جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 931379
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه

حوزه/ عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بیشتر مشکلات در مبانی غیرمعرفتی است که واقعاً تمدن‌سوز هستند و اجازه نمی‌دهند تمدن نوین اسلامی شکل پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در دومین جلسه از سلسله جلسات «نشست علمی-تخصصی مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» که به همت معاونت پژوهش مدرسه ی علمیه ی عباسقلی خان مشهد به صورت مجازی برگزار شد، ابراز کرد: گفت: بیشتر مشکلات در مبانی غیرمعرفتی است که واقعاً تمدن‌سوز هستند و اجازه نمی‌دهند تمدن نوین اسلامی شکل پیدا کند.

وی با بیان اینکه مقصود ما از تمدن هم دستاورد سخت‌افزاری و هم دستاورد نرم‌افزاری از تمدن است که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شود، افزود: وقتی ما می‌گوییم «تمدن نوین اسلامی» به این معنا نیست که ما با دانش غرب مخالفیم بلکه مخالفت با مبنای معرفتی و غایت آن است؛ یعنی مبنای معرفتی ما نسبی‌گرایی معرفتی نیست.
 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تفاوت تمدن نوین و تمدن مدرن پرداخت و ابراز کرد: فرق تمدن نوین با تمدن مدرن یکی در مبانی است تا مانند تمدن مدرن به نسبی گرایی دچار نشود و تفاوت دیگر در این است که محققان در تمدن سازی مشارکت می کنند.
 

وی ادامه داد: غیر از مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی یک چیز دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد و آن عوامل غیرمعرفتی تمدن نوین اسلامی است. اگر ما از تمدن نوین اسلامی حرف می‌زنیم باید هم به مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازیم و هم به عوامل معرفتی که در تمدن‌سازی یا تمدن‌سوزی نقش دارد، توجه کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha