سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عملیات قاسم سلیمانی

حوزه / یک کارگردان گفت: فیلمسازی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی نیازی به اغراق ندارد، زیرا وی به ذاته قهرمان است.

سید مسعود اطیابی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،نقش رسانه ملی و سینما را در رویدادنگاری اتفاقات معاصر قابل قبول توصیف کرد و گفت: برعکس بسیاری از اظهارنظرها که سینما و تلویزیون را در پرداختن به رویدادهای معاصر و انقلابی ضعیف توصیف می‌کند نظر من این است ما در این حوزه بد کار نکرده‌ایم. برای مثال فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این زمینه ساخته شده‌اند، می‌توانند نمونه‌های خوبی باشند.

وی افزود: نکته‌ای وجود دارد اگر منظور از کم‌کاری این است که سالیانه چند فیلم در این حوزه داشته باشیم بهتر است کم کار باقی بمانیم، چون بسیاری مواقع زیاده‌گویی به کار ضربه خواهد زد، البته منظورم این نیست که در درباره اتفاقات معاصر کم فیلم و سریال بسازیم، بلکه حرفم این است یک یا دو کار خوب بهتر است چند کار بی‌کیفیت است، پس همین اگر سالیانه چند اثر با کیفیت در این رابطه داشته باشیم به نظرم توانسته‌ایم به استانداردهای لازم برسیم.

اطیابی با اشاره به این‌که تصویرنگاری از سرداران و قهرمانان شهید کشورمان نیازی به اغراق در تولیدات نمایشی ندارد، تصریح کرد: آسیب جدی در کارهایی که قرار است چهره سرداران شهید چون حاج قاسم سلیمانی را تصویر کشد این است که بخواهیم پیرامون آنها اغراق کنیم. در حقیقت چنین سردارانی احتیاج به اغراق ندارند چون بذاته قهرمان هستند، پس اگر ما تنها واقعیت را بگوییم به بهترین نحو قهرمانی آنها را هم نشان داده‌ایم.

این فیلمساز اضافه کرد: بهترین الگو قرآن است. به قصص قرآن دقت کنید. در هیچ‌یک از آنها اغراق و غلو نمی‌بینیم. هر آنچه  بیان می‌شود عین واقعیت است  است این اتفاق در سینما نیز باید رخ دهد، ولیکن این توصیه را در سینمای دفاع مقدس رعایت نکردیم، زیرا با اغراق‌هایمان آن را به حاشیه برده‌ایم.

کارگردان «صبح روز هفتم» با بیان این‌که هیچگاه در کارهایش اغراق نکرده است، بیان کرد: من طرح‌های بسیاری در حوزه سرداران شهید دارم که هر یک از آنها می‌تواند به یک اثر سینمایی یا تلویزیونی تبدیل شود. همچنین علاقه قلبی من کار در چنین حوزه‌هایی است، اما حاضر نیستم  برای رسیدن به این خواسته تصویر سازی غیر واقعی از سرداران یا شهدا نشان دهم، بنابراین با طرح‌ها و فیلمنامه‌هایم موافقت نمی‌شود، وگرنه بزرگترین آرزویم کار کردن در این ژانر است.

 اطیابی در پایان تاکید کرد: دشمنان انقلاب به ما برچسب تروریسم بودن را میزنند، درصورتی‌که ما هیچ‌گاه اقدام به ترور یا حمله نظامی نکرده‌ایم، اما تبلیغات آنها این تصور را در ذهن برخی از مردم جهان به وجود آورده است برای همین اگر بتوانیم از سینما به درستی بهره بریم خیلی از توطئه‌ها بین المللی را نقش برآب خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha