پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تحکیم خانواده

حوزه/ خانم کریمی طالقانی پژوهشگر مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، یکی از اساس ترین راه های استقرار و استمرار ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه را تحکیم خانواده دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم محجوبه کریمی طالقانی در پژوهشی پیرامون "عوامل تحکیم خانواده در سیره نبوی" با اشاره به ایجاد محبت بین زن و مرد و دیگر افراد خانواده بیان کرد: محبت سرمنشاء بسیاری از عوامل در میان نهاد خانواده محسوب می شود که رعایت نکردن این موارد بنیان خانواده را از هم پاشیده و خطراتی از جمله؛ آسیب دیدن تک تک افراد خانواده و در نهایت ورودی اشتباه به نهادی بزرگتر به نام جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نهاد خانواده از منظر اسلام دارای جایگاه و قداست ویژه ای است که قابل مقایسه باهیچ نهاد دیگری نیست؛ پیامبرگرامی اسلام(ص) می فرمایند: «مابنی فی الاسلام بناء احب الی الله عزوجل و اعز من التزویج؛ در اسلام بنیادی نهاده نشده است که در نزد خدا از ازدواج محبوب تر باشد».

پژوهشگر مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، محبت و مهربانی میان اعضای خانواده، مبانی اخلاقی، سادگی، ایمان و تقوا، توجه به مسائل تربیتی فرزندان حتی قبل از تولد، تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی خانواده را از عوامل تحکیم خانواده درسیره نبوی برشمرد.

کریمیِ طالقانی، یکی از سفارشات اسلام در زندگی فردی و اجتماعی را قناعت و ساده زیستی دانست و افزود: ساده زیستی و قناعت باعث عزت، سربلندی،آرامش خاطر، تکامل فکری و روحی و سعادت انسان می شود و در مقابل تجمل گرایی و مصرف زدگی، بیماری خطرناکی است که مفاسد مادی و معنوی فراوانی داشته و زمینه ساز انواع آلودگی ها و زشتی می شود.

وی در ادامه پیرامون "زهد" گفت: مراد از حقیقت زهد آن است که انسان دلبسته و اسیر زرق و برق دنیا نباشد، اگر نعمت به او رسید غافل نشود و با از دست دادن آن محزون نگشته و اسیر گذشته وآینده نشود.

مبلغ حوزه ادامه داد: زهد و پارسایی به معنای پشت پازدن به دنیا و دوری از مواهب آن نیست، بلکه به معنای اسیر نشدن و عدم دلبستگی به زرق و برق دنیا، و عبودیت و دلبستگی به امور معنوی و تقرب به خدا است؛ بنابراین منافاتی ندارد که انسان دارای زندگی متوسطه باشد اما در همان حال زاهد ترین افراد باشد.

کریمی طالقانی تصریح کرد: تربیت از دیدگاه اسلام، ایجاد زمینه رشد در جنبه های مختلف عقلی، فکری، اعتقادی، اخلاقی، عاطفی، و ارائه راه درست اندیشیدن و نیکوزیستن است به گونه ای که انسان را از مرحله حیوانیت به مرتبه کامل انسانی برساند.

وی، یکی از اساس ترین راه های استقرار و استمرار ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه را تقویت و تحکیم خانواده دانست و گفت: تحکیم نهاد خانواده در گرو رعایت کردن مسائلی است که از بنیان های خانواده محسوب می شوند و عدم رعایت این مسائل، خطرهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

پژوهشگر مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، از جمله مسائلی که در تحکیم خانواده باید به آن توجه داشت را دوستی و محبت دانست و خاطرنشان کرد: دوستی و محبت، اصل مهمی به شمار می آید و رسول گرامی اسلام با رعایت این موارد، الگویی در مورد تحکیم خانواده هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha