دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/وداع و تشییع حضرت آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی گفت: لیبرالیسم دینی مبارزه مستقم با اعتقادات مردم پیدا نمی کند و کار آن تحریف اکادمیک اعتقادات مردم است، این جریان یک دوگانگی تحت عنوان توسعه یافته و توسعه نیافته ایجاد میکند و از آنجایی که الگوی سازندگی ما الگوی توسعه غربی بود باعث تزریق آن به درون جامعه شد و کلید واژه آن انسان مدرن و توسعه یافته است.

حجت الاسلام امین عابدی نژاد، قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی، در وبینار تخصصی که با موضوع حکومت اسلامی در اندیشه علامه فرزانه آیت الله مصباح یزدی (ره)برگزار شد، با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی سردار جبهه فرهنگی بودند، عنوان کرد: آیت الله مصباح یزدی جهاد فکری و فرهنگی داشت و این مبارزه چهار مولفه شناخت دقیق میدان رزم فکری، طراحی عملیات در جبهه فرهنگی، شجاعت حضور در میدان و توان مدیریت میدان را درایشان جمع کرده بود.

وی با اشاره براینکه جنگیدن در این جبهه محسوس نیست اما تاثیر و اهمیت فراوانی دارد، ادامه داد: از شناخت دقیق نبرد فکری فرهنگی و فهمیدن  آنکه  جامعه دچار یک جنگ تهاجم فرهنگی شده امری بسیار بزرگ است و آثار آن بیشتر از جنگ های فیزیکی است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با بیان اینکه شناخت شروع این جنگ  احتیاج به شناخت میدان دارد و از آن جایی که ایشان به فلسفه اسلام و فلسفه غرب را به خوبی آشنا بودند، متوجه این جنگ شدند، اظهار کرد: شجاعت حضور در میدان نبرد فکر امری بسیار مهم است؛ زیرا اقدام درباره مسائلی که دیگران شناختی درباره آن ندارند میتواند حملات و تهمت های فراوانی را به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام عابدی نژاد بیان کرد: زمانی که یک متفکر در جهاد قرارمی‌گیرد اندوخته هایش را نیز در همین راستا پرورش می‌دهد و این امر در اندوخته های فکری آیت الله مصباح یزدی هویدا بود که این امر نیزاز شناخت آرایش و مختصات فکری دشمن سرچشمه می گیرد.

 قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی در خصوص ویژگی های دشمن در جبهه ای که آیت الله مصبا ح یزدی با آن مبارزه می کردند، عنوان کرد: در حوزه فلسفه و کلام لیبرالیسم، دراقتصاد کاپیتالیسم و درسیاست امپریالیسم بودن از مولفه های مهمترین جریانی است که انقلاب اسلامی با آن مواجه است.

وی ادامه داد: قبل از لیبرالیسم، جریان توده نیز با تفکر اسلامی به مبارزه پرداخت اما چون با اعتقادات مردم مبارزه صریح می کردند و اعتقادات مردم مثل معاد، خدا و... را به سخره می گرفتند با شکست مواجه شدند و این تجربه باعث تولید پدیده لیبرالیسم دینی شد و مزیت آن نسبت به مارکسیسم این بودکه مفاهیم دینی مردم را حفظ می کرد و حوزه عملی جهان اسلامی را از فکری جدا می‌کرد و از درون تفکر دینی را از بین می برد.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با تاکید بر اینکه لیبرالیسم دینی مبارزه مستقیم با اعتقادات مردم پیدا نمی کند و کار آن تحریف آکادمیک اعتقادات مردم است، افزود: این جریان یک دوگانگی تحت عنوان توسعه یافته و توسعه نیافته ایجاد می کند و از آنجایی که الگوی سازندگی ما الگوی توسعه غربی بود باعث تزریق آن به درون جامعه شد و کلید واژه آن انسان مدرن و توسعه یافته است.

وی با اشاره براینکه این جریان بیان می‌کند که  دو انسان مدرن و سنتی وجود دارد و اسلام و انقلاب را انسان های سنتی و انسان مدرن را لیبرالیسم می‌داند، تصریح کرد: این جریان بیان می کندکه خدا موجودی است که امر میکند انسان اطاعت میکند ارباب (خدا) پاداش میدهد و رعیت(بنده) خوشحال می شود و...که این همان نظام ارباب و رعیت است و تصور خدای قانون گذار و امر و نهی و کننده  تصویری از خدا مربوط به دوره سنت است.

حجت الاسلام عابدی نژاد با اشاره براینکه این جریان بیان می کند که در دنیای مدرن که مبتنی بر اصل آزادی است مفهومی تحت عنوان ولایت وجود ندارد؛ افزود: این همان جریان تحریف آکادمیک است؛ زیرا در این تحریف خداوند انکار نشده و خدا موجودی دوست داشتنی برای راز و نیاز تعریف شده است.

وی با بیان اینکه  ورود به این تفکر به معنای نفی جمهوری اسلامی است و مبنای عقیده آنان این است که  پیامبر(ص) یک مرشد اخلاقی  و خدا معشوقی برای رازداری و رازدانی است، اظهار کرد: آیت الله مصباح به  دو مسیر تشریح اراده الهی و تئوری مشارکت حداکثری مردم که از درون اسلام راستین بیرون آمده بود تکیه کرد.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با اشاره براینکه به عقیده آیت الله مصباح یزدی نسخه نجات انسان و جامعه اسلامی مبنای  اراده تشریعی الهی است، تصریح کرد: اراده تشریعی الهی مبنای توحید الهی است. شیطان به لحاظ اعتقادی مشکلی نداشت اما در مقابل دستور خدا عمل نکرد و این کفر اعتقادی نیست و کفر ولایت است.

وی در پایان افزود: ما نسبت به  دو میراث گرانقدر آیت الله مصباح یزدی مسئولیت داریم  و مسئولیت ما شناخت اراده الهی در ابعاد مختلف حیات اجتماعی و برداشتن موانع برای مشارکت و نظارت حداکثری مردم در جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha