پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام عیسی زاده

حوزه/ آسیب های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی نتیجه دوری از سبک زندگی قرآنی است. راه اصلاح این وضعیت و همچنین جلوگیری از رخنه فرهنگ غرب برگشت به این نوع از سبک زندگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عیسی عیسی زاده در نشست علمی مجازی «قرآن و سبک زندگی» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد،  با اشاره به اهتمام دفتر تبلیغات اسلامی به موضوع قرآن و سبک زندگی اظهار داشت: این مرکز با توجه به قابلیت هایی که به ویژه در عرصه پژوهش دارد توانسته با راه اندازی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ذیل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از بزرگترین مراکز پژوهشی قرآنی کشور را در اختیار داشته باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم افزود: یکی از بحث های مهم که با تأکیدات رهبر معظم انقلاب، مطرح شده بحث اسلامی سازی علوم انسانی است و مسلما یکی از منابع علوم انسانی اسلامی، قرآن کریم است و ضرورت دارد پژوهشگران با استفاده کلام وحی مبانی علوم انسانی و اسلامی را از این کتاب هدایت استخراج کرده و در اختیار جامعه اسلامی قرار بدهند.

وی در ادامه عنوان کرد: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم یکی از پروژه هایی که ورود پیدا کرده بحث سبک زندگی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: بخش اصلی تمدن نوین اسلامی را بهره گیری از آموزه های قرآن تشکیل می دهد، به همین دلیل کلان پروژه «فرهنگ نامه سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» در حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست از سوی پژوهشگران دفتر تبلیغات و پژوهشگاه های دیگر آغاز شده و تا کنون ۸۰ درصد کار انجام و در قالب ۱۸ جلد منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده با اشاره به این که سبک زندگی ابعاد مختلف زندگی بشر را پوشش می دهد، گفت: هدف از نزول قرآن کریم هدایت بشر بوده و یکی از مؤلفه های اصلی هدایت، سبک زندگی است و جاودانگی قرآن کریم اقتضا می‌کند که برای بشر در همه اعصار و شرایط گوناگون برنامه های جامعی ارائه کرده باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سؤال اساسی که امروز پیش می آید این است که سبک زندگی قرآنی تا چه مقدار پیاده سازی شده است؟ زندگی های فردی ما تا چه اندازه قرآنی هستند؟ چه مقدار حکومت های اسلامی توانسته اند آموزه های قرآنی را در حوزه حکومت داری پیاده سازی کنند؟ بحث ما این است چه مقدار به آموزه های قرآن در مورد زندگی فردی و اجتماعی و حاکمیت مطرح کرده رسیده ایم؟

وی با بیان این که ما در این زمینه رشد آن چنانی نداشته ایم، گفت: سبک زندگی هر جامعه ای نمای آشکار و ظاهر هویت آن جامعه است و هر جامعه ای زمانی می‌تواند آثار ایدئولوژی خود را عرضه کند که دارای سبک زندگی صحیح و روشنی باشد ولی متأسفانه به علت بی توجهی به آموزه های قرآن و تأثیر از فرهنگ غرب، از داشتن سبک زندگی قرآنی تا حدود زیادی محروم مانده ایم که یکی از دلائل این ادعا وجود آسیب های زیاد در حوزه فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: از جمله آموزه های قرآن می‌توان به عفو و گذشت، اصلاح ذات البین، احترام به بزرگان و اعضای خانواده، دست گیری از خویشان، احساس مسؤولیت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، دقت در گزینش مدیران، رعایت امانت های الهی و اطاعت از رهبران عادل جامعه اشاره کنیم.
وی اضافه کرد: اگر این آموزه ها را در زندگی پیاده کرده بودیم امروز شاهد این حجم از پرونده های کیفری و قضایی در دادگاه های کشور نبودیم و آسیب های اجتماعی تا این فزاینده نشده بود، بنابراین راه اصلاح این وضعیت، برگشت به سبک زندگی قرآنی است.

پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه یادآور شد: باید بپذیریم اگر آموزه های قرآن پیاده سازی شده بود تا این حد دچار مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی و حکومتی نبودیم و آنچه امروز جامعه اسلامی با آن مواجه شده نفوذ فرهنگ غرب در جامعه است که این هم به دلیل بی توجهی به سبک زندگی قرآنی است.

وی در پایان با تأکید بر این که امروز ایران اسلامی تنها حکومت علوی و شیعی است که در نقطه ای از زمین به بهای خون هزاران شهید ایجاد شده است، گفت: بدون تردید دشمنان بی کار ننشسته و مشغول کار برای ضربه زدن به این حکومت هستند و اگر بخواهیم جلوی نفوذ دشمنان و رسوخ و رخنه فرهنگ غرب را هم بگیریم باید به آموزه های قرآن برگردیم و سبک زندگی قرآنی را اجرا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha