جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فرزانگان

حوزه/ دانشمند پرهیزکار سید حسن حائری یزدی از علمای تراز اول و گمنام عصر قاجار بود که پس از تولد در یزد و طی مراحل اولیه تحصیلی در آن شهر به تهران رفت. او در حوزه پر سابقه تهران مدتی درس خواند و از آنجا به کربلا رفت.

خبرگزاری حوزه، | عالمی که در برابر ظلم فتحعلی شاه ایستاد و مردم یزد را علیه حاکم یزد شوراند؛ دانشمند پرهیزکار سید حسن حائری یزدی از علمای تراز اول و گمنام عصر قاجار بود که پس از تولد در یزد و طی مراحل اولیه تحصیلی در آن شهر به تهران رفت. او در حوزه پر سابقه تهران مدتی درس خواند و از آنجا به کربلا رفت.

ملا حسن در کربلا مدارج عالی علمی را در خدمت آیت الله العظمی سید علی طباطبایی صاحب ریاض و فرزندش سید محمد مجاهد و نیز ملا احمد نراقی گذراند و بهره های برد.

اخلاق عالمانه

در کتاب مفاخر یزد آمده که حائری یزدی، دانشمندی پرهیزکار، زاهد، صاحب کرامت و بی اعتنا به دنیا بود و در برپایی مراسم عزاداری ائمه اطهار فعالیتی مستمر داشت. ظلم ستیزی و شجاعت از خصوصیات بارز او بود. نقل است که به دستور ایشان مردم یزد برحاکم ستمگر وقت شوریدند و اورا از شهر بیرون راندند.

قلم توانا

آیت الله سید حائری نویسنده ای توانا و پرکار بود و کتاب های مفید و فراوانی را از خود به یادگار نهاده است. این حجم و کیفیت از تالیف، نشان از تسلط بالای ایشان برعلوم مختلف است. برخی از آثار ایشان عبارت از مهیج الفران، اکمال الاصلاح، الشک و السهو فی الصلاه و الحکمها، تجوید القران، الرد علی الصوفیه و مصباح الطریق میباشد.

رحلت ملکوتی

عاقبت، این عالم ربانی پس از سالها تحصیل و تدریس در کربلا وفات یافت و در همان سرزمین مقدس دفن شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha