جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مرکز خدمات حوزه

حوزه/ مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به‌عنوان فراگیرترین نهاد حمایتی طلاب و روحانیان، خدمات خود را با رویکرد رسالت محوری به طلاب ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، معضل مسکن همواره جزو مشکلات اساسی طلاب بوده و مرکز خدمات تلاش کرده با حمایت‌های هدفمند در این مسیر گام بردارد.

بر اساس آخرین خود اظهاری وضعیت مسکن که توسط مرکز خدمات حوزه انجام شده، تعداد طلاب فاقد مسکن استان خراسان رضوی بالغ بر ۴۰۰۰ نفر است که هر سال حدود ۸۰۰ نفر به این آمار اضافه می‌شوند.

دانش، معاون مسکن مرکز خدمات استان خراسان رضوی روند صعودی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید طلاب را از مشکلات پیش رو می‌داند و می‌گوید: نقش مرکز خدمات در حوزه مسکن حمایتی است و با توجه به سیاست عدم تصدی گیری مرکز، در زمینه ساخت‌وساز ورود پیدا نمی‌کنیم، بلکه با پرداخت وام، اخذ تخفیف‌های گروهی و استفاده از ظرفیت مسکن مهر در این زمینه حمایت‌هایی انجام می‌شود.
 

حمایت از خرید مسکن طلاب در روستاها و مناطق محروم

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی، حمایت از مسکن مناطق محروم و روستایی را از اولویت‌های مرکز خدمات می‌داند و می‌گوید: سیاست تمرکززدائی از شهرهای بزرگ از ابتدا در مرکز خدمات اجرا می‌شده و همواره اولویت مرکز حمایت از مسکن طلاب در مناطق محروم و روستایی بوده است.

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به‌عنوان فراگیرترین نهاد حمایتی طلاب و روحانیان، خدمات خود را با رویکرد رسالت محوری به طلاب ارائه می‌کند. خدماتی که در جهت تقویت رسالت روحانیت تعریف شده است.

تمرکز زدائی طلاب از شهرهای بزرگ همواره جزء سیاست‌های مرکز خدمات بوده و این مرکز با هدف‌گذاری در ایجاد بسترهای مناسب در شهرها، روستاها، مناطق محروم و کم برخوردار به طلاب این امکان را می‌دهد تا با حمایت‌های مرکز در این مناطق ساکن شوند و به انجام رسالت‌های حوزوی خود بپردازند.
 

حل مشکلات فرهنگی و کارآفرینی مناطق روستاهایی

حجت‌الاسلام برزش آبادی یکی از طلابی است که با حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه توانسته منزلی در یکی از روستاهای اطراف مشهد بسازد و این مسئله باعث خیر و برکاتی در روستا شده، طوری که به‌صورت تمام‌وقت در مسیر آموزش دین و ترویج سبک زندگی اسلامی در روستا فعالیت دارد.

او دراین‌باره می‌گوید: در این روستا فقط یک مدرسه ابتدایی وجود دارد و دانش آموزان می‌بایست برای ادامه تحصیل به روستاهای اطراف بروند، این مسئله ما را بر این داشت تا در زمینه آموزش دانش آموزان و ترویج سبک زندگی اسلامی به‌صورت جهادی وارد عمل شویم.

وی ادامه می‌دهد: با هماهنگی آموزش‌وپرورش امکان تحصیل دانش آموزان را در مسجد فراهم کردیم و دانش آموزان در کنار دروس مدرسه، آموزش روخوانی قرآن، طب الرضا، گلستان سعدی و خاطرات شهدا را فرامی‌گیرند.

حجت‌الاسلام برزش آبادی هویت بخشی به دانش آموزان و ترویج سبک زندگی اسلامی در روستا را از اولویت‌های تبلیغی هر مبلغی می‌داند و می‌گوید: دانش آموزان در نوبت بعدازظهر به‌صورت گروهی امور دامداری، کشاورزی، نانوایی و ... را انجام می‌دهند و این مسئله باعث یادگیری حرفه و کسب درآمد برای آن‌ها شده و علاوه بر آن انگیزه‌ای برای کمک به والدین آن‌هاست.

حجت‌الاسلام هلالات از دیگر روحانیونی است که در این روستا فعالیت می‌کند او در زمینه آموزش خانواده‌ها برای تولید و اشتغال توضیح می‌دهد: ما از ظرفیت مهارتی بانوان روستا برای آموزش بقیه بانوان استفاده کرده‌ایم؛ مهارت‌هایی در زمینه تولید صنایع‌دستی، بافتنی، آشپزی، شیرینی‌پزی، خیاطی، تولید برگه زردآلو، آلوچه و اموری که خانم‌ها می‌توانند در منزل انجام دهند و باعث کسب درآمد آن‌ها می‌شود.

حمایت‌های هدفمند مرکز خدمات باعث افزایش بهره‌وری طلاب با کمترین هزینه شده است. آقای دانش دراین‌باره می‌گوید: هزینه زمین و ساخت مسکن در روستاها بسیار پایین است و طلاب با آورده شخصی و وام‌های کم‌بهره می‌توانند در روستاها ساکن شوند و از طرف دیگر باعث رشد فرهنگی و اشتغال‌زایی مردم آن مناطق می‌شوند.
 

هدفمندی ارائه خدمات در راستای رسالت‌های حوزوی

یکی از مسائلی که همواره مطرح بوده این است که حمایت از مسکن دار شدن طلاب در اولویت است یا توسعه فرهنگی حاشیه شهرها و مناطق محروم. برای پاسخ به این سؤال به سیاست‌های حمایتی مرکز خدمات رجوع می‌کنیم. حمایت از طلاب در مسیر انجام مأموریت‌های حوزوی؛ بر این اساس مرکز خدمات حمایت خود را بر اساس تقویت رسالت‌های حوزوی طلاب برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند؛ سیاستی که به ارائه هدفمند خدمات می‌انجامد.

معاون مسکن مرکز خدمات استان کمبود اعتبارات را از مشکلات پیش روی این معاونت می‌داند و می‌گوید: حمایت‌های مرکز خدمات از مسکن طلاب حداقلی بوده و این مرکز با وام‌های بلندمدت مسکن مهر و حمایت‌های خیرین و نهادهای حوزوی توانسته تا حدودی این معضل را حل کند.
 

حمایت از مسکن نخبگان و اساتید در شهرهای بزرگ

وی حمایت از مسکن در شهرهای بزرگ را مختص اساتید و نخبگان حوزه می‌داند و بیان می‌کند: اساتید و نخبگان حوزه باید در شهرهای بزرگ سکونت داشته باشند و به امر پژوهش و تدریس بپردازند تا وزانت علمی حوزه حفظ شده و طلاب مستعد بتوانند از ظرفیت علمی آن‌ها استفاده کنند.

حضور طلاب، روحانیون و فضلای حوزه علمیه در بدنه جامعه و به‌ویژه مناطق محروم، کم برخوردار و حاشیه شهرها باعث رونق اماکن مذهبی و فرهنگی، جذب جوانان به سمت دین، خنثی شدن نقشه‌های شوم دشمن و درنهایت موجب ارتقای فرهنگ دینی، پویایی و غبارزدایی از این مناطق شده است.

تاکنون پروژه‌های مسکونی مختلفی در شهرک رضویه، رسالت و جاده سیمان مشهد افتتاح شده که علاوه بر نگاه خاص مرکز خدمات به مناطق حاشیه‌نشین، حضور طلاب در این مناطق را تقویت کرده و اتفاقات خوبی را در این مناطق رقم زده است.
 

حمایت از واحدهای مسکونی در مناطق محروم و حاشیه‌نشین

به گفته دانش معاون مسکن مرکز خدمات استان حمایت‌ها از مسکن در مناطق محروم و حاشیه نشین در حاشیه شهر مشهد و شهرستان‌ها همانند شهرک مهرگان و امید و شهرهای رضویه، شاندیز، طرقبه، تربت‌حیدریه، قوچان، تایباد، تربت‌جام، نیشابور و روستای بیلند باخرز، سمنگان، ابراهیمی خواف، خیرآباد، بالا جام و رشتخوار، نویدبخش پر شدن خلأ عدم حضور روحانیون در روستاها، شهرها و حاشیه شهرهاست.

حجت‌الاسلام کامکار از ساکنین شهر رضویه مشهد است. او دراین‌باره می‌گوید: وضعیت فرهنگی قبل از حضور طلاب با الآن که حدود ۱۰۰ خانواده طلبه در این شهر ساکن شده‌اند قابل مقایسه نیست و فرهنگ منطقه به شکل چشمگیری رشد و ارتقا پیدا کرده است.

او سکونت و ارتباط طلاب با مردم حاشیه‌نشین را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: نفس حضور طلاب در این مناطق ثمراتی فراوانی دارد به‌عنوان‌مثال در شهر رضویه فقط یک مسجد وجود داشت که در این مدت با پیگیری‌های طلاب مسجد دیگری در حال ساخت است.

حجت‌الاسلام هوشمند از اولین کسانی است که با حمایت مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان در این شهر ساکن شده است. او هدف مرکز خدمات از واگذاری مسکن در این شهر را احیای بحث فرهنگی می‌داند و می‌گوید: جای کار زیاد است و هنوز هم نیازمند حضور طلاب بیشتری برای فعالیت فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال در این شهر هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha