پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ سلسله نشست‌های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با حضور آیت الله اعرافی

مدیر حوزه های علمیه گفت: دانشجویان و طلاب دانشگاهی با دستان خالی در بحث هوش مصنوعی که آینده علم بشر به آن رقم خورده گام هایی برداشته اند و برای توسعه فقه معاصر هم شورایی تشکیل و نقشه ای جامع ترسیم شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در سومین  نشست  از سلسله نشست های تبیین بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی  با سرفصل علم و پژوهش، که در مدرسه علمیه معصومیه و به صورت برخط برگزار گردید، عنوان کرد: افزایش تعداد فیزیکی موسسات آموزشی و دانشگاه ها، افزایش اساتید هیئت علمی ازچهارهزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر، افزایش دانشجو از ۱۰۰هزار نفر به پنج میلیون نفر، افزایش رشته های دانشگاهی از ۱۰۰ رشته به بیش از هزار رشته از تغییرات علمی  درطول چهار دهه اخیر است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در تحصیلات تکمیلی شاهد رشدی چشمگیر بوده ایم به طوری که در قبل از انقلاب تعداد دانشجویان دکترا و ارشد محدود بود و درحال حاضر بیش از یک میلیون دانشجوی ارشد داریم و در عدالت جنسیتی  نیز دسترسی از۳۵ درصد به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه امکانات و آموزش به یک منطقه و شهر محدود نیست و دامنه آنها درسراسر کشور جدا از هر قومیت ها و نژادی گسترش داده شده است که این همان عدالت منطقه ای است، اظهار کرد: در رشد تولیدی علم  در منطقه پیشتاز هستیم. در فناوری های پیشرفته مانند هسته ای، بهداشتی، نانو و...که کشورهای غربی تصور نمی کردند که به آنها دست پیدا کنیم سربلند شده ایم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید براینکه با توجه به اینکه کشور در تحریم مطلق است، توانسته ایم در تکنولوژی نانو از رتبه۱۶ به رتبه چهارم برسیم، تصریح کرد: در واگذاری به بخش خصوص، تاسیس رشته های میان رشته و.. موفق عمل کرده ایم و در بخش علوم انسانی نیز در شرایطی که اقدامات انجام شده رضایت بخش نیست، اما گام های خوبی برداشته شده است.

وی با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش پایه ی علم و دانش است، بیان کرد: در آموزش پرورش با وجود ضعف ها، اقدامات خوبی از جمله اصل سند توسعه که در جهان اسلام، نظیر ندارد، انجام شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه این سند ما را از اسناد بیرونی مستغنی می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم نیاز به  اسناد بیرونی از بین برود که البته به گفته رهبر معظم انقلاب ازمطالب مفید اسناد بیرونی نیز می توان استفاده کرد.

وی با اشاره بر اینکه ضریب سوادآموزی  در قبل از انقلاب حدود ۴۰ درصد بوده که اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، خاطر نشان کرد: شاهد پوشش ۹۹ درصدی آموزش و پرورش هستیم که البته تلاش شده است که بخش تربیت آن نیز تقویت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر چه علم سنجی مناسبی نداریم، اما در بحث حوزه های علمیه ازجایگاه مطلوبی برخوردار هستیم، افزود: جریان پایان نامه نویسی مجلات و مقالات  بیش از ۱۰۰ مجله، مراکز تخصصی و پژوهشی، تغییرات نرم افزاری در حوزه دینی  به ویژه در دیجیتال سازی متون دینی و ...گام های خوبی برداشته شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره براینکه در تولید کتاب و آثار مکتوب استان قم رتبه دوم و در تولید علوم انسانی رتبه اول را داریم، بیان کرد: درحوزه فقه عرصه گشایی های جدید را درپیش داریم در حوزه علوم انسانی قم پیشتاز است و درپایه ریزی علوم جدید، نقد علوم انسانی، مطالعات تطبیقی و... استان قم قدم هایی را برداشته است.

وی با بیان اینکه ارتباط با دانشگاه، گسترش به مباحث جدید، توسعه و پرورش حوزه های علمیه خواهران از دیگر دستاورد های حوزه علمیه  است، عنوان کرد: حوزه های علمیه رویکردی بین المللی به خود گرفته اند و ترجمه آثار، تولید نرم افزارها به زبان های دیگر، پرورش مبلغان به سایر زبان ها و... ازجمله فعالیت های انجام شده در راستای این رویکرد است.

وی با بیان اینکه  در سه ضلع  آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه های علمیه شاهد تحولات بسیاری بوده ایم، تصریح کرد: البته در هر سه ضلع نیاز به بازنگری و شناسایی آسیب ها و ضعف ها وجود دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره براینکه  در حوزه پژوهش در چشم انداز، ۹ هدف کلان که چهارهدف آن مستقیم و غیر مستقیم پژوهشی است و در منشور ۳۵ هدف پژوهش پیش بینی شده است، گفت: حوزه باید پرچم دارعلم سنجی در علوم انسانی و اسلامی بشود و با توجه درخت‌واره ای که ترسیم شده است گام های اولیه آن برداشته شده است.

وی ادامه داد: دانشجویان و طلاب دانشگاهی با دستان خالی در بحث هوش مصنوعی که آینده علم بشر به آن رقم خورده گام هایی برداشته اند و برای توسعه فقه معاصر هم شورایی تشکیل و نقشه ای جامع ترسیم شده است تا با برنامه ای پنج ساله بتوان باب های فقهی جدیدی را طراحی کرد.

وی افزود:طرح درختواره رشته ای، نیاز سنجی ، سامانه تقریرات، درس های خارج در سراسر کشور، تحول در انتشارات، گسترش انجمن ها به سایرشهرها ، رتبه بندی مراکز پژوهشی و... از دیگر طرح های حوزه علمیه است و در سند الگو نیز برای اولین بار حوزه علمیه به صورت رسمی فعالیت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha