پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: رشد و تکامل حقیقی انسان، شناخت بُعد معنوی انسان است که از اهداف انبیاء الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در اولین جلسه اخلاق هفتگی که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، مهمترین هدف بعثت انبیاء را «تزکیه» دانست و بیان کرد: خداوند در آیاتی از قرآن کریم به تعلیم و تزکیه به عنوان فلسفه بعثت پیامبران از جمله پیامبر گرامی اسلام تاکید دارد.

وی افزود: تزکیه از «زکی» به معنای رشد و نمو است و این رشد و نمو در مورد چیزهایی صدق می کند که استعداد رشد را داشته باشد.

امام جمعه شهرستان گرگان، به شرایط رشد و نمو اشاره کرد و گفت: تحقق هر چیز، نیازمند ایجاد شرایط و زمینه هایی است، تزکیه نیز نیازمند وجود شرایطی است که اولین شرط آن؛ شناخت هر پدیده است، چنانچه اگر انسان بخواهد به یک درخت، رشد و نمو دهد، ابتدا باید آن درخت را بشناسد.

آیت الله نورمفیدی، شناخت مُعّدات و موانع را از دیگر لوازم و شرایط رشد و نمو برشمرد و ادامه داد: رشد و ترقی پدیده های طبیعی با رشد و تکامل انسان متفاوت است، چنانچه هر چه علم پیشرفت و ترقی یابد، پدیده ها روشن تر شده و ماهیت آنها مشخص می شود و معدات و موانع آن نیز روز به روز تکامل می یابد.

وی انسان را موجودی دو بُعدی خواند و توضیح داد: یعنی انسان دارای صورت باطنی و ظاهری است، صورت ظاهری و بُعد مادی او، همچون پدیده های طبیعی، با شناخت موانع و معدات به رشد و نمو می رسد که البته کار آسانی نیست.

نماینده خبرگان رهبری در استان گلستان، رشد و تکامل حقیقی انسان را شناخت بُعد معنوی او دانست که از اهداف انبیاء الهی است و خاطرنشان کرد: شناخت بُعد معنوی و باطنی انسان تنها برای خداوند است، چراکه خالق انسان، خداوند است و بر تمام عمق وجودی شخصیت او، شناخت و اشراف دارد، بنابراین خداوند تزکیه انسان را نیز برعهده شخصیت هایی قرار داده که از سوی خود مبعوث کرده است.

آیت الله نورمفیدی، با استناد به آیه ۲ سوره مبارکه جمعه، بر بعثت انبیاء برای امر تزکیه تاکید کرد و گفت: آیه شریفه، حاوی سه نکته ای است که مسئولیت انبیا را بیان می کند که عبارت است از؛ تلاوت آیات، تزکیه که با تلاوت قرآن ایجاد می شود و سوم؛ تعلیم که همراه با تزکیه مطلوب و مؤثر خواهد بود.

وی، پیامبر مکرم اسلام(ص) را سرسلسله سالکان و رهروان راه حقیقت و در اوج معرفت معرفی کرد و گفت: در اهمیت تزکیه همین بس که نبی مکرم اسلام(ص)، هدف از بعثت خود را به کمال رساندن مکارم الاخلاق بیان فرموده و نیز حضرت امیر(ع) در بیانی، بر مکارم اخلاق تاکید فرموده و می فرمایند: «اگر هیچ ثواب و عقابی نیز نبود، شایسته است که انسان برای رسیدن به کمال، بدنبال مکارم اخلاق برود».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha