سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کنگره امناءالرسل

حوزه/ دومین پیش نشست کنگره امناءالرسل، نکوداشت آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان، با موضوع «آثار وجودی حوزه های علمیه بلاد»، به صورت برخط در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین پیش نشست کنگره امناءالرسل، نکوداشت آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان، با موضوع «آثار وجودی حوزه های علمیه بلاد»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه و با همکاری دبیرخانه کنگره امناءالرسول(ص)، با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد خوانساری به صورت برخط برگزار شد.

 سخنران نشست، ضمن تبریک اعیاد ربیع الاول و ابراز انزجار از هتک حرمت پیامبر اسلام(ص)، تصریح کرد: در کشورهای مدعی آزادی بیان، برای برخی مطالبی که اهمیتی ندارد، مجازات‌های سنگین تعیین می شود و راه تحقیق را برای بعضی مسائل می‌بندند، در حالی که اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص) را به بهانه آزادی بیان تأیید می‌ نمایند.

حجت‌الاسلام خوانساری، با اشاره به نظر امام خمینی(ره) درباره مهدورالدم بودن نویسنده کتاب آیات شیطانی، واکنش جدی جهان اسلام را در زمینه توهین به رسول گرامی اسلام(ص) خواستار شد.

وی در ادامه، حوزه های علمیه را یکی از ثروت های معنوی جهان اسلام برشمرد و اظهار داشت: به گفته برخی بزرگان، حوزه های علمیه، اندوخته فرهنگی و میراث جهان اسلام و دنباله رو سلسله مبارکه و شجره طیبه هستند.

سخنران نشست،‌ با اشاره به زندگی نامه آیت الله خرسان، از آثار فراوان ایشان در زمینه های مختلف سخن به میان آورد و با بیان اینکه آثار تصحیحی آیت الله خرسان ۲۹ مورد است، ابراز کرد: آیت الله خرسان ۲۲ عنوان اثر تألیفی دارد که برخی از آنها هنوز به چاپ نرسیده است.

حجت‌الاسلام خوانساری با اشاره به حوزه های علمیه فراوانی که در شهرهای گوناگون بنا شدند، خاطرنشان ساخت: در دوران کنونی، برخی حوزه های علمیه مانند حوزه علمیه قم و نجف، مرکزیت حوزه های علمیه را عهده دار هستند. برخی از حوزه ها هم در قرون گذشته، مهد پرورش عالمان گران‌قدری بودند و البته امروزه نیز به خدمت به اسلام ناب محمدی(ص) مشغول اند.

وی، در ادامه، از حوزه علمیه خوانسار، اصفهان، حله، حلب و جبل عامل نام برد و گفت: این حوزه‌های علمیه برکات فراوانی داشتند و در قرون متمادی، نام آن و علمای پرورش یافته در آن مطرح بوده است.

حجت‌الاسلام خوانساری با اشاره به تلاش علمای اسلام در تأسیس کتابخانه های متعدد و تربیت شاگردان مبرز، بیان کرد: در ادوار گوناگون، تولیدات حوزه های علمیه مورد استقبال جامعه اسلام، به ویژه جوانان، بوده است.

وی، در ادامه سخنان خود، درباره آثار و برکات  حوزه‌های علمیه خوانسار و اصفهان توضیح داد و با اشاره به حضور شیخ بهایی در حوزه علمیه اصفهان، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم شیخ بهایی، ترغیب طلاب به تبیین متون حدیثی بود. بدین ترتیب، شروح متعددی بر کتب مشهور شیعه نوشته شد. در دوران ایشان، تعداد زیادی از علما به شوق دیدار شیخ بهایی به اصفهان آمدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha