پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که پژوهشگاه دفتر تبلیغات وظایف مهمی در حوزه حل نیازهای حال و آینده نظام دارد، گفت: پژوهش های این مرکز به عنوان نهادی حوزوی، دانشگاهی و مرتبط با دفتر رهبر انقلاب باید منحصر به فرد باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم اختتامیه مجازی گرامیداشت هفته پژوهش و ششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد،  با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای مراکز پژوهشی ذیل دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: مراکز پژوهشی از جمله پژوهشگاه دفتر از یک طرف ذیل حوزه علمیه و از طرف دیگر یک مجموعه دانشگاهی و ذیل وزارت علوم محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که این مسأله مأموریت های پژوهشی خاصی را با ویژگی های منحصر به فرد به دفتر تبلیغات می دهد، بیان داشت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از یک سو در ذیل دفتر تبلیغات قرار دارد که از این طریق به حوزه متصل می‌شود و از سوی دیگر جایگاهی در نظام آموزش عالی دارد و در بین پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم جایگاه مناسبی پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین این پژوهشگاه از طریق دفتر زیر مجموعه دفتر رهبر معظم انقلاب قرار می گیرد چراکه ریاست دفتر و اعضای هیأت امنای آن را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند که این هم یک مسأله منحصر به فرد است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز فعال هستند و هویت حوزوی و دانشگاهی دارند ولی این هویت و مسؤولیت به عنوان نهادی که توسط رهبر معظم انقلاب تعین پیدا کند و توسط حضرت امام(ره) تأسیس شده است، ویژه دفتر تبلیغات است که حتی سازمان تبلیغات این ویژگی را ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که با نگاه به هویت دفتر تبلیغات، توقعات مربوط به پژوهشگاه و افق پژوهش در دفتر شکل می گیرد، گفت: ما باید این هدف را گم نکنیم و به عبارت دیگر این هویت مجموعه مسؤولیت های خاصی را به پژوهش های دفتر تبلیغات می دهد که با دیگر مراکز دین پژوهشی حوزه و مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت علوم متفاوت است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: وقتی دفتر تبلیغات و پژوهشگاه متعلق به آن زیر مجموعه دو نهاد اصلی کشور یعنی حوزه و دانشگاه قرار می گیرد و از هر دو سو رسمیت پیدا می‌کند یعنی کانال رسمی ارتباطات معرفتی آن هم باید حوزه و دانشگاه باشد و گفت‌وگوهای این دو نهاد در جهت حل مشکلات و ایجاد هم افزایی و تعمیق نیازهای دو نهاد مهم کشور صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: همچنین پژوهش ها و فعالیت های آن باید در این سطح قرار بگیرد و از طرف دیگر چون ذیل دفتر رهبری قرار می گیرد سطح فعالیت های پژوهشی نیز در عالی ترین سطح راهبردی قرار می گیرد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: خیلی از فعالیت ها و مسائلی که در سطح نظام های حوزوی و دانشگاهی نظام اسلامی وجود دارد باید توسط پژوهشگاه دفتر شناسایی شود، نیازها احصا شده و خلأهای موجود برطرف شود؛ به طور کلی عرصه وسیع و متنوعی از مجموعه مسائل پژوهشی در این چارچوب در برابر دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه آن قرار می گیرد.

وی با تأکید بر این که قرار گرفتن در سطح پژوهش های راهبردی و اقدام کردن برای اجرایی شدن و فعال شدن این امور، چالاکی متناسب با خودش را طلب می‌کند، گفت: چون در مقاطع مختلف مسائل تأثیر گذار و تعیین کننده مهمی در سطح مسائل حوزوی و دانشگاهی و فرهنگ عمومی به وجود می آید که بعضا بحران زاست و حل این بحران ها مدیریت بحران مربوط به خودش را طلب می‌کند، باید پژوهشگاه دفتر همیشه آماده باشد و مدیریت بحران آمادگی مربوط به خود را لازم می‌داند و دفتر و پژوهشگاه باید بتواند از ظرفیت و استعدادهای مناسب خود استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: شناسایی نیازها و پژوهش های مربوط به این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است و اساسا بخش قابل توجهی از پژوهش های دفتر تبلیغات باید آینده پژوهانه و با رویکرد شناسایی نیازهای موجودی باشد که در محدوده مسؤولیت های این مجموعه قرار می گیرد یعنی از یک سو نیازهای پژوهشی موجود رادر قلمرو و سطح راهبردی شناسایی کند که این خودش یک پژوهشی بنیادی است و از سوی دیگر از ظرفیت های موجود استفاده کرده و برای نیازهای آینده کشور برنامه ریزی متناسبی داشته باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha