پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امریکا

حوزه/ دکتر "ثمانه اکوان" تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: هیچ تفاوت اساسی بین بایدن و ترامپ در خصوص ایران وجود ندارد، تنها یک عرصه ۶ ماهه وجود دارد که در صورت انتخاب "بایدن" چراغ سبز به ایران نشان دهند .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امسال در حالی برگزارمی شود، که این کشور عرصه تحولات و بحران های اقتصادی ، سیاسی و سوء مدیریت در خصوص کنترل بیماری کروناست.از سوی دیگر در چند ماه اخیر این کشور شاهد اعتراضات تبعیض نژادی بوده و بسیاری از سیاه پوستان و رنگین پوستان حقوق خود را از دولت مطالبه کردند. در عرصه خارجی نیز ترامپ با عدم پای بندی به تعهدات بین المللی میزان اعتماد و محبوبیت خود را در میان کشورهای جهان بیش از گذشته از دست داده است. رفتارهای تروریستی دولت ترامپ همچون ترور شهید سردار سلیمانی نیز موجب گشت خروج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا  به عنوان مطالبه مردمی منطقه در دستور کار قرار گیرد.برای بررسی تفاوت های انتخابات ریاست جمهوری این دوره آمریکا با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی این کشور با دکتر "ثمانه اکوان" کارشناس مسائل آمریکا به گفت و گو پرداختیم.

 "ثمانه اکوان" کارشناس ارشد مطالعات آمریکا و دکترای روابط بین الملل بوده و  مترجم کتاب هایی چون تسخیر وال استریت/ آتش و خشم ؛ کاخ سفید ترامپ/ من ترسو نیستم؛ خاطرات وندی شرمن مذاکره کننده آمریکایی با ایران و ترجمه کتاب جان بولتون « اتاقی که در آن اتفاق افتاد» هست. در حال حاضر وی مشغول ترجمه کتاب جدیدی به نام " باب وودوارد در مورد ترامپ با نام «نفرت» است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

 حوزه: لطفا در خصوص تفاوت انتخابات این دوره از آمریکا با دوره های گذشته با توجه به شرایط و مشکلات و بحران های پیش آمده در آمریکا توضیح دهید.

انتخابات این دوره  تفاوت زیادی با انتخابات های گذشته دارد، چرا که فضا بسیار به شدت دو قطبی شده است. کسانی که  طرفدار ترامپ و  موافق او هستند و کسانی که از او  متنفرند و مخالف با سیاست های وی هستند و می خواهند که به دموکرات ها  رای بدهند. از سوی دیگرفضای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جامعه آمریکا در این ۴ سال  خیلی تغییر کرده است. مشاغلی که ترامپ ایجاد کرده بود، کرونا باعث شد از بین برود و عملکرد اقتصادی دولت را کاهش دهد و در نتیجه نارضایتی ها را بین مردم افزایش دهد.

فضای دو قطبی و تبعیض نژادی، حاکم بر جامعه آمریکا است

 عدم مدیریت صحیح ترامپ در مواجهه با کرونا باعث شد، تعداد کشته ها بالا برود  و دولت فدرال نتوانست آن را مهار کند. در اکثر مناظره های انتخاباتی این مورد پاشنه آشیل ترامپ بود که بایدن علیه ترامپ از آن  استفاده می کرد و عملکرد او و  کنترل کرونا را زیر سوال می برد .

 مسئله دیگر شرایط داخلی  جامعه آمریکاست، که باعث شده خیلی از مردم جامعه آمریکا دچار چند دستگی و نوعی نفرت نژادی و فرهنگی ازهم شوند. از لحاظ نژادی اعتراضات سیاه پوستان و رنگین پوستان نسبت به رفتار پلیس و موضع ترامپ در حمایت از پلیس علیه اعتراض کنندگان که آن ها را آشوبگران خواند باعث شد، ترامپ موضع گیری نماید و آنها را  آشوبگر، غارتگر خواند و در نتیجه مردم نسبت به معترضان دید بدی پیدا نمودند.

همانطور که  سیاه پوستان اعلام می کنند؛ "جان سیاه پوستان مهم است" ، سفید پوستان هم می گویند جان سفید پوستان مهم است. چرا که به دنبال غارت های صورت گرفته تا مدت زیادی نا امنی در شهر های بزرگ و اعتراضات دوقطبی ایجاد شد. ماجرای تعطیل کردن برخی ایالت ها و شهرها به خاطر کرونا دوقطبی شدیدتری ایجاد کرده است. برخی مثل ترامپ اعتقادی به تعطیلی برای کنترل کرونا ندارند و برخی ها بر عکس خواهان تعطیلی و نظارت بیشتر هستند. در واقع فضای سیاسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به خاطر کرونا شرایط مساعدی نیست. از لحاظ سیاسی جامعه به شدت چند پاره شده و نارضایتی بین مردم زیاد شده است. ترامپ دروغ  های زیادی گفته و نامزد دموکرات ها هم برنامه ای  برای آینده آمریکا ارائه نکرده است.

حوزه: نظر سنجی های داخلی و بین المللی تاکنون احتمال موفقیت کدام نامزد را مطرح کردند؟

از سال ۲۰۱۶م  به بعد تمام تحلیگران مسائل  آمریکا به دیده تردید به نظر سنجی ها نگاه می کنند. حتی خود موسسات نظر سنجی هم اعتقاد دارند، در این سال اتفاق عجیبی افتاده و نتوانستند واکنش مناسبی به جامعه آمریکا داشته باشند و محدوده نظر سنجی هایشان خیلی محدود بوده و نتوانستند نظر تمام مردم را به دست بیاورند.

 در حال حاضر نیز  این موسسات نظر سنجی راهکارهایی ارائه داده  و سعی نمودند این نظر سنجی ها مبتنی بر واقعیت باشد، اما هنوز هم نمی شود این طوری نتیجه گیری کرد که نظر سنجی های امسال مناسب تر از گذشته است . چرا که فضای دو قطبی در آمریکا بسیار شدید شده و مردم در این چند ماه اخیر درگیر، جدال های سیاسی و حزبی بودند و ترجیح می دهند صحبتی در خصوص این مسائل نداشته باشند.

 سایت ۵۳۸ که سایت معتبر نظر سنجی است چندی پیش طی  گزارشی اعلام کرد؛ بیش از ۱۵ مدیر مراکز نظرسنجی و افکار سنجی به بررسی اشکالات نظر سنجی در سال ۲۰۱۶ پرداختند و  تصمیم گرفتند راهکار مناسبی برای سال ۲۰۲۰م ارائه دهند. اما هنوز هم معتقدند؛  نمی شود مطرح کرد، نظر سنجی ها کاملا درست است.

فضای انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۲۰ به شدت مهندسی شده است

 امسال به دو دلیل نمی توان پیش بینی قطعی ارائه کرد، اول اینکه در جامعه آمریکا خیلی ها ترجیح می دهند در خصوص رایشان صحبت نکنند و پای صندوق رای و یا  از طریق رای پستی نظرشان را اعلام کنند و دوم آنکه  فضای آمریکا در سال ۲۰۲۰ به شدت مهندسی شده است؛ یعنی ممکن است رای ها داده شود و به خصوص از  طریق پستی ولی شمارش نشود و به دلایل مختلف باطل شوند. بنابراین پیش بینی می شود که تعداد آرای باطله امسال خیلی بیشتر از سال های دیگر باشد. اما تاکنون نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که نامزد دموکرات "بایدن" با درصد بالاتری از ترامپ قرار دارد .

حوزه: برخی از کارشناسان حوزه آمریکا معتقدند بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور جنگ داخلی به وقوع خواهد پیوست نظر شما در خصوص این پیش بینی چیست؟

تنها کارشناسان بین الملل خارج  از آمریکا  نیستند که چنین نظری دارند ،بلکه اولین کسانی که این مسئله را مطرح نمودند؛ تحلیلگران آمریکایی بودند که  با توجه به فضای دو قطبی بوجود آمده چنین اعتقادی داشتند از سوی دیگر نامزدهای انتخاباتی  هیچ کدام به طور عمد اعلام نکردند که در صورت باخت، نتیجه را می پذیرند؛ از این رو  به احتمال زیاد ما  شاهد درگیری های زیادی در بین مردم خواهیم بود.

همچنین خواهیم دید که معترضان به مسائل دیگر یدست به تظاهرات بزنند. همانطور که در روزهای گذشته شاهد اعتراض به تبعیض نژادی در فیلادلفیا ، واشنگتن و نیویورک بودیم. چرا که مردم از خیلی امور عصبانی  هستند و ممکن است بعد از انتخابات به بهانه اینکه نامزدشان رای نیاورده اعتراض کنند.اموری همچون کرونا و مسائل اقتصادی و تبعیض نژادی سیاه پوستان و رنگین پوستان تمام این ها می تواند  بعد از انتخابات به شکل اعتراضات انتخاباتی جلوه گر شود.

افزایش خرید اسلحه و احتمال درگیری داخلی در آمریکا

  از سوی دیگر مردم از ترس جنگ داخلی به سمت خرید اسلحه رفته و خرید سلاح در این مدت  افزایش یافته است و از این رو  امکان درگیری نظامی بین مردم و پلیس تا حدی وجود دارد.البته نه این که بخواهیم پیش بینی کنیم واقعا جنگ داخلی صورت می گیرد.جنگ داخلی عبارتی است که نشان می دهد چقدر اوضاع در آمریکا وخیم است. از این رو شاهد درگیری بین طرفداران دو نامزد از  ۳ نوامبر تا دو تا سه هفته بعد که الکتراها رای می دهند و نتیجه انتخابات به طور رسمی اعلام می شود، خواهیم بود.

حوزه: در روزهای گذشته شاهد ادعای ترامپ مبنی بر وجود تقلب در انتخابات بودیم به نظر شما این ادعا در انتخابات امسال امکان تحقق دارد؟

ترامپ از همان سال ۲۰۱۶م و هم امسال اعلام کرده بود؛ اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشوم تقلب شده است. امسال هم گفته چون رای ها به صورت پستی  است ممکن است، تقلب صورت بگیرد. بر اساس اخبار روزهای گذشته ممکن است، چنین  مسئله ای صحت داشته باشد. در خبری آمده  افرادی که  برای رای دادن پستی درخواست دادند  و شرکت پست برگه رای را به خانه های آنها ارسال کرد ، شاهد بودند، اسم بایدن به صورت خودکار تیک خورده و آنها  فقط باید برگه را امضا کنند . شاید این طریق می خواستند، مردمی که سواد و یا دقت لازم را  ندارند برگه را  امضا کنند و ارسال نمایند. از طرف دیگر  هم ترامپ اعلام کرده که من مطمئن هستم که پیروز انتخاباتم واگر موفق نشوم ،نتیجه انتخابات را  نمی پذیرم.

احتمال  تقلب و دخالت خارجی در انتخابات آمریکا

بنابراین دو حالت وجود دارد؛ اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد و چنانچه  تعداد آرای بایدن خیلی زیاد باشد، اعضای خود حزب جمهوری خواه نمی گذارند،او تنش ایجاد کند و ترامپ را مجبور به پذیرش می کنند. اما اگر آرا خیلی به هم نزدیک باشد و  حدود  ۵۰به ۵۰ باشد و آرای مردمی هم  برای بایدن پایین باشد، احتمال اینکه اعضا خود جمهوری خواه نتیجه را نپذیرند، وجود دارد و در آن صورت  باید به دادگاه عالی برود و ممکن است تا آن زمان درگیری زیادی در آمریکا صورت گیرد، بنابراین مسلما احتمال  تقلب و دخالت خارجی  وجود داد.

حوزه: در صورت رای آوردن هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سیاست خارجی آنها در ارتباط با ایران چه تفاوتی دارد؟

در ایران بحث ها بر سر اینکه  بایدن یا  ترامپ به ریاست جمهوری می رسد، بسیار داغ شده اما به نظر می رسد، مردم ما بهتر از خیلی مسوولین می دانند، که چه اتفاقی می افتد و طی یک  نظر سنجی ۶۰ تا ۷۰ در صد مردم ایران اعلام کردند؛برایشان  فرقی  ندارد چه کسی در آمریکا روی کار می آید .اما این حالت در گروه های سیاسی کمتر دیده می شود. خیلی ها در ایران ادامه حیات خود در فضای سیاسی ایران را منوط به رای آوردن بایدن می دانند و عملکرد مناسبی در این مدت نداشتند. به همین دلیل این مسئله را برجسته می کنند که اگر بایدن روی کار بیاید، مذاکره انجام می شود و در عرصه اقتصادی هم می گویند، ممکن است،  دلار پایین بیاید و ذره ای گشایش اقتصادی بعد از رای آوردن بایدن پیش می آید.

 اگر آمریکا بخواهد در ایران تغییری ایجاد کند ناگزیر است که با  ایران مذاکره کند. و آن ها خواهان کوتاه آمدن ایران در بسیاری از مسائل همچون ،منطقه، موشکی و  هسته ای هستند. بایدن بارها اعلام کرده  اولین اولویت من در برخورد با ایران تضمین این است که ایران به سمت سلاح هسته ای نرود و این حرفی است که جمهوری خواهان و ترامپ هم رسما می گویند.این در حالی است که  ایران از همان اول هم سلاح هسته ای  نداشته و اعلام کرده ما به دنبال این سلاح نیستیم، بلکه منظور آنها  از بین بردن کامل فعالیتهای هسته ای ایران است.

مشاوران بایدن اعلام کردند؛ در صورتی که بخواهند به برجام برگردند خیلی از موارد برجام را  اصلاح می کنند. از جمله عبارت "مدت زمان معین" که ایران محدودیت هسته ای را بپذیرد که  تا به حال ۵ ،۱۰ و  ۱۵ ساله بوده  است. هر دو حزب معتقدند ایران باید مادام العمر این محدودیت ها را داشته  باشد و هیچ وقت نباید به دنبال مثلا غنی سازی بالای ۳ در صد باشد و  اگر بتوانند مذاکره کنند  اجازه غنی سازی ویترینی و آزمایشی را به ایران می دهند.

در صورت انتخاب  ترامپ در وهله اول  ممکن است او اعلام کند ایران باید مذاکره کند و  کمپین فشار حدکثری را ادامه دهد. اما در صورت انتخاب بایدن ممکن است در ابتدا با ملایمت با ایران برخورد کند تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ تاثیر گذار باشد.

هیچ تفاوت اساسی بین بایدن و ترامپ در ارتباط با ایران نیست

مشاوران بایدن به او اعلام کردند که  باید چند امتیاز به ایران  نشان دهد، نه اینکه امتیازی به  ایران بدهد تا کسانی در ایران سر کار بیایند که خواهان  مذاکره با آمریکا باشند و بعد از آن به  سراغ فشار حدکثری می روند تا ایران مجبور شود به تمام درخواست های آنها جواب مثبت دهد.

 بنابراین هیچ تفاوت اساسی بین بایدن و ترامپ در خصوص ایران وجود ندارد.تنها یک عرصه ۶ ماهه وجود دارد که  در صورت انتخاب بایدن چراغ سبز به ایران نشان دهند و  امیدی  بوجود آورند ، ولی بعد از انتخابات ایران، تمام سیاست ها تقریبا شبیه سیاست هایی است که اگر ترامپ رای می آورد از ۲۰ ژانویه در کاخ سفید اجرایی می شد.

حوزه: یکی از جنایت های ترامپ در مدت ریاست جمهوری اش ترور شهید سپهبد سردار سلیمانی بود این اقدام تا چه اندازه بر روی میزان موفقیت یا عدم موفقیت وی در انتخابات تاثیر گذار است؟

ترور شهید سردار سلیمانی مسئله ای است که زمانی که ترامپ آن را در کنگره سخنرانی سالانه اش مطرح کرد ؛ چه دموکرات و چه جمهوری خواه از جا بلند شدند و او را  تشویق کردند. درست است که در خصوص ترور سردار سلیمانی  دموکرات ها انتقاد داشتند که چرا برای این کار  با آنها هماهنگ نشده، اما در اصل قضیه انتقادی نداشتند.

موافقت دموکرات ها و جمهوری خواهان با جنایت ترور شهید سلیمانی

 روایت ترامپ مبنی بر این که ایران می خواسته به سفارت آمریکا در بغداد حمله کند و نیروهای وابسته به ایران برای نیروهای آمریکایی در عراق نا امنی ایجاد کردند  و ما هم باید فرمانده این نیروها را هدف قرار می دادیم و این جملات را  در تمام جلسات انتخاباتیش هم اعلام کرده است. از این رو  چه جمهوری خواه و چه دموکرات چنین تفکری دارند. بنابراین نمی توان گفت ترور شهید سردار سلیمانی باعث عدم رای او شود ولی می توان گفت از جمله اقداماتی  بوده که برای رای آوردن در بین جمهوری خواهان تندرو و لابی صهیونیستی انجام داده و از این نظر می تواند به  نفعش باشد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha