغاز بحران کرونا باشیم و این وضعیت در صورت معرفی نشدن یک واکسن موثر در مقابله با کرونا می تواند از این هم طولانی تر شود.   رئیس بانک مرکزی آمریکا در پیامی که می تواند حاکی از نیاز بیشتر به رویکرد حمایتی از بازارها باشد از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است تا با بسته های محرک جدید موافقت کنند. این درخواست پس از آن بیان می شود که به دلیل اختلاف نظر بین مقامات دو حزب اصلی آمریکا، هنوز جایگزین مناسبی برای لایحه سه تریلیون دلاری قبلی که اعتبار اجرای آن نیز منقضی شده، پیدا نشده است.  تاکنون بیش از ۳۷ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۸۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۸۴ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۹ هزار و ۹۰۵ نفر، برزیل با ۱۵۰ هزار و ۵۵۵ نفر، هند با ۱۰۹ هزار و ۸۹۲ نفر، مکزیک با ۸۳ هزار و ۷۸۱ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۸۷۵ نفر بوده است.

گلدمن ساکس زنگ هشدار را برای دلار روشن کرد

بانک گلدمن ساکس، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مساله توسعه واکسن کرونا را بزرگترین ریسکهای موجود بر سر راه دلار معرفی کرد. بانک گلدمن ساکس که یکی از پنج بانک بزرگ این کشور محسوب می شود، با اشاره به شیوع کرونا و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است در کوتاه مدت دلار مقصد خیلی امنی برای سرمایه گذاری محسوب نمی شود و به ویژه اگر روند توسعه واکسن کرونا بیش از این به تاخیر بیافتد، روزهای درخشانی در انتظار دلار تا پایان سال نخواهد بود. تحلیل گران این بانک با استفاده از مدل سنجی های موجود پیش بینی کرده اند که اگر دموکرات ها هم در کنگره و هم در کاخ سفید به قدرت برسند، تغییرات زیادی در سیاست خارجی و تجارت با اروپا و چین ایجاد خواهد شد که در مجموع می تواند باعث عقب گرد شاخص دلار ( شاخصی که نرخ برابری دلار مقابل ارزهای مهم جهانی را می سنجد) به سطوح ثبت شده سال ۲۰۱۸ بشود. زک پندل- استراتژیست ارزی در موسسه ای ام استراتژی گفت: از نظر ما مساله توسعه واکسن کرونا روی روند آتی دلار خیلی موثر خواهد بود اما حتی اگر در ماه های آینده چیزی هم یافت شود که واقعا برای مقابله با کرونا موثر باشد، بعید است تا پایان امسال به طور گسترده ای در اختیار عموم قرار گیرد. ریسک ها و نااطمینانی هایی وجود دارد که هم در خصوص دلار و هم در بازار سهام تاثیر خواهند گذاشت. این بانک به سرمایه گذاران پیشنهاد داده است در کوتاه مدت به جای خرید دلار، ارزهای نوظهوری نظیر روپیه هند، پزو مکزیک و راند آفریقای جنوبی خریداری کنند. در بین ارزهای مهم نیز این بانک توصیه به خرید یورو، دلار کانادا و دلار استرالیا کرده است. بانک گلدمن ساکس هم چنین به معامله گران ارزی توصیه کرده است تا یوان چین را در رادار خود تحت رصد قرار دهند تا در صورت بهبود شرایط بازار بدهی این کشور، آن را خریداری کنند.

صعود خفیف دلار معاملات خارجی را تکان داد

پس از دو ریزش، شاخص دلار صعودی شد. ابتلا به کرونا همزمان با شروع فصل سرما در بسیاری از کشورهای جهان به سطح نگران کننده ای رسیده و این مساله باعث بازگشت برخی از محدودیت ها شده است. وضعیت به ویژه در اروپا هشدارآمیز است و فعالان بازار نگران اند ضربه دیگری به پیکر کم جان اقتصاد این کشورها وارد شود. لهستان، مجارستان و جمهوری چک از رکوردشکنی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا خبر داده اند و در ورشو- ساعت مجاز برای حضور مردم در فروشگاه ها محدود شده است. در آلمان، آنگلا مرکل- صدراعظم این کشور در نشستی مشترک با شهرداران ۱۱ شهر بزرگ این کشور اعمال محدودیت ها در صورت شیوع بیشتر بیماری را بررسی کرده است. در اسپانیا نیز با افزایش شمار مبتلایان، شهر مادرید به طور کامل قرنطینه شد. احتمال وقوع قرنطینه های مشابه در انگلیس نیز وجود دارد. تاکنون بیش از ۳۷ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۸۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۸۴ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۱۹ هزار و ۹۰۵ نفر، برزیل با ۱۵۰ هزار و ۵۵۵ نفر، هند با ۱۰۹ هزار و ۸۹۲ نفر، مکزیک با ۸۳ هزار و ۷۸۱ نفر و انگلیس با ۴۲ هزار و ۸۷۵ نفر بوده است. با نزدیک شدن به موعد برگزاری زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حساسیت معامله گران نسبت به تحولات سیاسی و انتخاباتی در این کشور نیز بیشتر شده است. تمایل دموکرات ها به اعمال سیاست های محرک در مقیاس بسیار بزرگ در تضاد با چیزی است که جمهوری خواهان در نظر دارند. دموکرات ها به صورت کلی خواهان افزایش مستقیم عرضه پول به شکل یارانه، تزریق نقدینگی به بازار  و وام هستند در صورتی که جمهوری خواهان تقویت توان مالی اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق غیرمستقیم نظیر کاهش نرخ مالیاتی را دنبال می کنند. یکی از وعده های انتخاباتی تیم ترامپ، کاهش مجدد مالیات ها در صورت پیروزی در انتخابات بوده است که بعید به نظر می رسد به دلیل مخالفت دموکرات ها در کنگره انجام آن ممکن باشد. لایحه کاهش مالیاتی که تنها یک سال پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ نهایی شد یکی از عوامل اصلی کاهش درآمدهای دولت و افزایش شدید بدهی های آمریکا قلمداد می شود و شماری از اقتصاددانان معتقدند پیامدهای مثبت چنین اقداماتی در تقویت رشد اقتصادی تنها برای مدت کوتاهی دوام دارد. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها از ترامپ پیش است اما نمی توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رئیس جمهوری خواه سنا آمریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رئیس جمهور خواهد شد و کسی نمی تواند مانع این کار شود.  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر ( ۱۳ آبان) برگزار خواهد شد اما به دلیل کرونا احتمالا تغییراتی در روند رای گیری ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، سایه اختلافات بین کشورهای مختلف باعث نگرانی معامله گران از کندتر شدن سرعت احیای رشد اقتصادی شده است. برخی از منابع خبری گزارش داده اند که دولت بوریس جانسون در لندن خود را آماده ترک میز مذاکره با اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت این اتحادیه با شروط انگلیس در رسیدن به توافق پسابرگزیت می کند. با این حال اندرو بیلی- رییس بانک مرکزی این کشور با ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق بر سر چگونگی روابط دو طرف پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفته است که چنین توافقی به نفع هر دو طرف خواهد بود. تنش ها بین چین و آمریکا نیز مجددا بالا گرفته و آمریکا نسبت به عواقب جدی اقدام نظامی چین علیه تایوان هشدار داده است. چین نیز در طرف مقابل با انتقاد از فشار آمریکا به فعالیت اپلیکیشن ها و تولیدکنندگان چینی گفته است چنین اقداماتی با روح قوانین سازمان تجارت جهانی مغایر است. چین و آمریکا هنوز نتوانسته اند به توافقی برای از سرگیری مذاکرات تجاری خود برسند و تعهدات دوطرف در قالب فاز نخست توافق تجاری نیز هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. تحولات اخیر اقتصاد آمریکا باعث شده است تا بازار اوراق قرضه این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و این عملکرد به بازار ارز نیز منتقل شود. بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری که یکی از دماسنج های معامله گران برای پیش بینی اوضاع در ماه های آتی است از ماه آگوست تاکنون نتوانسته است از حبس کانال ۱.۷ درصدی خارج شود و اکنون با بن بست ایجاد شده در گفتگوهای بین دولت ترامپ و کنگره بر سر لایحه حمایتی جدید، این اوراق بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته اند.  آمارهای منتشر شده از وضعیت تجاری آمریکا نشان دهنده آن است که کسری تجاری این کشور در ماه آگوست با افزایشی ۵.۹ درصدی همراه شده و به ۶۷.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، بالاترین کسری تجاری ثبت شده آمریکا طی ۱۴ سال اخیر بوده است. روند افزایشی در برخی از مقاصد امن سرمایه گذاری نظیر مسکن نشان می دهد که معامله گران هنوز نسبت به پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد آمریکا و جهان نگران اند و بخشی از این نگرانی نیز به بازار ارز منتقل شده است. رشد قیمت مسکن نه تنها در آمریکا که در بسیاری از کشورهای دیگر به سطوح کم سابقه ای رسیده است تا جایی که متوسط نرخ مسکن در انگلیس و نروژ به بالاترین سطح سه سال اخیر خود و در هنگ کنگ به یکی از بالاترین سطوح ثبت شده خود در طول یک دهه اخیر رسیده است. کریستالینا جیورجیوا- رئیس صندوق بین المللی پول با اشاره به اینکه بحران کرونا یک بحران اقتصادی و مالی تمام عیار برای اقتصاد جهانی بوده است از دشواری های مسیر پیش رو برای احیای رشد اقتصاد جهانی سخن گفت. صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش بینی کرده بود اقتصاد جهان امسال ۴.۹ درصد کوچک شود اما به دلیل تقویت رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سه ماهه سوم احتمال بازنگری در این برآورد وجود دارد. نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو - گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند. 

سکه مجبور به عقب نشینی شد

قیمت سکه تمام بهار آزادی نسبت به قیمت روز گذشته ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۱۶ میلیون تومانی معامله شد. در ساعت ۱۳ و ۲۵ دقیقه امروز، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۱۶ میلیون تومانی بازگشت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز شاهد کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت بود و هم اکنون با ارزش ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید همچنین نیم سکه با بهای هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه، پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار با حدود ۱۱۰ هزار تومان افزایش قیمت، به ارزش یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با افزایش ۵۱۰ هزار تومانی، رقم ۶ میلیون و ۳۱۵هزار تومان را ثبت کرد. این در حالی است که انس جهانی طلا امروز میل افزایشی داشت و به قیمت یک هزار و ۹۲۳ دلار معامله شد.

ذخایر ارزی و طلای روسیه چند پله جهش کرد

طبق گزارش جدید بانک مرکزی روسیه، افزایش میزان ذخایر ارزی و خارجی این کشور ادامه داشته و طبق آخرین داده‌ها به ۵۸۵.۸ میلیارد دلار رسیده است.  طبق گزارش جدید بانک مرکزی روسیه، افزایش میزان ذخایر ارزی و خارجی این کشور ادامه داشته و طبق آخرین داده‌ها به ۵۸۵.۸ میلیارد دلار رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهد ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه از ۲۵ سپتامبر تا ۲ اکتبر ۵.۱ میلیارد دلار رشد کرده است. بانک مرکزی عامل اصلی رشد این ذخایر را ارزش‌گذاری مثبت نرخ ارز و بالا رفتن قیمت طلا اعلام کرده است. آمار نشان می‌دهد که از ۱ ژانویه روسیه ۳۱.۴ میلیارد دلار به ذخایر ارزی خارجی خود افزوده است. این در حالی است که این ذخایر در سال گذشته هم ۱۸.۳ درصد رشد کرده بودند. در ماه آگوست جهش قیمت‌های جهانی طلا باعث شد که ارزش ذخایر ارزی و خارجی روسیه به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده و از ۶۰۰ میلیارد دلار فراتر برود. رکورد قبلی ۵۹۸.۱ میلیارد دلار و مربوط به آگوست ۲۰۰۸ بود.

استعفای رییس‌کل بانک مرکزی تکذیب شد

ایبِنا: «در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر استعفای رئیس کل بانک مرکزی، رسانه مرجع نظام بانکی کسب اطلاع کرد این مطلب کذب محض است. این نوع شایعات با اهداف خاص و در چارچوب جنگ اقتصادی دشمن جهت ایجاد التهاب در بازار ارز و پول مطرح می شود.»

ذخایر ارزی ترکیه به کف رسید

میزان ذخایر ارزی ترکیه به پایین ترین سطح ثبت شده معاصر خود رسید. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا ابتدی ماه اکتبر به ۶۵.۲ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه قبل ۷.۲ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۴۱ میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۸ درصد کمتر شده است. رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است. بانک مرکزی ترکیه در نشست هفتگی خود بر خلاف انتظار اولیه بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بود نرخ بهره را بدون تغییر در سطح ۸.۲۵ درصدی باقی نگه خواهد داشت. اغلب کارشناسان انتظار داشتند این نرخ بین ۰.۲ درصد تا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند. هنوز نسبت به سال قبل ذخایر طلا و ارز ترکیه ۱۲ درصد کمتر است. با توجه به مساله کرونا، انتظار می رود رسیدن به سطح ذخایر ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال جاری محقق نشود. از سوی دیگر خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه مدت،  وام های ارزی، اوراق قرضه و سپرده های ارزی از کل ذخایر به دست می آید تا پایان ماه سپتامبر به ۲۶.۳ میلیارد دلار رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود ۳۴ میلیارد دلار تعهد ارزی کوتاه مدت دارد که نسبت به ماه قبل ۱۹.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

سوییس بر بیکاری پیروز شد

با بازگشایی تدریجی کسب و کارها، نرخ بیکاری سوییس مجددا در آستانه ورود به محدوده سه درصدی قرار گرفت.تا پایان ماه سپتامبر امسال نرخ بیکاری در سوئیس به ۳.۲ درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به ماه قبل آن ۰.۱ درصد کمتر شده است و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی سه ماه اخیر محسوب می‌شود. در این مدت شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل ۲۵۵۱ نفر کمتر شده و به ۱۴۸ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار افراد بیکار در سوئیس ۱۶ هزار و ۲۵۷ نفر افزایش داشته است که معادل ۱۶.۴ درصد کل جمعیت بیکاران است. در بین جوانان، نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال سوئیسی با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به رقم ثبت شده در ماه قبل به ۳.۶ درصد تا پایان ماه سپتامبر رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده از سپتامبر سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. طی این مدت شمار بیکاران جوان سوئیسی ۱۲۷۱  نفر کمتر شده و به ۱۹ هزار و ۷۰ نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز شمار جوانان بیکار سوئیسی ۱.۸  درصد (معادل ۹۸۲  نفر) کمتر شده است. متوسط نرخ بیکاری سوئیس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ برابر با ۳.۲۲ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ۵.۷۰ درصد ژانویه ۱۹۹۷ و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۱.۵ درصد می ۲۰۰۱ بوده است. همچنین نرخ بیکاری کره جنوبی تا پایان ماه آگوست با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۳.۲ درصد رسید که این نرخ کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر محسوب می شود. طی این مدت شمار بیکاران کره جنوبی با ۲۸۸ هزار نفر کاهش به ۸۹۱ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر اما شمار شاغلین نیز ۱۱۴ هزار نفر نسبت به ماه قبل بیشتر شده و به ۲۶ میلیون و ۹۲۲ هزار نفر رسیده است. نرخ مشارکت دربازار کار که بیانگر جمعیت فعال ۱۸ تا ۶۴ سال است به ۶۲.۱ درصد رسیده که ۰.۴ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل است. نرخ اشتغال نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ۶۰.۱ درصد رسید. متوسط نرخ بیکاری در کره جنوبی در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۶۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ۷.۱ درصد در ژوئن ۱۹۹۹ و کمترین رقم نیز سه درصد سپتامبر ۲۰۰۲ است.

نیما و سنا به مشکل خوردند

به دلیل بروز اختلال و مشکل فنی در شبکه مخابرات، دو سامانه «سنا» و «نیما» از دسترس خارج شدند، که به محض رفع اشکال از سوی شرکت مخابرات، در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.براساس گزارش‌های دریافتی بخشی از شبکه نورنتا (شبکه اختصاصی امن شرکت مخابراتی) که دو سامانه سنا و نیما بر بستر آن ایجاد شده، با اختلالاتی مواجه شده‌اند که همین امر باعث کندی و در بعضی مناطق عدم دسترسی به این دو سامانه شده است؛ اما با توجه به اعلام شرکت ارتباطات سیار مبنی بر تلاش کارشناسان فنی شبکه ، به محض رفع مشکل پیش آمده این دو سامانه در اختیار کاربران عزیز قرار می‌گیرد.

مالزی «تروریسم دولتی» را محکوم کرد

رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی در نامه‌ای که در روزنامه انگلیسی‌زبان "نیو استریتس تایمز" منتشر شد، تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایران را "تروریسم دولتی" خواند و تأکید کرد که هدف این تحریم نابودی معیشت روزمره غیرنظامیان است. محد عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی Mapim در نامه‌ای که در روزنامه انگلیسی‌زبان "نیو استریتس تایمز" منتشر شد، تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایران را "تروریسم دولتی" خواند و تأکید کرد که هدف این تحریم نابودی معیشت روزمره غیرنظامیان است. در ادامه متن نامه رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی آمده است: در حالی که وضعیت اقتصادی و سیاسی آمریکا اکنون آشفته است، ما از سکوت جهان در برابر تحریم‌های جدید دولت این کشور علیه بخش مالی ایران شگفت‌زده شده‌ایم. ایالات متحده در دور جدید تحریم‌های خود، ۱۸ بانک ایرانی را هدف قرار داده است تا تلاش کند این کشور را از سیستم بانکی جهانی خارج کند، این یک نقض آشکار حقوق بشر و تعرضی به حقوق مردم ایران است. این اقدام، تروریسم دولتی است که هدف آن تخریب معیشت روزمره غیرنظامیان در ایران است، به این امید که خشم آنها را برانگیزد. ما همبستگی خود را با مردم ایران اعلام و در برابر امپریالیسم ایالات متحده مقاومت می‌کنیم. این تحریم، جنایتی علیه حق حاکمیت ایران است و در تضاد با هر اصل بین‌المللی و چندجانبه توافق‌شده در منشور سازمان ملل است. افزایش فشار واشنگتن بر تهران نوعی ارعاب برای مجبور کردن ایران به تسلیم است و این موضوع باید محکوم شود. در حالی که بیماری همه‌گیر کوویدــ‌۱۹ و ویروس کرونا در ایران نیز شیوع پیدا کرده است، محاصره عمدی بانک‌های این کشور توسط ایالات متحده نیز جنایتی علیه تمدن جهانی و بشریت است. وزارت خزانه‌داری آمریکا بخش مالی اقتصاد ایران را درپی دستورالعمل اجرایی ۱۳۹۰۲ هدف قرار داد، با این ممنوعیت، آمریکا قصد دارد تمام راه‌های انتقال پول را برای ایران ببندد تا نتواند نیازهای اساسی مردمش را تأمین کند. اگرچه گفته شده است این ممنوعیت برای واردات کالاهای کشاورزی، غذا، دارو یا تجهیزات پزشکی به ایران اعمال نمی‌شود اما در واقع، ایالات متحده به معیشت ایرانیان حمله کرده است. آمریکا چه حقی دارد که مجازات خود را اعمال کند و جلوی عملیات مالی بانک‌ها را بگیرد تا ایران نتواند با مؤسسات مالی کشورهای دیگر معامله کند؟ بنابراین جهان و سازمان ملل متحد نمی‌توانند در برابر این بی‌عدالتی بی‌تفاوت باشند. علاوه بر این، ایالات متحده خود با نابودی اقتصادی روبه‌روست و با وجود یک رئیس جمهور نالایق و مدیریت نابسامان بیماری کرونا، رژیمی دارد که علیه شهروندان خود مبارزه می‌کند. ایالات متحده قادر نیست در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری این کشور از بدترین بحران اقتصادی خود بگذرد، حتی ترامپ هم‌اکنون که به بیماری کرونا مبتلا شده است، از نظر آمادگی جسمی برای رهبری این کشور مورد تردید است. زمان آن فرا رسیده است که همه ملت‌های مسلمان علیه برنامه سلطه‌طلبی واشنگتن متحد شوند.

برندگان نوبل اقتصاد مشخص شدند

جایزه علوم اقتصادی نوبل دقایقی پیش به دو آمریکایی به نام های پل میلگرام و رابرت ویلسون از دانشگاه استنفورد آمریکا برای «بهبود نظریه حراج و خلق قالب های جدید حراج» اعطا شد. پل رابرت میلگرام در ۲۰ آوریل ۱۹۴۸ در آمریکا متولد شد. وی از سال ۱۹۸۷ به عنوان اقتصاددان و پروفسور علوم انسانی در دانشگاه استنفورد فعالیت می کند. وی کارشناس «نظریه بازی» به ویژه «نظریه حراج» و استراتژیست قیمت گذاری است. این اقتصادادن بنیانگذار چندین شرکت است که از جمله جدیدترین آنها به حراجی هایی می توان اشاره کرد که با فراهم کردن نرم افزار و خدمات، بازارهای کارآمدی را برای حراج ها و مبادلات تجاری پیچیده ایجاد می کند. رابرت باتلر ویلسون در ۱۶ ماه می ۱۹۳۷ در آمریکا متولد شد. وی اقتصاددان و پروفسور برجسته و بازنشسته مدیریت در دانشگاه استنفورد است. وی به علت مشارکت در علوم مدیریت و اقتصاد بازرگانی مشهور است. پایان نامه دکترای وی برنامه نویسی مرحله ای (sequential quadratic programming) را معرفی کرد ، که به یک روش تکراری پیشرو برای برنامه نویسی غیرخطی تبدیل شد. تحقیقات وی در مورد قیمت گذاری غیرخطی بر سیاست های شرکت های بزرگ ، به ویژه در صنعت انرژی و به خصوص در بخش برق تأثیر گذاشته است. روند اعطای جایزه نوبل اقتصاد در هر سال به این ترتیب است که ابتدا متقاضیان جایزه نوبل در کمیته نوبل آکادمی علمی رویال سوئد ثبت نام می‌کنند و کمیته نوبل مسئول انتخاب کاندیداها از بین تمامی ثبت نام شوندگان است. برنده یا برندگان نهایی جایزه نوبل اقتصاد با رای‌گیری اعضای کمیته نوبل انتخاب خواهند شد. تا سال ۲۰۱۶، به جز ۷ درصد برندگان این جایزه، باقی از آمریکای شمالی یا اروپای غربی بوده‌اند و تاکنون دو زن یکی در سال ۲۰۰۹  و یکی در سال ۲۰۱۹ برندهٔ این جایزه شدند. کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد اولین بار در سال ۱۹۶۸ نهادینه شد و اولین جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ به «رنجر فریچ» و «جان تینبرگن» به خاطر توسعه و کاربردی کردن مدلهای پویا در تحلیلهای اقتصادی داده شد. از سال ۱۹۶۹ تاکنون ۵۲ جایزه نوبل علوم اقتصادی به ۸۶ فرد برگزیده اعطا شده است. تاکنون ۲۵ جایزه نوبل تنها به یک فرد اختصاص یافته است. جوان‌ترین فرد دریافت‌کننده نوبل ۴۶ سال و پیرترین ۹۰ سال سن داشته است. متوسط سن دریافت‌کنندگان جایزه نوبل نیز ۶۷ سال بوده است. جایزه نوبل سال گذشته به ۳ اقتصاددان به نام های «آبحجیت بانرجی» از هند، «استر دوفلو» از فرانسه و «میشائیل کرمر» از آمریکا برای «دستاورد تجربی آنها در کم کردن فقر جهانی» اختصاص یافت. سال ۲۰۱۳ یکی از کاندیداهای دریافت این جایزه؛ محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بود؛ وی برای تحقیقات در «معیارهای اقتصاد سنجی در سری زمانی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه در سال جاری معرفی شده بود.

برق کم مصرف‌ها رایگان شد

ابوذر صالحی، مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در بیان زمان اعمال مصوبه برق امید، عنوان کرد: از اول آبان‌ماه سال جاری هزینه برق مشترکان کم مصرف، مطابق الگوهای مصوب طرح برق امید شامل تحفیف ۱۰۰ درصدی می‌شود و این مشترکان از پرداخت هزینه برق مادامی که در رده کم‌ مصرف باقی بمانند، معاف هستند. مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر، با اشاره به ابلاغ مصوبه هیئت وزیران در ۴ شهریورماه سال جاری، گفت: پس از ابلاغ دستور هیئت وزیران و ارائه فرصت ۲ ماهه به منظور تکمیل آیین‌نامه‌های اجرایی، سازوکار اجرایی در شرکت توانیر تهیه و برای تایید نهایی به وزارت نیرو ارسال شده است. وی با اشاره به روند تهیۀ آیین‌نامه طرح برق امید، افزود: متولیان صنعت برق کشور با جلسات متعدد و همچنین گرفتن اظهار نظر کارشناس و نمایندگان کمیسیون انرژی نسبت به تهیۀ آیین نامه در مدت زمان مقرر اقدام کردند. صالحی، در تشریح جزئیات طرح برق امید، گفت: مشترکان برق به منظور پیگیری اخبار و اطلاعات طرح برق امید، می‌توانند به تارنمای برق امید به نشانی« bargh-omid.ir » مراجعه کرده و از جزئیات این طرح مطلع شوند. این مقام مسئول در پایان، ضمن اشاره به الگوهای مصوب طرح تخفیف ۱۰۰ درصدی برق گفت: مشترکانی که در ماه‌های عادی در مناطق گرم کمتر از ۱۰۰ کیلو وات و در مناطق عادی کمتر از ۸۰ کیلو وات مصرف برق دارند، مشمول تخفیف صددرصدی خواهند شد. همچنین هیچ یک از سکونت‌گاه های غیر رسمی و واحدهای مسکونی خالی از تخفیف صددرصدی برق بهره‌مند نخواهند شد.

گاز به رکورد شکنی نزدیک شد

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدیدی پیش بینی کرد که با وجود بهبود مصرف در ماههای اخیر، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی امسال بزرگترین کاهش مشاهده شده تاکنون را خواهد داشت. در گزارش "بازبینی امنیت گاز جهانی ۲۰۲۰" آژانس بین المللی انرژی آمده است: تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۰ به میزان سه درصد معادل ۱۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا خواهد کرد که بزرگترین کاهش سالانه در تاریخ بازارهای گاز طبیعی به شمار می رود. آژانس بین المللی انرژی چهار ماه قبل پیش بینی کرده بود که تقاضای جهانی برای گاز طبیعی امسال چهار درصد معادل ۱۵۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا می کند و در آن زمان گفته بود این رقم دو برابر میزان افت تقاضا در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. تقاضای جهانی برای گاز در همه مناطق کاهش پیدا خواهد کرد اما بزرگترین کاهش در بازارهای توسعه یافته در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و اوراسیا ملموس خواهد بود و حدود ۷۵ درصد از کاهش تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۰ مربوط به آنها می شود. آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود، دورنمای تقاضا برای سال ۲۰۲۰ را اندکی بالاتر برده اما همچنان انتظار دارد کاهش تقاضایی که امسال مشاهده می شود بزرگترین کاهش در تاریخ بازارهای جهانی گاز باشد. اما انتظار می رود تقاضا برای گاز طبیعی در سال آینده سه درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد کند اما ابهامات فزاینده بر این دورنما سایه افکنده اند. افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و دورنمای طولانی شدن پاندمی ابهامات بیشتری را در خصوص روند احیا در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده و باعث تجدیدنظر نزولی نسبت به گزارشهای قبلی شده است. بازارهای برخوردار از رشد پرشتاب در آسیا، آفریقا و خاورمیانه از روند احیای تقاضای جهانی برای گاز در سال ۲۰۲۱ حمایت خواهند کرد. آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که روند احیای تقاضا برای گاز طبیعی در بازارهای توسعه یافته آهسته تر خواهد بود و تقاضا ممکن است تا سال ۲۰۲۲ یا به مدت طولانیتر به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنگردد. فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اظهار کرد: تقاضای جهانی برای گاز از ژوئن به تدریج پیشرفت کرده و این پیشرفت تحت تاثیر تقاضا در بازارهای نوظهور بوده است. با این حال این به معنای عادی شدن کسب و کار نیست زیرا بحران فعلی پیامدهای بلندمدتی دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین شرکت گازپروم روسیه هم پیش بینی کرد اشباع عرضه گاز در بازار اروپا به این زودی برطرف نخواهد شد و در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا می کند. اشباع عرضه در بازار گاز طبیعی اروپا در پی افت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا در اوایل سال و کاهش فعالیت اقتصادی به وجود آمد.

شاخص بورس منفی شد

شاخص کل در بازار بورس ۱۷ هزار و ۵۶۰ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد رسید. براساس معاملات امروز بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۶۴ هزار و ۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو هزار و ۵۳۸ واحد کاهش به ۴۱۶ هزار ۴۴۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۶۶۳ واحد افت به ۲۷۲ هزار و ۸۷۰ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۲ هزار و ۵۹۰ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ هزار و  ۴۹۶ واحد کاهش داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه هفت میلیارد و ۳۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۸ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۱۹۶ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۲۷۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۶ هزار برگه سهم به ارزش ۵۴ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha