جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فرزندآوری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب با تأکید بر این که رویکرد سینما و تلویزیون نسبت به فرزندآوری و خانواده باید اصلاح شود، تصریح کرد: بی شک تأسی به فرهنگ غرب یکی از عوامل اصلی تغییر نامطلوب در سبک زندگی مردم جامعه ماست.

فائزه حسین خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که انتشار اخبار تلخ در رابطه با افزایش آمار سقط جنین، حقیقتاً نگران کننده است، اظهار داشت: سقط جنین یکی از مسائل دائمی جوامع بشری بوده که اکثر ادیان با آن مخالفت کرده اند و آن را به مثابه ی قتل در نظر می گیرند و اسلام نیز به عنوان دینی برای همه ی انسان ها و دوران زندگیشان، قوانین دقیق و مشخصی در این خصوص دارد.

وی با اشاره به این که در منشأیابی این پدیده ی شوم به لحاظ فرهنگی و تمدنی به چند مساله و نکته مهم باید توجه داشت، افزود: نخست این که رشد و گسترش این پدیده در ایران در هماهنگی کامل با فرهنگ غربی و تحت تاثیر عوامل رشد آن بوده و لذا نمی توان ردپای بیگانگان را در این پدیده نادیده گرفت؛ بیگانگانی که با برنامه های مختلف سعی در تضعیف قدرت عظیم نیروی انسانی در جوامع مخالفشان دارند و از اعلام این تلاش نیز حتی ابایی ندارند.

وی گفت: این دشمنی ها همیشه بوده و ایران اسلامی در هیچ برهه ای از تاریخ خود از چنین غرض ورزی های حقیرانه ای، مصون نبوده است، از این رو بررسی و تلاش برای رفع عوامل داخلی در این زمینه دارای اهمیت مضاعفی است.

معضلی به گستره تاریخ بشری

این کارشناس و فعال رسانه ای بیان داشت: همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، مساله ی سقط جنین مساله ای به وسعت تاریخ بشر است و در هر زمانی زنان و مردانی بوده اند که بنا به دلایل مختلف خواهان از بین بردن فرزند خود بوده اند، اما این عمل همیشه با عذاب وجدان و تحقیر جمعی همراه بوده است.

وی اضافه کرد: در گذشته، ترس از معیشت و ترس از آبرو دلایل انحصاری انجام این عمل برای سالیان متمادی به شمار می رفته، ضمن آن که به هر حال عامل اقتصادی همیشه نقش تعیین کننده ای در افزایش و میل به فرزند آوری به شمار می رود و وضعیت معیشتی امروز و مشکلات اقتصادی عمدی که بر سر راه زوج ها برای ازدواج و فرزندآوری وجود دارد، عاملی واقعی است.

انتقاد از عملکرد ضعیف اقتصادی دولت

حسین خانی همچنین بیان داشت: متاسفانه دولت در این زمینه بسیار بد عمل می کند و روز به روز تامین هزینه های اقدام به فرزند آوری برای خانواده های متوسط نیز سخت تر از پیش به نظر می رسد، ضمن آن که باید همچنین توجه داشت که به دلیل تغذیه ی نامناسب، وضعیت زیستی ناسالم و رواج رفتارهای مضر، ناباروری افزایش یافته و این در حالی است که هزینه های درمانی این مشکل گاه سر به فلک می کشد.

وی ادامه داد: با این حال باید دانست که مشکلات معیشتی تنها علت این پدیده شوم نیست. واقعیت این است که الگوهای رفتاری افراد و انتظاراتشان از نقش های اجتماعی در روزگار ما تغییر کرده و پدیده ی ازدواج دیرهنگام و یا سقط جنین بیش از سایر عوامل از این مساله نشات می گیرد.

تأسی به فرهنگ غرب؛ عامل تغییر نامطلوب در سبک زندگی

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین ابراز داشت: واقعیت تلخ و نگران کننده ای که وجود دارد این است که دنیای ما روز به روز به تاسی از فرهنگ غربی تبدیل به مسابقه ای برای کسب مواهب مادی شده که ارزش گذاری اجتماعی نیز بر اساس آن صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این ملاک های مادی از توجه بیش از اندازه به زیبایی های ظاهری تا نمودهایی مانند دارایی ها را شامل می شود. توجه عجیب و غریب به زیبایی های ظاهری سالانه میلیون ها دلار از بودجه و دارایی مردم ایران را می بلعد. عمل های جراحی زیبایی، استفاده ی همه زمانی از لوازم آرایشی و هزاران داروی پیشگیری یا درمان نقوص ظاهری که به واقع نقص هم نیستند، خیل عظیمی از زنان و مردان شبیه به هم را ایجاد کرده که روزگار خود را در شبیه شدن به الگوی ایده آل جامعه می گذرانند و اگر هم به هر دلیلی امکان زیباتر (!؟) شدن را نداشته باشند، اعتماد به نفس و عزت نفس خویش را از دست داده و احساس شکست دائمی خواهند داشت.

مدرس و کارشناس سواد رسانه ای تأکید کرد: همین مسابقه برای داشتن ماشین بهتر، خانه ی عالی تر با مبلمان گرانتر، استفاده از لباس های مارک و شغل با درآمد بسیار زیاد نیز در جریان است. چنین است که داوطلبان رشته های پولساز در کنکور بسیار بیشتر از رشته های مورد علاقه ی داوطلبان است و بسیاری از دانش آموزان کنکور، قبولی در رشته های پزشکی و امثال آن را تنها راه رسیدن به آرزوهای خود می دانند.

فرهنگ اومانیستی و دور شدن از ارزش های واقعی

وی گفت: چنین جامعه ای بر محوریت اومانیسم و اصالت لذت روز به روز انسان را از توجه به ارزش های واقعی دور می کند و شرکت کنندگان این مسابقه هر روز بیش از روز قبل خود را محور هر اتفاقی می دانند.

حسین خانی همچنین اظهار داشت: بسیاری از سقط جنین هایی که صورت می گیرد با هدف راحتی در زندگی انجام می شود. مادرانی که چنین عملی را انجام می دهند معتقدند فرزند دست و پای آن ها را می بندد، ظاهرشان را نازیبا می کند و آن ها را از انجام نقش های شغلی شان باز می دارد. گویا مادری فعالیتی تفریحی است که اگر مایل به انجام آن نبودی، به راحتی می توانی بلیط رفتن به تئاترش را پس بدهی!

وی افزود: البته پدر ها نیز در این قتل عام  با مادر ها همراهی می کنند. آنها هم ادعا می کنند فرصت رسیدگی به فرزندی را که آینده اش مشخص نیست ندارند و با برآورد هزینه های فرزند داشتن، احساس می کنند ممکن است روند زندگی لوکس و راحتشان با تمام مهمانی ها و سفرها و... به هم بخورد.

نقش مهم رسانه ها در تغییر باور و نگرش خانواده ها

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: به یقین بیان این که چنین جامعه ای در اثر مستقیم رسانه ها ایجاد شده، به هیچ وجه گزافه نیست، چه آن که رسانه ها به ویژه رسانه های تصویری مانند صدا وسیما و سینما مسئولیت مستقیمی را بر عهده دارند. این تفکر و بازنمایی خوشبختی به مثابه ی امر صرفاً مادی از این طریق به مردم القا شد و بعد از طریق شبکه های اجتماعی بارها بازتولید شده است.

وی گفت: سریال های مختلف صدا و سیما از اواسط دهه هفتاد تا به امروز به مرور زندگی لوکس و لاکچری طور مردان و زنان جوانی پرداخته که از ابتدا همه چیز زندگی شان تکمیل بود و آرزوی ازدواجی آنچنانی را در ذهن جوانان نهادینه کرد. دختران و پسرانی که بعدها روز به روز در انتخاب همسر سخت گیرتر و مادی تر شدند. بعدها سینما نیز به این جرگه پیوست و با معرفی الگوی خاص از چهره و اندام زنان و مردان، این الگوی زیبایی را در بین افراد جا انداخت و حتی رسیدن به آن را نهایت آرزوی فردی قلمداد کرد.

حسین خانی افزود: این مسیر البته روز به روز هموار تر شد و در نهایت به تمام جنبه های رسانه راه یافت. تبلیغات تلوزیونی، برنامه های سرگرمی شبکه های مختلف و حتی برنامه های مدعی فرهنگ و علم، خواسته یا ناخواسته سبکی از زندگی ثروت محورانه را به تصویر کشیدند. گویی بدون ثروت و بهره برداری از مواهب دنیای مادی هیچ کس خوشبخت نیست و حال آن که اگر بر حسب اتفاق در برنامه ای خلاف این مساله مطرح شود، این مطرح شدن چنان شعاری و غیرواقعی بیان می گردد که غالباً تاثیری بر مخاطب ندارد.

ضرورت تغییر و تحول در رویکرد رسانه ای جامعه

وی همچنین بیان داشت: از سویی همین رسانه ها با تبدیل کردن فرزند به کالایی لوکس، تصویر مشخصی از روش درست تربیت فرزند ارائه می دهند که خود خطری بزرگ در راه افزایش جمعیت به شمار می رود؛ تبلیغات مختلف تمام کالاهایی که یک نوزاد از ابتدای تولد به آن ها نیاز دارند در رسانه های مختلف به تصویر می کشند و چنان می نمایند که انگار کودکی که با سیمونی کامل (بیش از بیست میلیون تومان) بزرگ نمی شود، هرگز به ثبات و خوشبختی نخواهد رسید.

این کارشناس و فعال رسانه ای گفت: برنامه های کودک محور با الگو سازی کودکانی پیش می روند که همگی با استعداد های فوق العاده که در کلاس های مختلف و برنامه های استعداد سنجی از همین ابتدا آینده ی روشنشان تضمین شده و آثاری از این دست که به جای آموزش، تفکرات سمی را در لایه های پنهان به خورد مخاطب می دهند.

وی در خاتمه ابراز داشت: اگر می خواهیم مانع بروز این فجایع در سطح ملی باشیم، در گام اول باید تفکرات و دغدغه های واقعی را در سینما گران و اهالی رسانه ی خود ایجاد کنیم. به یقین عواملی که خود به دنیا فقط از دریچه ی مادیات می نگردند و حیوانات خانگی را همدم بهتری از کودکان می دانند، توانایی به تصویر کشیدن احساسات پاک مادر و فرزند را نخواهند داشت.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha