جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هنوز درصد بالایی از معارف ناب اهل بیت(ع) استخراج و تحقیق نشده است گفت: در خود حوزه های علمیه با آن سابقه طولانی و برکات فراوان، هنوز بسیاری از معارف اهل بیت(ع) که در متون ما موجود است، استخراج و تحقیق نشده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز با حضور در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشستی مشترک با حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با اشاره به مظلومیت فرهنگ اهل بیت(ع) بر همکاری دو مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مجمع جهانی اهل بیت(ع) به منظور معرفی بیشتر معارف ناب ائمه معصومین(ع) پرداخت.

*محور اصلی حرکت انقلاب اسلامی ایران

وی گفت: گرچه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب شیعی محض نبوده است اما پر واضح است که مبانی این انقلاب بر پایه مکتب نورانی اهل بیت(ع) استوار شده است و وقتی که این انقلاب را به عاشورا و مهدویت پیوند می زنیم و مشروعیت آن را ولایت فقیه می دانیم همه نشان دهنده این است که محور اصلی همان اسلام و سعی کردن در گسترش معارف ناب حضرات معصومین(ع) است.

*دنیا و مراکز حقوقی دنیا از فقه ائمه اطلاعی ندارند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: هدف ما در مرکز فقهی این بوده است که واقعا فقه اهل بیت(ع) و کلام و اعتقادات آن حضرات معصومین را به دنیا معرفی کنیم؛ معتقدیم که دنیا و مراکز حقوقی دنیا از فقه ائمه اطلاعی ندارند و ما هنوز نتوانستیم فقه اهل بیت(ع) را به دنیا معرفی کنیم.

* دایره فقه اهل بیت دایره وسیعی است که فقط شامل معاملات و عبادات نمی شود

آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان ساخت: دایره فقه اهل بیت دایره وسیعی است که فقط شامل معاملات و عبادات نمی شود بلکه همه ابعاد مختلف از جمله ارتباط با سایر مذاهب اسلامی را نیز در بر می گیرد و آنچه الان مهم است این است که بالاخره در افقی که می خواهیم برای شیعه ترسیم کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟ مجمع جهانی اهل بیت حتما یک برنامه طولانی مدت دارد و یک نقشه راه اساسی در نظر گرفته است.

*اهمیت همراهی مراکز علمی و پژوهشی حوزه در کنار مجمع جهانی اهل بیت(ع)

وی افزود: آنچه مهم است این مطلب است که باید در کنار این مجمع نورانی مراکز علمی حوزه و محققان و پژوهشگران حوزه همراهی نمایند تا فعالیت های مجمع غنای بیشتر داشته باشند و البته خود این مراکز علمی حوزوی نیز خود غنا و عمق خوبی پیدا خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: هدف از این جلسه مشترک این است که این مرکز فقهی تحت عنوان ائمه اطهار است و مجمع جهانی اهل بیت ع نیز در پی گسترش فرهنگ ناب ائمه معصومین است و این " اهل بیت" کلمه مشترکی است که بین این دو مرکز نورانی قرار دارد لذا اگر اهل بیت(ع) به نحو جامع در همه ابعاد محور قرار گیرد بسیاری از مشکلات بشریت حل خواهد شد.

*لزوم تمسک امت اسلامی به حدیث شریف ثقلین

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به حدیث شریف ثقلین تاکید کرد: اگر این سفارش نبی مکرم اسلام(ص) که به عنوان یک وظیفه امت پیامبر تلقی می شود به صورت جدی مد نظر قرار گیرد بسیاری از مشکلات جهان  اسلام حل خواهد شد و اقتداری برای اسلام و امت اسلامی در مقابل کفر ایجاد می شود و آثار و برکات زیادی دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان با بیان اینکه هنوز درصد بالایی از معارف ناب اهل بیت(ع) استخراج و تحقیق نشده است گفت: در خود حوزه های علمیه با آن سابقه طولانی و برکات فراوان هنوز بسیاری از معارف اهل بیت(ع) که در متون ما موجود است استخراج و تحقیق نشده است و در فقه و اعتقادات مسائل تحقیق نشده فراوان زیادی داریم و این دو مجموعه مبارک در کنار هم می توانند تا حد زیادی این خلاء ها را پر نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha