سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رهبر معظم انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فرمانده کل سپاه از رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد

در پی صدور پیام روحیه بخش رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا خطاب به بسیجیان در سالروز تشکیل شجره طیبه بسیج ؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی از ابراز لطف و پیام الهام بخش و امیدآفرین رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) به آحاد بسیجیان قدردانی کرد. در متن پیام فرمانده کل سپاه آمده است: پیام آسمانی حضرتعالی در سالروز میلاد" بسیج " موجی از شادابی ، طراوت و شور انقلابی در میان بسیجیان فداکار و عزیزمان آفرید و در فرازهای امیدبخش، الهام آفرین و دل انگیز خود، قله های بلندی را پیش روی آنان گشود تا در گستره‌ای عظیم از فضای معنوی و ارزشی، پیشگامان علم و فناوری، بیرق داران امنیت و آرامش، شکافندگان سینه سختی‌ها و درهم شکنندگان رویاهای دشمنان، کید شیاطین مستکبر عالم را بی اثر و با توکل و اخلاص به سوی افق های روشن امید و پیروزی پیش روند. وی در این پیام آورده است: اینجانب به نیابت از همه پاسداران و بسیجیان از این پیام الهی صمیمانه تشکر می کنم و از خداوند متعال برای وجود نازنین، شریف و نورانی حضرت عالی سلامت و سعادت روزافزون مسئلت داریم. فرمانده کل سپاه در این پیام تاکید کرد: آقا جان تا آخر ایستاده‌ایم ! سرباز کوچک حضرتعالی سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

امارات به مسلمانان ایست داد

طبق سندی که یک منطقه تجاری دولتی امارات متحده عربی ارائه کرده است، این کشور صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور را که اکثرا مسلمان هستند از جمله افغانستان و ایران را متوقف کرد. امارات متحده عربی صدور ویزا جدید برای شهروندان ۱۳ کشور عمدتا مسلمان به شمول ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، افغانستان، لیبی، یمن و سومالی را متوقف کرده است. مقام‌های امارات درباره علت این تصمیم به پرسش‌های رویترز پاسخ نداده اند.

هندوها اولین قدم تقریب را برداشتند

دست‌کم ۶۰ درصد از حمایت‎های مالی برای ساخت مسجدی که قرار است در خارج از منطقه آیودهیا در ایالت اوتارپرادش ساخته و جایگزین مسجد بابری شود، از سوی هندوها صورت گرفته است. مؤسسه‌ای که وظیفه اجرای این پروژه را به عهده دارد، ابراز امیدواری کرد که پس از سال‌ها منازعه، فضایِ دوستی و تفاهم مشترک بین همه گروه‌ها در این شهر حکمفرما شود. مطابق با رأی دیوان عالی کشور در ماه نوامبر گذشته در خصوص پرونده مسجد بابری در ماه آگوست زمینی به مساحت ۵ هکتار به مرکز اوقاف اهل تسنن ایالت اوتارپرادش به منظور ساخت مسجد واگذار شد. اطهر حسین، سخنگوی انجمن فرهنگی هندو ـ اسلامی که دارای ۱۵ عضو است و از سوی سازمان اوقاف اهل تسنن به منظور توسعه این پروژه تشکیل شده است، گفت: ما از استقبال بی‌نظیری که برای حمایت مالی از پروژه ساخت مسجد شده است، شگفت‌زده شده‌ایم، به ویژه اینکه حدود ۶۰ درصد از حامیانِ مالی این پروژه، هندو هستند. بنا به گفته او در حال حاضر این مؤسسه بیشتر از حد نیاز برای این پروژه کمک‌های مالی دریافت کرده است. اطهر حسین افزود: علاوه بر ساخت مسجد قرار است یک بیمارستان، یک رستوران و یک مرکز آموزشی نیز در این مجموعه ساخته شود. این مؤسسه همچنین دفتری را به منظور انجام امور مربوط به دریافت کمک‌های مالی خارجی در شهر لکنهو راه‎اندازی و دو حساب بانکی نیز به این منظور افتتاح کرده است.

حوزه علمیه به یاری سازمان انتقال خون رفت

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه استان ایلام و مهدی اکبری، مدیر کل انتقال خون استان به ‌منظور افزایش همکاری‌ ها و حضور فعال حوزه های علمیه  و طلاب در عرصه فرهنگ سازی اهدای خون، با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند. در این جلسه، بر الگو و مرجع بودن روحانیت و حیات بخش و زندگی ساز بودن اهدای خون به خصوص در شرایط ویژه فعلی تاکید شد و در ادامه نیز اعضای حاضر در جلسه ضمن بحث و تبادل نظر در رابطه با همکاری‌های دوجانبه؛ به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.  پیش از این جلسه، با توجه به کاهش میزان ذخایر خونی استان، جمعی از طلاب و کارکنان حوزه علمیه استان ایلام با حضور در سازمان انتقال خون، نسبت به اهدای خون اقدام کردند.

کتاب «مسجد رهبر» منتشر شد

کتاب «مسجد رهبر»؛ تاریخ شفاهی مسجد کرامت، از مساجد تأثیرگذار و کانون مبارزان انقلاب در شهر مشهد، نوشته مرتضی انصاری‌زاده، به‌تازگی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گفته ناشر، تحقیق و مصاحبه‌های این کتاب را که از سال 1388 شروع شده، به ترتیب حسن سلطانی، سیدمحمدامیر احمدی طباطبایی و احمد عسگری برعهده داشته‌اند و طی آن با بیش از 70 نفر از مرتبطان مسجد کرامت مصاحبه صورت گرفته و هزاران سند مطالعه شده است. علاوه بر 4 فصل کتاب که زمینه‌های شکل‌گیری و فعالیت‌های مسجد کرامت را بررسی و تبیین می‌کند، تصاویر، اسناد و اَعلام نیز در سه فصل، ضمیمه کتاب شده است و در مجموع، می‌توان این‌کتاب را اثری در حوزه «مسجدنگاری» معرفی کرد. امام خمینی گفتند که انقلاب کردیم مسجد درست کنیم؛ همان‌گونه که قرآن می‌گوید «ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه» حالا اما مساجد را مهجور کرده‌ایم. زشت است برای ما بسیجیان امام روح‌الله که تنها شعار مسجدمحوری بدهیم و در میدان عمل دستمان حتی از الگو خالی باشد! کتاب مسجد رهبر نشان می‌دهد چگونه روحانی جوانی به نام آیت الله سید علی خامنه‌ای در سال‌های حکومت شاه خائن توانست ظرفیت‌های فرهنگی اقتصادی و سیاسی مؤمنان را در مسجد کرامت مشهد به کار بگیرد و الگوی حکمرانی محلی مسجدمحور را در ابعاد گوناگون پیاده کند؛ مسجدی که برکاتش محدود به یک محله نماند و مثلاً در بلایای طبیعی سایر شهرها هم پیشقدم بود. استفاده از منابع متعدد و مصاحبه‌ها جنبه پژوهشی اثر را تقویت کرده و تولد کتاب فاخری را با موضوع جریان‌شناسی فرهنگی انقلاب اسلامی در خراسان نوید داده است. کتاب مسجد رهبر با 544 صفحه، شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است و امکان خرید این کتاب با تخفیف از سایت vaketab.ir وجود دارد.

«حجاب در عصر ما» منتشر شد

کتاب "حجاب در عصر ما" نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدرضا اکبری» منتشر شد. این کتاب در یک برنامه مجازی با عنوان سروش نجابت که از سوی کتابخانه شهید جهان‌آرا برگزار می شود، معرفی و منتشر گردید. عناوین اصلی کتاب که با هدف تببین ضرورت‌های حجاب در عصر ما نگاشته شده عبارتند: از فلسفه و پایه‌ها و ادله حجاب، زمان و ویژگی‌های پوشش دینی، بررسی ریشه‌های بی‌حجابی و پاسخگویی به سؤالات و توصیه‌هایی جهت ترویج حجاب. علاقه‌مندان می توانند برای دسترسی به این برنامه که به‌صورت یک موشن تایپ تولید شده به اینستاگرام فرهنگسرای سرو به نشانی @farhangsara_sarv مراجعه کنند.

سپاه صحابه بازهم پاکستان را غرق در خون کرد

 عناصر گروه تروریستی سپاه صحابه عصر روز پنج شنبه 6 آذر 1399 به یک خودروی حامل شیعیان در محله "میرعلی" در منطقه "دیره اسماعیل خان" در ایالت "خیبر پختونخوا" حمله کردندبراساس این گزارش، تروریست ها با تعقیب خودروی حامل سه تن از شیعیان، این شیعیان را در جایی خلوت به گلوله بستند و آنها را به شهادت رساندند. در این خودرو سه تن از شیعیان از جمله "سید ظفر عباس" و "فضل شاه" حضور داشتند که هر سه تن از آنها جان خود را از دست دادند. در حالی که ادعا می شود این کشتارها نتیجه دعوای احزاب سیاسی است نه فرقه گرایانه، اما هیچ کدام از شهدای شیعه این حمله، اشخاص سیاسی نبودند. گفتنی است گروهک تروریستی «سپاه صحابه» در اوایل دهه 1980 توسّط یک روحانی سنّی به نام «مولانا حق نواز جهنگوی» تأسیس شد؛ راه‌اندازی این گروه، مصادف با سال‌های نخست انقلاب اسلامی در ایران و علّت پایه‌ریزی آن، این بود که از تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر مردم پاکستان جلوگیری شود. این گروه یکی از اهداف مهم خود را مبارزه با عزاداری امام حسین ـ علیه‌السلام ـ و در واقع تخطئه قیام آن حضرت می‌دانست. مجلّه «خلافت راشده» در سال‌های انتشار خود، بارها این خواسته را مطرح کرده و از دولت پاکستان خواسته است با برچیدن همه امامزاده‌های شیعه و حسینیّه‌ها، از برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در همه مدارس و دانشگاه‌ها جلوگیری شود؛ که البتّه این تقاضا هیچ گاه از سوی دولت پاکستان پذیرفته نشد. از دیگر اهداف این گروه، مبارزه با گروهی شیعی به نام «تحریک جعفری» ـ که در سال 1979 در پاکستان تأسیس شده ـ و همچنین مبارزه با آنچه خطرات احتمالی شیعیان می نامند و ترس از رشد قدرت نظامی، سیاسی و مذهبی آنان در منطقه بوده است. سپاه صحابه در فهرست گروه های تروریستی و غیرقانونی از نظر دولت پاکستان قرار دارد.

حوزه علمیه خواهران" کوثر" را  افتتاح کرد

تلویزیون اینترنتی " کوثر" حوزه علمیه خواهران روز پنج شنبه 6 آذر 1399 فعالیت خود را آغاز کرد. مدیرحوزه علمیه خواهران درمراسم افتتاح این تلویزیون گفت: فضای منبر، مسجد، درس و بحث باید حتما ادامه یابد اما دستگاه روحانیت باید به‌سرعت جایش را در فضای رسانه پیدا بکند و کار حرفه‌ای این است که ما در این عرصه ورود پیدا کنیم. حجت‌الاسلام و المسلمین "عبدالکریم بهجت‌پور" افزود: حرکت تلویزیون کوثر باید کم اما کیفی و دائما بر روی محور اثرگذاری متمرکز شود. وی بابیان اینکه رسانه امرحیاتی درفضای زندگی امروز است تأکید کرد: امروز عصر اطلاعات و عصر مدیریت مردم براساس اطلاعات است، جاذبه دریافت پیام‌ها از طریق نگاه‌های چشم در چشم و نگاه‌های محفلی به حداقل رسیده‌است. به گفته وی، داشتن تولیدات جذاب و پایدار کردن این تلویزیون از طریق مطالباتی که به سمت این رسانه خواهد آمد در پایدار ماندن آن اثرگذار است. وی بیان کرد: شروع کار رسانه کار سختی نیست اما مهم این است که در این عرصه پایدار بمانیم. وی اظهار داشت: از همه خواهران طلبه می‌خواهم که برای پایدار ماندن این شبکه کمک کرده و ایده بدهند که مخاطب خودش را پیدا کند و برای مخاطب حرف نو و پیام ارزشمند داشته باشد. مدیرحوزه‌های علمیه خواهران گفت: درجامعه کنونی آن‌قدر پیام و رسانه زیاد است که مخاطب فرصت پردازشش را ندارد. بهجت پور تصریح کرد: دراین شرایط راه‌اندازی یک رسانه به‌صف رقبای بسیار جدی وارد شدن است و باید بدون عجله در توسعه و حذف مخاطب پیش برویم. وی با اشاره به کمک صداوسیما به جریان نفوذ، افزود: صداوسیما درراه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی عجله کرد اما درتولیدات فرهنگی دچار ایستایی و عقب‌ماندگی شدو مجبور گردیدبرای ایجاد محتوا به برنامه‌های خارجی و ترجمه روی بیاورد و بخش عمده‌ای از نفوذ از همین شبکه‌های داخلی رخ داد. بهجت پور اظهار داشت: اقدامات دینی باید این‌طوری باشد یک پیغمبری حرکتی را در گوشه از جهان شروع می‌کند اما قرن‌ها بعدازآن هنوز موج دارد و اثرگذار است. وی اظهار کرد: هرچه ما مجاهدت بکنیم خداوند راه‌های جدیدی را پیش روی ما باز می‌کند کار ما هم همین است ما در حوزه نشسته‌ایم که لشگری از متدینین را به سمت پروردگار رغبت بدهیم و از خودش هم می‌خواهیم که راه را برای ما باز کند. بهجت پور بابیان اینکه هر مؤمنی باید یک رسانه باشد، افزود: مجموعه حوزه و شخصیت‌های صالح و پاک‌دامنی که در این مجموعه تلمذ می‌کنند باید رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم دینی به مردم باشند. مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه امروز انتقال پیام راحت‌تر شده است افزود: در غالب‌های متنوع و مختلف می‌شود پیامی را منتقل کرد و امروز کسی نمی‌تواند عذر بیاورد که دستم کوتاه بود و نتوانستم امربه‌معروف کنم. علاقه‌مندان به استفاده از برنامه‌های این رسانه از آدرس live.whc.ir می‌توانند برنامه‌های آن را مشاهده کنند. توجه ویژه به مخاطبان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی، همکاری همه‌جانبه با تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان محتوا در رادیو و تلویزیون، توجه به طلاب جوان و پرانگیزه و حمایت از استعدادهای کمتر دیده شده در حوزه برنامه‌سازی و ایده‌پردازی از اهداف تلویزیون اینترنتی کوثر است.

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله «حسینی جلالی» در فضای مجازی برگزار شد

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله «سید محمد حسین حسینی جلالی» شامگاه پنج شنبه 6 آذر 1399 در بستر فضای مجازی از سوی مرکز اسلامی اهل بیت(ع) لندن برگزار شد. در ابتدای این مجلس ترحیم حاج «ابو مصطفی الصراف» به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. سپس شعری در وصف آیت الله سید محمد حسین حسینی جلالی خوانده شد. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین «سید مرتضی کشمیری» نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا، آیت‌ الله «سید فاضل حسینی میلانی» رییس کالج بین‌ المللی مطالعات اسلامی، آیت الله «سید احمد مددی» استاد درس خارج حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین «سید هاشم موسوی» رئیس مرکز اسلامی لندن و نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، حجت الاسلام و المسلمین «سید محمد موسوی»، آیت الله «محمد صادق کرباسی» مولف دانشنامه امام حسین(ع)، حجت الاسلام و المسلمین «سید مصطفی قزوینی» موسس مرکز معارف اسلامی اورنج کانتی (IECOC) آمریکا و حجت الاسلام و المسلمین «محمد حبیب خلفان» از علمای برجسته شیعیان قطر به بیان ابعادی مختلف از سیره مرحوم آیت الله «سید محمد حسین حسینی جلالی» پرداختند. حجت الاسلام و المسلمین «سید قاسم حسینی جلالی» در بخش پایانی مراسم به عنوان نماینده خاندان جلالی از آیت الله العظمی سیستانی، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و حوزه های علمیه نجف اشرف و قم بابت همدردی با این خاندان در مصیبت درگذشت آیت الله سید محمد حسین حسینی جلالی تقدیر کرد. وی در سخنانی کوتاه در خصوص سیره حیات آیت الله سید محمد حسین حسینی جلالی گفت: آیت الله جلالی در کربلا به دنیا آمد و در جوار قبر امیرالمومنین(ع) در نجف اشرف به تلمذ علوم دینی پرداخت و حامل علم و معرفت به همراه زهد و تقوا به آمریکا مهاجرت کرد تا پرچم مدرسه اهل بیت(ع) را در این کشور برافراشته نگه دارد. او غریب و مهاجر زندگی کرد و تنها و صابر از این دنیا رفت و مظلوم و غریب تشییع و تدفین شد برنامه بزرگداشت مرحوم آیت الله «سید محمد حسین حسینی جلالی» از طریق صفحه مرکز اسلامی اهل بیت(ع) لندن در سایت یوتیوب به صورت زنده پخش شد. متن کامل سخنرانی های این مراسم به صورت تفصیلی متعاقبا در خبرگزاری ابنا منتشر خواهد شد. شایان ذکر است آیت الله حاج «سید محمدحسین حسینی جلالی» روز یکشنبه 2 آذر 1399 در شهر شیکاگو آمریکا دار فانی را وداع گفت. "دراسة حول القرآن الکریم"، "دراسة حول نهج البلاغة"، "دراسة حول الصحیفة السجادیة"، "شرح الصحیفة السجادیة"، "دراسة حول الاُصول الأربعمائة"، "مسند الإمام موسی بن جعفر (علیهما السلام)"، "معجم أحادیث الشیعة"، "تهذیب المبانی"، "شرح الزیارة الجامعة الصغیرة"، "الاکتفاء بما روی فی أصحاب الکساء"، "نفی التحریف والتصحیف"، "مسند نهج البلاغة"، "إرشاد المؤمنین إلی معرفة نهج ‌البلاغة المبین"، "الصلاة علی مذهب أهل البیت (علیهم السلام)"، "شرح الأربعین النبویة"، "لمحات من حیاة أهل البیت (علیهم السلام)"، "أحکام النساء"، "فکرة الشیعة"، "مزارات أهل البیت (علیهم السلام) و تاریخها"، "الجوهر الفرید"، "فهرس التراث"، "حیاة نصیر الدین الطوسی" و "مصادر الحدیث عند الإمامیة" از جمله آثار آن فقید سعید است. آن مرحوم، برادر بزرگتر آیت الله «سید محمدرضا حسینی جلالی» - صحیفه‌شناس و استاد حوزه‌ علمیه قم در زمینه فرق اسلامی بویژه زیدیه - و برادر شهید حجت الاسلام «سید محمدتقی حسینی جلالی» بود.

افراد مسلح نمازگزاران نیجریه ای را به خاک و خون کشیدند

پلیس نیجریه اعلام کرد افراد مسلح با حمله به مسجدی در ایالت زامفارا Zamfara در شمال غربی این کشور، پنج نمازگزار را کشتند و ۱۸ نفر از جمله امام جماعت را ربودند. سخنگوی پلیس ایالت زامفارا اعلام کرد: حدود ۱۰۰ سارق که سوار موتورسیکلت بودند، به سوی نمازگزاران که در مراسم نماز جمعه در روستای دور افتاده دوتسن گاری Dutsen Gari در منطقه مارو Maru شرکت کرده بودند، تیراندازی کردند. اهالی منطقه در عین حال اعلام کردند بیش از ۳۰ نمازگزار ربوده شدند. یکی از ساکنان گفت: افراد مسلح زمانی که امام جماعت در حال ایراد خطبه بود، به مسجد حمله کردند و پس از کشتن پنج نمازگزار به ضرب گلوله، بیش از ۳۰ نفر از جمله امام جماعت را با خود بردند. باندهای تبهکار برخلاف بوکوحرام، گرایش‌های ایدئولوژیک ندارند، ولی نگرانی‌ها در حال افزایش است که افراط گرایان به تدریج در حال نفوذ به داخل این گروه‌ها هستند. شمال غربی نیجریه کانون فعالیت باندهای تبهکاری است که به روستاها حمله می‌کنند.

چتر اسلام هراسی بر مسلمانان انگلیس سایه انداخت

نتایج تحقیقات اخیر انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی «تل ماما» نشان می دهد که 84.3 درصد از مسلمانان در انگلیس اسلام هراسی را به طور مستقیم تجربه کرده اند. همچنین 67.5 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی قائل بر این هستند که اسلام هراسی تبدیل به یک رویدارد روزانه و تکرار شونده به طور منظم در انگلیس شده است. «نایله سلام»،گزارشگر « HertsLive » در «هرتفوردشر» که یکی از شهرستان های انگلیس در شرق این کشور است از تجربه های شخصی شوکه کننده خود از اسلام هراسی می گوید. وی تاکید می کند که اسلام هراسی حتی در سال جاری میلادی به شدت در انگلیس افزایش پیدا کرده است. سلام همچنین گفت: انزوا و تبعیض که تجربه مسلمانان از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 است به طور مداوم افزایش تا کنون افزایش یافته است و انگلیس هم از این مسئله مستثنی نیست. وی افزود: یکی از بزرگ ترین روش‌های اسلام هراسی در کشور ما جنایت های ناشی از تنفر است. چندی پیش ، بیش از 100 مسجد و 40 سازمان مهم اسلامی نامه ای را امضا کرده و در آن از سازمان دیده بان برابری انگلیس خواستند تا تحقیقاتی را در مورد گزارش های ارائه شده درباره اسلام هراسی در این کشور و در حزب محافظه کار انجام دهد. مساجد و سازمان های اسلامی در این نامه کمیسیون حقوق بشر و برابری که یک سازمان مستقل و مسئول توسعه برابری و قوانین عدم تبعیض در انگلیس است را به دلیل رسیدگی نکردن به وضعیت مسلمانان در این کشور مورد انتقاد قرار دادند

بورکینافاسو مرکز فرهنگی دینی را کلنگ زد

آستان مقدس امام حسین(ع) در چارچوب تلاش برای گسترش علوم اهل بیت (ع) زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع را در بورکینافاسو در غرب آفریقا خریداری کرده است تا در آن یک مرکز فرهنگی دینی بنا کند. شیخ«علی القرعاوی» معاون رئیس بخش فعالیت عمومی گفت: یک هیئت از موسسه وارث الانبیاء در شهر بوبو دیولاسو در بورکینافاسو با نظارت شیخ «عبدالمهدی کربلایی» نماینده مرجعیت عالیقدر دینی و متولی شرعی آستان امام حسین(ع) اقدام به خریداری یک زمین به مساحت 30 هزار متر مربع کرده است. نیمی از هزینه آن را آستان حسینی و نیم دیگر را یکی از محبان امام حسین(ع) پرداخته است. القرعاوی افزود: این زمین برای تاسیس یک طرح فرهنگی، عمرانی و خیرخواهانه برای گسترش علوم اهل بیت (ع) اختصاص یافته است. علاوه بر این توسعه طرح های فرهنگی، دینی و علمی در این مناطق با نظارت موسسه وارث الانبیاء(ع) وابسته به شعبه فعالیت های آفریقا در آستان امام حسین(ع) انجام می شود. وی ادامه داد: موسسه وارث الانبیاء در شهر بوبودیولاسو خدمات آموزشی، دینی و تربیتی از جمله تاسیس و ساخت مدرسه را انجام می دهد. همچنین درس هایی همچون علوم دانشگاهی، علوم دینی به زبان فرانسوی و آموزش زبان عربی برای گسترش علوم اهل بیت(ع) در این موسسه آموزش داده می شود.

مسلمانان کارگروه ویژه کرونا تشکیل دادند

مسلمانان در کانادا جبهه واحدی را در جستجو و ایجاد رهنمودهایی برای برگزاری ایمن مراسم دعا و نیایش در بحبوحه بیماری همه گیر کرونا اتخاذ کرده اند. «گروه ویژه کوید-19 مسلمانان کانادا» یک گروه کاملاً داوطلبانه متشکل از کارکنان مراقبت های بهداشتی و رهبران مذهبی وافراد جامعه است که با همکاری یکدیگربه بیش از 400 مسجد کانادا برای مقابله با ویروس کرونا کمک می کنند. یکی از گروه هایی که در کارگروه ویژه کرونا حضور دارد، انجمن اسلامی «منیتوبا» است که نماینده 9 مسجد و نمازخانه در این ایالت از جمله 7 مسجد در «وینیپگ » است. «تسنیم ولی» ، نایب رئیس این انجمن در این باره گفت: هدف ما این است که در رویکرد خود نسبت به بیماری همه گیر کرونا وحدت داشته باشیم. وی افزود: ما می خواستیم این اطمینان را حاصل کنیم که همه مساجد دستورالعمل های یکسانی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در پیش می گیرند و نحوه برخورد آنها در شرایط قرنطینه کرونایی در سراسر ایالت را زیر نظر داشته باشیم. تسنیم همچنین گفت: هدف اصلی از تصویب این دستورالعمل ها به ویژه برای افراد مسن و آسیب پذیرتر تا از آسیب آنها در جامعه جلوگیری کنیم. وی تصریح کرد که مسلمانان «منیتوبا » این دستورالعمل ها را بسیار خوب مورد استقبال قرار داده و پذیرفته اند. در میان همه دستورالعمل های گروه ویژه بار دیگر بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک همراه با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی از سوی مقامات بهداشتی استانی و محلی تاکید شده است.

مسلمانان برای نیازمندان آمریکایی دست به جیب شدند

یک سازمان غیرانتفاعی مسلمان در آستانه جشن شکرگزاری، اقدام به توزیع وعده‌های غذایی رایگان به افراد نیازمند در محله Puget Sound، واقع در واشنگتن کرده است. علاوه بر تهیه حدود ۱۰۰۰ بوقلمون، این سازمان اسلامی با همکاری نهادهای دیگر همکاری می‌کند تا علاوه بر غذا، پتو، لباس و سایر اقلام گرمایشی را نیز تهیه کند. «نکهت شریف»، مدیر این سازمان اسلامی گفت: بسته‌بندی اقلام به صورت کم‌خطر و عرضه آنها در ماشین‌ها، با هدف ابراز عشق و به اشتراک گذاشتن نعمات الهی با همسایگان، داوطلبان و نیازمندان انجام می‌شود که با رعایت دستورالعمل‌های استاندارد در مورد فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی همراه است. در شیکاگو و نیوجرسی نیز سازمان‌ها و داوطلبان مسلمان به تهیه اقلام غذایی و پوشاک گرم برای نیازمندان به مناسبت این جشن اقدام کرده‌اند. شکرگزاری جشنی است که چهارمین پنج‌شنبه ماه نوامبر در ایالات متحده برگزار می‌شود. این جشن در واقع، برای شکرگزاری پس از برداشت محصولات کشاورزی بوده است.

"مریم دوران " آیت الله صافی گلپایگانی به چاپ رسید

آیت الله صافی گلپایگانی در نوشتاری به مناسبت رحلت فاطمه معصومه (س) بیان می کنند: امروز، وظیفه و تکلیف دوستداران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، زنده نگه‌داشتن راه و اهداف ایشان می‌باشد؛ بخصوص بانوان، باید حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را در بندگی خدا، در عفاف و حجاب، در پیروی کامل از امام زمان خویش، الگو قرار دهند. متن نوشتار مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ای دختر دین و خواهر ایمان ای مهر سپهر دانش و عرفان ای اسوه شرم و عفّت و عصمت الگوی وقار و حشمتِ نسوان بر اوج شرف، مثالی از زهرا در قدس مقام، مریم دوران آری، سخن از بانوی کرامت، بنت موسی بن جعفر علیهماالسلام حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام است. بانویی که در ایمان، در عبادت و بندگی خدا، در زهد و بی‌اعتنایی به دنیا، در حفظ کرامت‌هایی که اسلام برای بانوان توصیه نموده، در رعایت حیا و عفاف و در نشان دادن تمام صفات برجسته‌ای که در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان موجب افتخار شمرده شده، نمونه و اسوه بود. در بین همه مواضع ممتازه آن حضرت، موضع ایشان در هنگامه سفر به سوی برادر و امام بزرگوار خویش حضرت امام رضا علیه الصلاه و السلام، موضعی خاص بود؛ موقفی که می‌توان گفت به ملاحظه افشای ظلم دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج معارف ناب شیعه، بسیار مهمّ بود. در آن سفر بسیار بااهمیت، به واسطه آن حضرت و پیروان اهل بیت علیهم‌السلام، معارف ناب و دستورات حیات بخش قرآن و عترت، ترویج شد و ظلم و ستم‌های دشمنان دین، افشا گردید. البته برکات وجودی آن حضرت تنها به زمان حیات مبارکشان اختصاص نداشت، بلکه پس از ایشان، مضجع و حرم فرشته پاسبان آن بزرگوار، به مرکز نشر تشیّع و معارف نورانی قرآن و اهل البیت علیهم‌السلام تبدیل شد، چنان که در این ابیات عرض کرده‌ام : قم بارگاه حضرت معصومه عشّ آل کز علم و از حدیث در آن یادگارهاست هم موطن صحابه و خاصان شیعیان مردان پاک‌طینت و دانش مدارهاست آری، قم که موطن صحابه و خواص شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام بود، به واسطه وجود آن حضرت، نورانیت و اهمیت صد چندان گرفت و مضجع پر برکتشان، ملجأ فقها و بزرگان دین و مأمن همه شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام گردید و هم اکنون نیز علم و فقاهت و اخلاق از قم به جهان صادر می‌شود و اینها همه از برکت وجود مضجع منوّر بانوی کرامت، در قم می‌باشد. باید قدر این نعمت را دانست و قدرشناس آن بود و این قدردانی انجام نخواهد شد، مگر به معرفی بیشتر مواضع آن حضرت در اطاعت خدا و عفاف و حجاب و در همه امتیازات خاصی که آن بزرگوار داشتند و الگو قرار دادن آن صفات ممتازه. امروز، وظیفه و تکلیف دوستداران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، زنده نگه‌داشتن راه و اهداف ایشان می‌باشد؛ بخصوص بانوان، باید حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را در بندگی خدا، در عفاف و حجاب، در پیروی کامل از امام زمان خویش، الگو قرار دهند و خود را به همه صفات بانوی مسلمان که در سوره احزاب بدان اشاره شده است مزیّن سازند.

آستان مقدس حسینی دست به مرمت نسخ خطی زد

آستان حسینی، این مرکز از هیچ تلاشی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به میراث علمی و فرهنگی دریغ نکرده است. به طوری که پشتیبانی کامل را از پژوهشگران با ارایه نسخه‌های خطی انجام می‌دهد؛ همچنین با آماده‌سازی آزمایشگاه بیولوژیکی از دانشجویان فارغ‌التحصیل برای تحقیقاتشان حمایت می‌کند. از زمان تأسیس این مرکز در سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون، این مرکز ترمیم و نگهداری نسخه‌های خطی را ادامه می‌دهد، به طوری که بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نسخه خطی قدیمی را ترمیم کرده است. این مرکز حاوی دستگاه‌ها، آزمایشگاه‌هایی با استانداردهای بین‌المللی، مواد شیمیایی و محلول‌های کنترل شده است.

خاخام یهودی مورد سوء قصد قرار گرفت

به فاصله چند هفته پس از حمله تروریستی اخیر در وین که به کشته شدن ۴ نفر انجامید، این شهر شاهد حمله به یک خاخام یهودی بود. نشریه «زوددویچه سایتونگ» آلمان امروز (جمعه) گزارش داد: یک خاخام در وین پایتخت اتریش با چاقو مورد تهدید قرار گرفت. بر این اساس فرد مهاجم با در دست داشتن یک چاقو، کلاه یهودی (کیپا) این خاخام را را از سرش برداشته و به او دشنام یهودستیزانه داده است. این در حالی بود که ظاهراً هیچ یک از عابران پیاده شاهد این حمله، به کمک این خاخام نیامده اند. وزارت کشور اتریش در پاسخ به سؤال روزنامه زوددویچه گفت یک زن مهاجر این خاخام را با چاقو تهدید کرده است. وی به این خاخام لگد زده و کلاهش را از سرش برداشته و پاره کرده سپس گریخته است. طی این حمله هیچ کس زخمی نشده است. در همین رابطه سخنگوی پلیس اتریش گفت: بازجویی‌هایی در دست اقدام است که امیدوارم به اطلاعات بیشتری منجر شود. این خاخام مهاجم را زنی حدود ۵۰ ساله و حدود ۱.۷۰ متر قد توصیف کرده است که هنگام حمله چاقویی را از کیف دستی خود بیرون آورده است. دفتر امور حمایت از قانون اساسی و مبارزه با تروریسم وین عهده دار تحقیقات در مورد این پرونده شده است. اواسط آبان ماه نیز پایتخت وین شاهد حمله تروریستی بود که طی آن ۴ نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

خانه‌ حضرت عیسی(ع) کشف شد

باستان‌شناسان اعلام کردند خانه‌ای را یافته‌اند که حضرت عیسی(ع) دوران کودکی خود را در آنجا سپری کرده است. این خانه در ناصره،  شهری در شمال فلسطین اشغالی کشف شده که سومین شهر مهم در زندگی حضرت عیسی(ع) پس از بیت‌المقدس و بیت اللحم است. طبق روایت انجیل، دوران کودکی و جوانی حضرت عیسی(ع) در این شهرها گذشت. این خانه را برای اولین بار راهبه‌های مسیحی ناصره در دهه ۱۸۸۰ میلادی کشف کردند که تا دهه ۱۹۳۰ که به گفته ویکتور گوئرین، محقق کتاب مقدس در سال ۱۸۸۸ در آنجا حفاری می‌کردند. در آن زمان، راهبه‌ها هیچ مدرکی دال بر اینکه حضرت عیسی(ع) زمانی در آنجا زندگی می‌کرد، پیدا نکرده بودند اما حال یکی از باستان‌شناسان یقین دارد که اینجا خانه عیسی مسیح بوده است. ​پروفسور کن دارک، از دانشگاه ردینگ لندن برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ کاوش در این مکان را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ اظهار کرد که این مکان قطعاً خانه حضرت عیسی است. فناوری مدرن به دانشمندان این امکان را داده است که ثابت کنند این خانه در قرن اول میلادی ساخته شده است. پروفسور دارک معتقد است که شواهد حاکی از درستی فرضیه‌های وی حتی در کتاب مقدس وجود دارد. به گفته این باستان‌شناس، خانه توسط یک شخص حرفه‌ای ساخته شده است.

طرح تربیتی «امین» به اجرا درآمد

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، اظهار کرد: ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، ۱۴ سال پیش شکل گرفت و در دو سال اخیر در شکل و محتوا به انسجام بیشتری رسید. این ستاد نقش اجرایی ندارد، اما از جهت مطالبه‌گری، برنامه‌ریزی و نظارتی فعالیت می‌کند. وی افزود: ارزش معنوی علم در جمهوری اسلامی به آن است که علوم، انسان‌ساز باشند و توحید را یادآوری کنند، از این منظر باید به علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک و شیمی به دیده دروس خداشناسی و به علوم اجتماعی به دیده علوم اخلاقی و انسان‌ساز نگریست و بستری را فراهم کرد تا دانش‌آموزان از خلال این دروس به حقیقت فعل و انفعالات نظام هستی و خالق آن پی ببرند. مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تمام موضوعات درسی در آموزش و پرورش به ۱۱ گروه تقسیم می‌شود، از حوزه علمیه درخواست کرده‌ایم تا برای هر یک از این گروه‌های تألیف، نماینده یا نمایندگانی را معرفی کند تا در روند تدوین دروس، مشارکت جدی داشته باشند. حاجیان‌زاده اظهار کرد: سال گذشته طرحی برای بازنگری در محتوای کتب درسی میان کارشناسان آموزش و پرورش و حوزه علمیه شروع شد که طی آن مرکز مدیریت حوزه، یک دوره کامل کتب درسی را بررسی کردند و نتیجه را به طور مفصل در قالب گزارشی ارائه دادند. کارشناسان آموزش و پرورش با بررسی مجدد، ۸۰ درصد از موارد پیشنهادی حوزه را اعمال کردند. وی با رد هرگونه اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش اظهار کرد: ملاک عمل در این وزارتخانه، سند تحول بنیادین است که بر اساس مبانی قرآن و اهل بیت(ع) و به همت کارشناسان داخلی تدوین شده است. پس از اعمال ۸۰ درصدی موارد پیشنهادی از سوی حوزه، از امسال نمایندگان حوزه در گروه‌های تألیف کتب درسی نیز حضور دارند و در تدوین محتوای کتب درسی مشارکت می‌کنند. دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اظهار کرد: به همت این ستاد، فهرستی از نیازهای تربیتی دانش‌آموزان همچون شادی، امید، حجاب و عفاف، نماز، خانواده، شناخت نحله‌های کاذب و... تهیه شده و با تشکیل ده‌ها اتاق فکر درباره آن‌ها می‌کوشیم این شبهات را با اعزام کارشناسان حوزوی به مدارس پاسخ گوییم. حاجیان‌زاده به طرح تربیتی «امین» اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح، برادران و خواهران طلبه در مدارس پسرانه و دخترانه به عنوان مشاور مذهبی حضور تمام‌وقت خواهند داشت و ضمن دوستی با دانش‌آموزان و ارتباط با خانواده‌ها و کادر مدرسه، سؤالات و شبهات دانش‌آموزان را پاسخ می‌گویند. تاکنون با همت ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه که رئیس ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش در هر استان هستند، چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند. مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این وزارتخانه تلاش کرده‌ایم تا روند جذب طلاب را تسهیل کنیم تا بتوانند در زمینه‌های تخصصی خود برای تدریس به عضویت آموزش و پرورش درآیند. سال گذشته حدود چهار هزار و ۴۰۰ روحانی که مجموعاً ۴/۴ درصد جذب را تشکیل می‌دادند، جذب و به شغل معلمی وارد شدند. همچنین بعضی روحانیون نیز از قبل در مجموعه بوده‌اند که تلاش کردیم با برگزاری کلاس‌هایی، مهارت‌ها و نقش روحانیتی آن‌ها را تقویت کنیم. وی افزود: روحانیونی که می‌خواهند دوره سربازی خود را بگذرانند، می‌توانند در طرح سربازمعلم وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند و دوره سربازی خود را دو سال در مناطق محروم سپری کنند. این طرح اکنون در حال اجراست و روحانیون استقبال خوبی از آن کرده‌اند. دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اضافه کرد: حوزه علمیه نیز به منظور همکاری بیشتر با مجموعه آموزش و پرورش، رشته‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی فقه و فلسفه تعلیم و تربیت، ایجاد و مرکز تربیت مربی با همکاری دانشگاه فرهنگیان تأسیس کرده است. حاجیان‌زاده به زحمات و خدمات مرحوم حجت‌الاسلام راستگو اشاره کرد و گفت: ایشان با ایجاد مؤسسه‌ای در قم سال‌ها به تربیت نیروهایی برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان و قصه‌گویی قرآنی اهتمام داشتند.

هیئت حوزوی به عیادت حوزویان مبتلا رفت

حجت الاسلام محمد جواد جعفری مهر، مدیر مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد از روحانیون و طلابی که به بیماری کرونا مبتلا شدند، عیادت کرد. مدیر مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در جلساتی که با ستاد حوزوی مدیریت بحران  داشتیم، کمیته‌هایی تصویب و تشکیل شد، یکی از این کمیته‌ها تفقد و عیادت از روحانیون و خانواده‌های آنان که به بیماری کرونا مبتلا شده اند، بود. وی افزود: ستاد حوزوی مدیریت بحران متشکل از مرکز خدمات، مدیریت حوزه‌های برادران و خواهران و سازمان تبلیغات اسلامی استان است. در این عیادت ها، حجت اسلام جعفری مهر مدیر مرکز خدمات، حجت اسلام والمسلمین صفدر پناهی مدیر حوزه علمیه استان، حجت‌الاسلام سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه خواهران و حجت‌الاسلام امید گنجه نماینده سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتتند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی طرح ریزی فراخوان استیضاح را تکذیب کرد

در پی انتشار پوستر تبلیغاتی در فضای مجازی تحت عنوان «قیام قم؛ مطالبه استیضاح رئیس جمهور» و انتساب این فراخوان به حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی رییس بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم توسط یک فعال رسانه ای، وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این موضوع را تکذیب کرد. رییس بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه با انتقاد از دروغ گویی صورت گرفته و انتساب این مطلب به خودش، افزود: استیضاح رئیس جمهور در شرایطی که دولت با عملکرد ضعیف خود کشور را به این نقطه رسانده کار غلطی است؛ کدام انسان عاقلی در شرایط کنونی کشور با این کار موافقت می کند؟حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: در حالی که مردم با معضلاتی همچون بحران کرونا، تورم و مشکلات معیشتی درگیر هستند راه اندازی چنین فراخوانی اوضاع را بدتر می کند. وی بیان داشت: استیضاح رئیس جمهور تنها فرصتی برای اصلاح طلبان فراهم می کند تا از پاسخگویی فرار کنند و از سوی دیگر زمانی برای مطالبه گری توده انقلابی از ناکارآمدی های دولت اعتدالی باقی نمی ماند. رییس بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم اظهار داشت: با وجود اینکه انقلابیون دغدغه مند نگران سرنوشت کشور هستند اما باید بدانند هرگونه حرکت های نسنجیده از این قبیل در واقع بازی در زمین دشمن است.

آیت الله حسینی بوشهری تلاقی تحریم و مذاکرات را یادآور شد

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم در سخنان آدینه ای خود که از شبکه استانی نور پخش شد، با اشاره به اینکه بر اساس روایتی از امیرمؤمنان(ع)، اخلاص در عمل، کوتاه بودن آرزو و خوب بهره بردن از فرصت ها سه ویژگی افرادی متقی است، گفت: بر اساس این روایت ما باید ضمن خلوص نیت، فرصت هایی که برایمان وجود دارد را مغتنم شمرده و از آنها بهترین بهره را ببریم. وی به تبیین آسیب ها و تهدیدهای دینداری پرداخت و ادامه داد: ما باید در جامعه ای که عوامل مختلف دست به دست هم داده اند تا دینداری متدینان را ضعیف کنند، همواره نسبت به اعمال و رفتار خود مراقبت داشته باشیم. آیت الله حسینی بوشهری یکی از آسیب های دینداری را کوچک شمردن و سهل انگاری نسبت به دین دانست و بیان کرد: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص)، کوچک شمردن دین سبب از بین رفتن دین داری می شود. امام جمعه قم با اشاره به اینکه اگر والدین برای دین فرزندان خود ارزش قائل نباشند، فرزندانی دین گریز تحویل جامعه خواهند داد، ابراز کرد: گاهی پدران و مادران به اندازه ای که برای دنیای فرزندانشان دغدغه دارند نسبت به دین آنها غدغه مند نیستند، از این جهت فرزندانی دین گریز تربیت می کنند؛ امروز متأسفانه در جامعه ما کسانی هستند که حرمت دین را آنگونه که شایسته است نگه نمی دارند و حلال و حرام الهی را  رعایت نمی کنند؛ این افراد نه به خودشان، نه به دین و نه به جامعه رحم نمی کنند. وی توجه بیش از حد والدین به مسائل دنیوی فرزندان را از آسیب های جدی دینداری برشمرد و تأکید کرد: گاهی از اوقات در می یابیم که رفتار برخی افراد با متدینان نیز تحقیر آمیز بوده و از این جهت کسی که به دنبال مسائل دینی باشد را توبیخ می کنند؛ از دیدگاه برخی افراد دینداری با تمدن و بینش صحیح و روشنفکری منافات دارد، گویا روشن فکری ملازم با خط قرمز کشیدن روی دین است و این جای تأسف دارد؛ بر اساس روایات کوچک شمردن دین سبب از دست دادن دنیا و آخرت می شود. آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به دستور امام خمینی(ره) عنوان کرد: بسیج وظیفه جذب، آموزش و سازماندهی مردمی را دارد و ما می توانیم ارتش مردمی را در دل بسیج ساماندهی کنیم. امام جمعه قم نقش بی بدیل بسیج در طول انقلاب را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: بسیجیان چه در دوران جنگ و چه در دوران کنونی در هر مسأله ای که به وجود آمده از پیشگامان حرکت و خدمت به جامعه و دین خدا بوده اند؛ بسیج از برکات این نظام الهی محسوب می شود؛ بسیجی بودن به پوشیدن لباس و فرم مشخص نیست، بلکه همه آحاد مردم می توانند بسیجی باشند. وی با بیان اینکه بسیجی بودن، اخلاق بسیجی لازم دارد، افزود: هر کسی از فرهنگ بسیج برخوردار بود می توان نامش را بسیجی گذاشت؛ بسیج تکلیف محور است و زمان و مکان نمی شناسند. آیت الله حسینی بوشهری ضمن گرامیداشت روز نیروی دریایی خاطرنشان کرد: امروز نیروی دریایی ارتش و سپاه با امکانات پیشرفته ای که در اختیار دارند در عرصه ها و آب های بین المللی حضور جدی و مقتدرانه داشته و این نشان از فرهنگ ناب «ما می توانیم» دارد. امام جمعه قم با اشاره به سالروز شهادت شهید مدرس تأکید کرد: ایشان شجاع و نترس بود و در مقابل زورگویی های رضاخان قلدر ایستاد؛ نماینده تراز انقلاب اسلامی کسی است که همچون شهید مدرس باشد، از این جهت مجلس شورای اسلامی باید از ابعاد مختلف شخصیت این شهید والامقام الگوبرداری کند؛ گاهی برخی افراد در زمانی که باید سکوت کنند لب به سخن می گشایند و زمانی که باید لب به سخن بگشایند، سکوت می کنند؛ این درست نیست. وی تصریح کرد: امروز مجلس شورای اسلامی از طرح های مناسب جهت رفع تنگناهای معیشتی مردم استفاده کند، زیرا زیبنده نیست که ما هر روز دچار نوسان قیمت های کالاها باشیم؛ چرا باید اجناس مدت های طولانی در گمرکات نگه داشته شود؟ این کوتاهی ها و قصورات به پای چه کسانی نوشته می شود؟ به پای کسانی نوشته می شود که در مسؤولیت های خود کوتاهی می کنند. آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به بیانات بسیار ارزشمند رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی و هماهنگی اقتصادی، عنوان کرد: ایشان در این جلسه بر مسأله کسری بودجه، سرمایه گذاری، جهش تولید و معیشت مردم انگشت گذاشتند و فرمودند علاج مشکلات کشور همت جدی و تلاش پیگیرانه لازم دارد و اگر مسؤولان تلاش کنند مشکلات حل خواهد شد؛ امروز مشکل اساسی کشور ما این است که برخی از مسؤولان چشم به بیرون دوخته اند. امام جمعه قم ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی تأکید کردند که امروز آمریکایی ها و اروپایی ها به موشک های مخرب مجهز هستند، اما به جای عمل به تعهداتشان علیه ما قطعنامه صادر می کنند، از این رو انتظار از آنها را انتظار بیجا دانستند؛ ایشان بیان داشتند که امروز به تحریم های تلخ دچار شده ایم و مسیر رفع تحریم ها را طی کردیم، اما نتیجه ای نداشت؛ ما به وضوح مشاهده کردیم که تحریم ها بعد از انجام مذاکرات گسترده تر شد، از این جهت طبق رهنمودهای رهبری باید مسیر غلبه بر تحریم های دشمن را طی کنیم. وی در پایان با بیان اینکه امروز دولت و مجلس با طرح ها و لوایح مناسب و قوه قضاییه با پیگیری های مجاهدانه مشکلات داخلی را رفع کنند، یادآور شد: بی تدبیری ها ممکن است که به باورهای مردم آسیب برساند و ما باید مراقب باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha