پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نامه امام به گورباچف

حوزه/ حضرت امام خمینی(ره) طی نامه‌ای تاریخی و با ژرف‌نگریِ منبعث از روح الهی، گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی را برای برون‌رفت از مشکلات کمونیسم و جلوگیری از سقوط به دامنِ تهیِ امپریالیسم، به اسلام دعوت کردند و از خطر فروپاشی انذار دادند.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ در زمستان سال ۱۳۶۷ و در دورانی که اتحاد جماهیر شوروی، یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران، با عواقب ناشی از سیاست‌ها و عملکردهای نظام سوسیالیستی و امپریالیستی دست به گریبان بود، حضرت امام خمینی(ره) طی نامه‌ای تاریخی و با ژرف‌نگریِ منبعث از روح الهی خود، گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی را برای برون‌رفت از مشکلات کمونیسم و جلوگیری از سقوط به دامنِ تهیِ امپریالیسم به اسلام دعوت کردند و از خطر فروپاشی انذار دادند. این نامه مهم و تاریخی حضرت امام به گورباچف در شرایط خاص تاریخی صادر شد و تاثیرات اساسی و پیامدهای ویژه‌ای در زمینه‌ بیداری اسلامی و پاسخ‌گویی به سوال‌های فکری بشریتِ تشنه‌ حقیقت داشت.

به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری «حوزه» برای تبیین نامه امام(ره) به سراغ حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری از شاگردان حضرت آیت الله جوادی آملی و مدیر مجموعه اسراء تهران رفته است تا گوشه هایی از پیام الهی امام(ره) به سردمداران کمونیستی بازخوانی شود.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در این گفتگو  ضمن تسلیت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و رحلت علامه مجاهد محمد تقی مصباح یزدی، اظهار داشت: حضرت امام(ره) در ابتدای نامه آقای گورباچف را مورد تمجید قرار می دهند و می فرمایند: از شخصیت شما را اینطور دریافت می شود که خواستار تغییرات اساسی در نگرش به جهان باشید. حضرت امام(ره) بعد از تمجید ها می فرمایند بر همین مبنا لازم دیدم نکاتی را در خصوص مسائل جهان بینی یاداور شوم.

وی در پاسخ به این سوال که چه انگیزه ای باعث شد حضرت امام(ره) اقدام به نوشتن این نامه کنند؟، توضیح داد: اقداماتی که از طرف خود گورباچف رخ داده بود و امام(ره) را به قاعده فقهی رهنمون داشته بود ‌که از غیر مسلمان ها نیز به اسلام دعوت به عمل بیاید. بخش عمده و شاکله نامه حَکَمی است و بر اساس حکمت الهی یک انسان حکیم  نوشته شده است. فردی است که در فلسفه اسلامی و فلسفه الهی و هستی شناسی در اوج قله ها قرار دارد. فردی که حقایق عالم را از حیث تئوریک و علمی دریافته است و مسیر حقایق را به عنوان یک عارف الهی طی کرده است و می خواهد انسان ها را به این حقایق آگاه کند.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری ادامه داد: حضرت امام(ره) در این نامه بدون اینکه موضعی انفعالی و در عین حال سخت داشته باشند، شروع به تبیین و توضیح عالم هستی می پردازند. در جای دیگر نامه حضرت امام (ره) با تیز هوشی آقای گورباچف را نیز به چالش می کشد و می فرماید، شاید در حیطه  فکر شما که تغییر تفکر و نگرش را مطرح کرده اید بر مبنای مشکلات حزبی و برای رفع مشکلات اقتصادی باشد.

این استاد حوزه در ادامه توضیح می دهد: حضرت امام(ره) در ادامه نامه به این نکته هم اشاره می کنند که اسلاف شما در گذشته رویکرد دین زدایی و ضد دینی داشتند که این نمی تواند مسیر درستی باشد چرا که نیازهای انسان فقط در چارچوب مسائل مادی نمی گنجد.

مدیر شعبه بنیاد بین المللی اسراء تهران در ادامه با اشاره به تعریف حضرت امام(ره) از انسان، گفت: حضرت امام(ره) در این نامه تعریفی از نیاز های انسان و نگاه توحیدی را از انسان ارائه می دهند و در واقع شاکله اصلی نظام کمونیستی را به چالش می کشند. بخش عمده و اصلی این نامه بر اساس حکمت الهی است که توسط یک انسان حکیم نوشته شده است. فردی که در فلسفه اسلامی و فلسفه الهی و هستی شناسی در اوج قله های معرفت قرار دارد.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری اضافه کرد: نویسنده نامه کسی است که حقایق عالم را از حیث تئوریک و علمی دریافته است و مسیر حقایق را به عنوان یک عارف الهی طی کرده است و می خواهد انسان ها را به این حقایق آگاه کند.

وی با بیان نظر حضرت امام(ره) از عالم هستی، توضیح می دهد: امام (ره) در پی توجه دادن گورباچف به عالم هستی است و بیان می کند که عالم هستی اعم است از غیب و شهادت است و چیزی که ماده ندارد می تواند موجود باشد. امام در این نامه وارد بحث های عمیق فلسفی نمی شوند، ولی با بیان چند نکته به این مسئله اشاره می کند قدرت یابی و قدرت طلبی انسان نیز منشاء الهی دارد و همین قدرت طلبی می تواند دلیل بر یک قدرت مطلقی داشته باشد که ما آن را خدا می دانیم. در این موضوع حتی حضرت امام(ره) چند مورد از آیات قرآن را ذکر می کنند و با توضیحاتی سعی می کند مخاطب خود را به این مسئله توجه دهند.

مدیر شعبه بنیاد بین المللی اسراء تهران گفت: امام(ره) حتی پیشنهاد را می دهد برای آشنایی بیشتر از عالم هستی می توانید افرادی را برای آگاهی بیشتر در مورد جهان بینی اسلامی روانه ایران کنید تا این مسائل را برای شما تبیین کنند. در واقع امام(ره) با این پیشنهاد باب اندیشه نخبگانی و نفکر را باز می کنند تا این مسائل در مسیر عالمانه و نخبگانی حل شود.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری به دلیل انتخاب حضرت آیت الله جوادی آملی برای ابلاغ نامه به گورباچف، اظهار کرد: در توضیحات قبلی اشاره شد که این نامه یک نامه معمولی و از یک شخص معمولی صادر نشده بود و مقتضای ابلاغ آن اقتضا می کرد فردی باشد که توانایی ابلاغ این پیام مهم را داشته باشد و به آن حقایق آگاهی کامل داشته باشد.

وی ادامه داد: مفسر این نامه باید بتواند برای مخاطب به درستی مسائل آن را شرح و بسط دهد، بنابراین باید کسی باشد که مکاتب مادی را به خوبی بشناسد و با تسلط کافی بتواند توضیح و نقد مکاتب را بیان کند. حتی در جای خودش مکاتب مادی را رد کند و برتری نگاه الهی را احصاء کند، لذا به دستور حضرت امام(ره) شاگرد ایشان حضرت آیت الله جوادی آملی ابلاغ این پیام الهی را بر عهده می گیرند.

مدیر شعبه بنیاد بین المللی اسراء تهران در پایان افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی با نگاه عمیقی که به نامه امام(ره) داشتند، بعد ها اقدام به تالیف کتاب ارزشمند به نام «ندای توحید» می کنند. در واقع نامه امام(ره) یک دری است که گشوده شد و بر عهده ما است ایده و نظر امام را دنبال کنیم تا انسان های جهان از افکار دانشمندان اسلامی مطلع و آگاهی یابند. خود رساندن  پیام یک مسئله ساده و کم اهمیتی نیست. بنده در سفرهایی که به کشور های دیگر از جمله کشورهای بلوک شرق داشته ام و وقتی در مجامع علمی و دانشگاهی این مسائل را مطرح می کردم تشنگی افراد را نسبت به این موضوعات کاملا ملموس دیده می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha