یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور-مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان، با بیان اینکه آیت الله مصباح یک شخصیت چندبعدی بود که در همه علوم حرفی برای گفتن داشت، گفت: ایشان در عین فیلسوف بودن مجتهد و در عین اجتهاد مفسر و در عین مفسر بودن متکلم نیز بودند و یکی از خدمات ارزشمند ایشان در حوزه علمیه جمع‌کردن بین حکمت متعالیه و فقه و اصول بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت عالم مجاهد آیت‌الله مصباح یزدی به بیان ابعاد شخصیتی، علمی، معرفتی و سیره رفتاری این عالم مجاهد پرداخت و اظهار داشت: ایشان از شخصیت‌های برجسته و ویژه‌ای بودند که از قبل انقلاب به‌عنوان یکی از شاگردان امام و علامه طباطبائی به تحصیل مباحث فقهی، اصولی و فلسفی پرداخته و با توجه به بعد تقوایی و علمی برجسته‌ای که داشتند مورد توجه بزرگان و شخصیت‌های علمی معرفتی حوزه علمیه قم قرار گرفتند.

وی افزود: با شروع حرکت امام در ۱۵ خرداد ایشان نیز در کنار دیگر شاگردان امام مانند آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، شهید مطهری، دکتر بهشتی و... هم به شکل جمعی و هم فردی وارد کارهای مبارزاتی برای تعمیق بخشی جامعه اسلامی و آشنا کردن جامعه با مبانی اسلام ناب محمدی شدند که ازجمله مبارزات فردی ایشان می‌توان به تلاش برای پاسخ‌گویی به شبهات انحرافی کمونیست‌ها و توده‌ای‌ها و دیگران اشاره کرد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، خاطرنشان کرد: مبارزات این عالم مجاهد بعد از انقلاب ابعاد بزرگ‌تری به خود گرفت؛ چراکه امام مأموریتی ویژه به وی داده بودند که در خصوص مبارزه با نحله‌های فکری، ترویج مبانی اسلامی به شکل پایه‌ای در حوزه و تحول در مدیریت‌های حوزوی جاری ورود کنند که ایشان نیز در این زمینه‌ها فعالیت‌های فراوانی داشتند.

وی به فعالیت‌های علامه مصباح در جهت تحقق مأموریت امام اشاره کرد و گفت: آیت الله مصباح با حضور در جامعه مدرسین توانستند در سازمان‌دهی وضعیت حوزه‌های علمیه ورود کرده و اقدامات خوبی انجام دهند همچنین با ایجاد پژوهشکده‌های مختلف برای موضوعات مختلف مانند موسسه امام خمینی(ره) نقش بسیار مؤثری در تحول موضوعات حوزوی ایفاء کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، افزود: آیت الله مصباح در کنار فعالیت‌های علمی خود که به شکل گسترده‌ای در موضوعات مختلف و مبانی دینی، فلسفی و حکمت متعالیه بوده همواره نگاه ویژه‌ای به تحول در حوزه، تأثیرگذاری ریشه‌ای در تحصیل طلاب، گسترده کردن بساط‌های علمی و تربیت اساتید و شاگردان مبرز برای تأمین این زیرساخت‌ها داشتند.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یک شخصیت چندبعدی بوده و در همه علوم حرفی برای گفتن داشت؛ ایشان در عین فیلسوف بودن مجتهد و در عین اجتهاد مفسر و در عین مفسر بودن متکلم نیز بودند و یکی از خدمات ارزشمند ایشان در حوزه علمیه جمع‌کردن بین حکمت متعالیه و فقه و اصول بود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان افزود: آیت الله مصباح بسیار باتقوا و پارسا بوده و همواره رابطه‌ی خود را با پروردگار تحکیم کرده و شاگردان خود را در همین راستا هدایت می‌کرد.

وی به بیان ابعاد سیاسی آیت الله مصباح پرداخت و بیان کرد: علامه مصباح بسیار تیزبین بوده و حرکت‌های دشمن را بسیار خوب تحلیل کرده و با پیش‌بینی‌های خود توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کردند؛ به‌عنوان‌مثال دشمن از دهه ۷۰ سعی داشت که اصل ولایت‌فقیه را زیر سؤال برده و به‌آرامی حذف کند که وی خیلی زود متوجه این توطئه شده و وارد عمل شدند و توانست این توطئه را خنثی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، شخصیت آیت الله مصباح را مصداق آیه شریفه «وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» دانست و بیان داشت: دشمنان همواره تلاش داشتند تا با تهمت و تخریب چهره‌ی علامه مصباح جلوی فعالیت‌های ایشان را بگیرد ولی شخصیت بیدار وی مصداق «وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» بود و محکم در میدان ایستاد و توطئه‌های دشمن را در هم شکست و توانست به شبهات دشمن درزمینهٔ ولایت‌فقیه پاسخ داده و اساتید بزرگی را برای درس ولایت‌فقیه تربیت کند.

وی در پایان گفت: آیت الله مصباح از شخصیت‌هایی بودند که همواره خیلی محکم پای ولایت‌فقیه ایستاده و تلاش کردند که شخصیت مقام معظم رهبری را به‌عنوان یک شخصیت برجسته به همگان نشان دهند و بااینکه خودشان یک شخصیت علمی، فلسفی و فقیه جامع الشرائط بودند ولی خود را شاگرد رهبری می‌دانستند که این نشان‌دهنده اخلاص، تواضع و وظیفه‌شناسی وی بود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha