جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زمانی فرد

حوزه/ شصت و چهارمین نشست تخصصی کلمه سواء با موضوع تبیین روش فکری و اندیشه های علامه طباطبایی(ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، شصت و چهارمین نشست تخصصی کلمه سواء با موضوع تبیین روش فکری و اندیشه های علامه طباطبایی(ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، مدرس سطح عالی فلسفه، کلام و فقه و اصول حوزه علمیه خراسان به صورت مجازی و به همت هیات اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد، در ابتدای این نشست علمی، ضمن تاکید بر نقش و جایگاه پژوهش در معرفت بشری، عنوان کرد: پژوهش همراه با آموزش از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بدون تردید بازخوانی روش تحقیق و پژوهش محققان، یکی از مهمترین و کلیدی ترین راه های فرهنگ سازی شناخته می شود و این مسئله می تواند زمینه ساز ایجاد انگیزه در مسیر پژوهش باشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در ادامه ضمن اشاره به ۵ مؤلفه و شاخصه در روش و منطق فکری و اندیشه های علامه طباطبایی(ره)، به تبیین برخی از آنان از جمله آزاداندیشی، انسجام فکری، تفکیک میان علوم، جامعیت و جایگاه عرفان در معرفت دینی پرداخت.

وی با اشاره به اصل آزاداندیشی در این مسیر، ابراز کرد: محقق باید فارغ از همه تعلقات، حق و حقیقت را بشناسد و آزاداندیشی را در سه عنصر شجاعت، تواضع و انصاف علمی متجلی کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با تاکید بر اهمیت انسجام فکری در اندیشه های علامه طباطبایی(ره)، بیان کرد: بر اساس انسجام فکری، نحوه ورود و خروج به مباحث، ارتباط علوم و مسائل هر علمی با یکدیگر و اولویت بندی آنها باید مورد توجه قرار گیرند و علامه طباطبایی(ره) نیز در زندگی از منظومه فکری برخوردار بودند و به صورت یک زنجیره متصل مطالب را تبیین می کردند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت اصل تفکیک بین علوم، تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) معتقد بودند علوم بشری و اسلامی متنوع بوده و هریک، روش پژوهش خاصی را دارا هستند، بنابراین باید روش تحقیق و پژوهش هریک از علوم را از یکدیگر تفکیک نمود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با اشاره به اصل جامعیت در سیره علامه طباطبایی(ره)، گفت: اصل جامعیت در دو محور کلان نگری در تحلیل علوم اسلامی و نگاه کلان به شریعت مطرح می شود.

وی همچنین ضمن تاکید بر مؤلفه پنجم در سیره این شخصیت والا یعنی جایگاه عرفان و شهود در معرفت دینی بیان کرد: علامه طباطبایی تأکید داشتند محقق و پژوهشگر باید با عرفان و شهود انس داشته باشد و در این زمینه دو کتاب «رسالة الولایه» و «الرسالة التوحیدیه» را تألیف نمودند.

شایان ذکر است، شصت و چهارمین نشست علمی کلمه سواء با حضور گسترده و ارزشمند اساتید حوزه علمیه خراسان و دانشگاه های استان و همچنین با شرکت طلاب و دانشجویان معزز برگزار شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha