جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سیره پیامبر(ص)

حوزه/ استاد مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان گفت: مبلغان با تأسی از سیره تبلیغی پیامبر خاتم(ص)، شیوه های صحیح تبلیغ را به خوبی شناخته و آن ها را در مسیر نشر معارف الهی به کار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم اکرم میرعرب با معرفی پژوهشی پیرامون «مقایسه شیوه های تبلیغی پیامبر با شیوه های نوین تبلیغ در عصر حاضر»، بیان کرد: خداوند سبحان از آغاز آفرینش، انسان های شایسته ای را برای هدایت انسان فرستاد تا او را نسبت به خطراتی که در مسیر رسیدن به کمال و هدف اصلی آفرینش تهدید می کند، هشدار دهد.

وی اضافه کرد: رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) به عنوان عصاره نبوت و خلقت، قدم در راه هدایت انسان نهاده و با توجه به شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی از اسلوب ها و شیوه های متعددی برای نشر معارف الهی و دعوت مردم به دین مقدس اسلام بهره گرفتند.

 استاد حوزه خواهران، با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره نحل، دعوت با حکمت را از شیوه های گفتاری پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برشمرد و افزود: ایشان بر اساس هدایت فکری مخاطبان و با توجه به ظرفیت فکری آنان، از روش برهان و استدلال در تبلیغ دین الهی بهره گرفت، زیرا هدف آن حضرت، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در مخاطبان بود.

میرعرب، موعظه حسنه، جدال احسن، شفافیت در تبلیغ و پرسش و پاسخ را از دیگر شیوه های گفتاری رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی کرد و توضیح داد: شیوه گفتاری از مهم­ترین روش هایی است که آن حضرت در ابلاغ رسالت خویش به کار گرفته و با منطق گویا­ی خود، پیام الهی را به مردم ابلاغ کردند.

وی اضافه کرد: اگر مبلغی از بیان و گفتاری روان و زیبا برخوردار نباشد، به موفقیت چندانی دست نمی یابد، زیرا به وسیله گفتار، عقاید و رسالت تبلیغی خویش را برای همگان بیان کرده و با تفهیم آن به نتیجه ای مطلوب می رسد.

استاد حوزه خواهران، صبر و استقامت، رفق و مدارا با مردم، نگرش یکسان و پرهیز از تبعیض، ساده زیستی، و پایبندی به عهد و پیمان را از روش های رفتاری رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) برشمرد و افزود:نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در کنار اسلوب های گفتاری از روش رفتاری و عملی بهره گرفته است، زیرا شیوه بیانی به تنهایی تأثیر گذار نبوده و فرآیند تبلیغ را به نتیجه مطلوب نمی­ رساند.

میرعرب با بیان این که دشمنان اسلام هیچ گاه از دشمنی با مسلمانان دست بر نداشته و اندیشه های خود را به جای معارف بلند و فرهنگ اصیل و ارزشمند اسلام جایگزین می کنند، تشریح کرد: دشمنان با استفاده از روش های نوین تبلیغ از قبیل ماهواره، اینترنت، جنگ روانی، فرقه سازی، تفرقه افکنی، شایعه پراکنی، القای ناکارآمدی دین، ترویج آزادی و ایجاد تغییر در گرایشات انسان ها در راه ترویج مادی گرایی، انگیزش هواهای نفسانی و معنویت گریزی گام بر می­دارند.

وی با بیان این که دشمنان برای سست کردن بنیان های فکری و فرهنگی جوامع اسلامی و القاء اهداف مورد نظر خویش در آن جوامع، از هیچ کوششی دریغ نمی کنند، خاطرنشان کرد: مبلّغان دین اسلام باید برای مقابله با دشمنان با روش های تبلیغی آنان آشنا شده و با آگاهی دادن به انسان ها تبلیغات آنان را بی اثر سازند.

استاد حوزه خواهران، تبلیغ و نشر معارف الهی در بین نسل حاضر را از راه های حفظ و بقای دین اسلام عنوان کرد و افزود: امروزه نسل جوان مورد هجوم انواع عقاید پوچ و باطل قرار گرفته و هر چه علم و تکنولوژی و وسایل ارتباطات پیشرفت می کند، بر مشکلات روحی، روانی، اخلاقی و عقیدتی آنان افزوده می شود، لذا مبلغان اسلامی با تأسی از سیره تبلیغی پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله و سلم)، شیوه های صحیح تبلیغ را به خوبی شناخته و آن ها را در مسیر تبلیغ و نشر معارف الهی به کار گیرد تا از این طریق عقاید دینی و ارزش­های اسلامی را حفظ کرده و دین را در عصر حاضر ترویج کند.

میرعرب گفت: شناخت شیوه های تبلیغی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان انسانی که با ساده ترین و کمترین امکانات، پیام خود را به گوش جهانیان رسانید، الگوی مناسبی برای مبلغان دینی است تا با بهره گیری از روش های ایشان در جهت انجام رسالت الهی گام بر­دارند و با شناساندن اسلام و ارزش های دینی و ابلاغ آن در جوامع، جلوی پیشرفت دشمنان را گرفته و نقشه های پلید آنان را نقش برآب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha