جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رامیان

حوزه/ کارشناس روابط عمومی مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان گفت: اگر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جوامع نهادینه شود، موجب رشد فکری، فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، خانم اکرم میرعرب رضی، در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی و اهمیت مطالعه در زندگی انسان‌ها متنی منتشر کرده است که از منظر خوانندگان می‌گذرد: 

خداوند متعال، معجزه جاودان پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) را کتاب قرار داده و در آیات قرآن کریم «ن و القلم و ما یسطرون»، «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ * الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» به قلم، خواندن و علم اشاره کرده است، نشان از اهمیت کتاب و جایگاه ارزشمند آن در اسلام دارد.

ائمه اطهار(علیهم السلام) در روایات به ارزش و جایگاه والای علم و دانش اشاره کرده اند: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «المومن اذا مات و ترک ورقه واحده علیها علم تکون تلک الورقه یوم القیامه سترا فیما بینه و بین النار و اعطاه الله تبارک و تعالی بکل حرف مکتوب علیها مدینه اوسع من الدنیا سبع مرات؛ هرگاه مومنی از دنیا برود و یک برگه که روی آن علمی نوشته شده باشد، از خود بر جای گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش می شود و خداوند تبارک و تعالی به ازای هر حرفی که روی آن نوشته شده، شهری هفت برابر پهناورتر از دنیا به او می دهد».

حضرت علی(علیه السلام) در رابطه با ارزش علم می فرمایند: «من تسلی بالکتب لم تفته سلوه؛ هر کس با کتاب ها آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد». این احادیث گهربار تنها گوشه ای از ارزش علم و دانش را بیان می کند.

کتاب حافظ علوم بشری، ابزاری برای انتقال علم و دانش به دیگران، وسیله ای برای هدایت انسان ها و بهره گیری صحیح از آن در جهت رسیدن به کمال و سعادتمندی در روز قیامت است.

در واقع، کتاب ابزار رشد، تعالی و پیشرفت انسان در عرصه های مختلف است. اگر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جوامع نهادینه شود، موجب رشد فکری، فرهنگی و اجتماعی در جامعه می گردد، اما مطالعه هر کتابی مفید و مثمرثمر نیست، بلکه مطالعه کتاب های ارزشمندی همچون نهج البلاغه که حاوی حکمت ها و درس های اخلاقی و خداشناسی است، جهل را از انسان می زداید و چشمه های حکمت را در دل هر دانش پژوهی جاری می کند. مطالعه چنین کتاب های سازنده‌ای، به روح انسان روشنایی بخشیده و قلب را صیقل می دهد.

گاهی به دلیل غرق شدن در مشکلات و گرفتاری های روزمره زندگی از خواندن و مطالعه کتاب و اندیشیدن در مسائل دینی، اعتقادی، عرفانی، فلسفی و ... غافل می شویم. بنابراین، برای آنکه با کتاب بیشتر انس گرفته و با آن رابطه دوستانه برقرار کنیم، روزانه زمان مشخصی را به مطالعه اختصاص دهیم. اگر این انگیزه را در وجود خود بارور کنیم و مطالعه را جزء نیازهای زندگی بدانیم، می توانیم کتابخوانی را در زندگی و جامعه فرهنگ سازی و نهادینه کنیم.

علم انسان محدود است اما نباید خود را در دانسته‌های اندک محصور کند، نباید عمر گران مایه و با ارزشی که خداوند متعال در اختیار انسان گذاشته را به بطالت و بیهوده گذراند، بلکه انسان باید از عمر خویش در راه کسب علم و دانش و مطالعه و پژوهش بهره گیرد تا در پرتو علم اندوزی و بینش و آگاهی از مسائل روز در مسیر پیشرفت و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی گام بردارد.

مطالعه در زندگی انسان آثار و فواید بسیاری دارد از جمله:

 - سطح آگاهی انسان را بالا برده و او را از محدودیت و جهالت خارج کرده و به سوی دانایی سوق می دهد، زیرا با مطالعه اطلاعات جدیدی به اندوخته های انسان اضافه می شود که می توان از آن برای حل مسائل بهره گرفت.

- قدرت تفکر، اندیشیدن و استدلال را افزایش می دهد.

- مهارت نوشتن را تقویت می کند، زیرا با مطالعه کتب مختلف، دایره لغات افزایش می یابد که در نوشتن تاثیر زیادی دارد. 

- مطالعه چراغ راهی برای آینده در مسیر رشد، پیشرفت و تکامل فردی و اجتماعی است.

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی های نوین مانند ماهواره، اینترنت و غیره، افراد بسیاری به خصوص نسل جوان زمان زیادی را صرف آنها می کند و از مطالعه و خواندن کتاب های مفید و با ارزش غفلت می ورزند، از این رو، ترویج کتابخوانی در جامعه امری ضروری است.

از طلاب و مبلغان به عنوان پرچمداران مکتب اسلام انتظار می رود آثار و فواید مطالعه را برای نسل جوان تبیین کرده و فرهنگ کتابخوانی را در جامعه نشر و اشاعه دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha