جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست

حوزه/معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد گفت: از سال ۹۳ تاکنون ۹ هزار و ۱۰ تبعه غیرایرانی در استان باسواد شدند و بیش از هزار و ۴۰۵ نفر نیز در دوره تکمیلی آموزش دیدند و در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت استان یزد از سواد پایه بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، مرآت امین الرعایا، ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد به مناسبت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و دو شهید نهضت سوادآموزی یزد با اشاره به زمان آغاز سوادآموزی در استان یزد، اظهار داشت: سوادآموزی در یزد با محوریت روحانیت آغاز شد و ائمه جمعه در پیشبرد اهداف نهضت در ادوار مختلف نقش مهمی ایفا کردند.

*سوادآموزی اتباع غیرایرانی

وی با اشاره به تأکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد بر تعلیم و سوادآموزی اتباع غیرایرانی در سال‌های قبل افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۹ هزار و ۱۰ تبعه غیرایرانی در استان باسواد شدند و بیش از هزار و ۴۰۵ نفر نیز در دوره تکمیلی آموزش دیدند.

امین الرعایا با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه سواد پایه نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز است، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت استان یزد از سواد پایه بهره‌مند هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد در مورد مشکلات سوادآموزی استان یزد بیان کرد: پراکندگی جمعیت بی‌سواد باقیمانده، عدم جذب و عدم شناسایی بی‌سوادان از مهمترین مشکلات استان یزد در مسیر سوادآموزی است ضمن اینکه کرونا نیز عامل دیگری است که این روزها بر سختی کار سوادآموزی افزوده و برای جذب و شناسایی با محدودیت های بسیاری مواجه هستیم.

امین الرعایا ادامه داد: امیدواریم با این شرایط، تشکیل کلاس‌های سوادآموزی را به هر نحو ممکن از طریق فضای مجازی به پیش ببریم و در کنار آن، بتوانیم انسداد بی‌سوادی در یزد را با شناسایی افراد بازمانده از تحصیل، رقم بزنیم.

تحصیل ۱۹ هزار دانش آموز تبعه غیرایرانی در یزد

سعید پرویزی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد هم در این دیدار با اشاره به اینکه بیشترین مهاجران استان یزد را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند، اظهار داشت: مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران از سال‌های ۵۷ و ۵۸  آغاز شد و با توجه به اینکه مقدمات بازگشت آنها به کشورشان فراهم شد، به دلیل ناامنی‌های افغانستان، ماندگاری آنها طولانی و روز به روز بر جمعیت آنها افزوده شد.

وی با اشاره به فعالیت این مهاجران در حوزه های ساختمانی و پروژه های عمرانی در دوران سازندگی و بعد از آن، عنوان کرد: با ماندگار شدن مهاجران، مسئولان به تدریج به فکر ساماندهی آنها افتادند و بعد از چهار دهه از حضورشان در ایران و استان یزد، بحث سوادآموزی آنها نیز مطرح شد.

پرویزی با بیان اینکه سوادآموزی می تواند بسترساز ساماندهی سایر امور مربوط به اتباع خارجی نیز باشد، اظهار داشت: سوادآموزی خشت اول کار فرهنگی بر این قشر بود بر این اساس اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد و سوادآموزی استان با آغوش باز به استقبال برنامه‌های یکدیگر در این حوزه رفتند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد یادآور شد: در حال حاضر، در آموزش و پرورش ۱۹ هزار دانش آموز تبعه غیرایرانی و در سوادآموزی نیز ۱۱ هزار فرد بی‌سواد بزرگسال زیرپوشش قرار گرفته اند ضمن اینکه در سطوح عالی نیز ۶۲۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۱۱ باب مدرسه در استان یزد با جذب اعتبارات بین المللی ایجاد شده و احداث شده و در تلاش برای دریافت مجوز دو مدرسه دیگر در سال آینده میلادی برای استان هستیم.

پرویزی با بیان اینکه کار سوادآموزی در حوزه اتباع غیرایرانی بسیار دشوارتر است، عنوان کرد: ترغیب به سوادآموزی و جذب افراد بی‌سواد تبعه غیرایرانی به کلاس‌های سوادآموزی با توجه به پیشینه اعتقادی و دیدگاه‌ها و تعصبات برخی از آنها، دشوارتر است با این وجود، استان یزد در این زمینه نیز در سطح کشور سرآمد است و این امر را مرهون تلاش مربیان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha