جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ کارشناس مذهبی و سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به جایگاه والای حضرت ام‌البنین سلام الله علیها گفت: این بانوی بزرگوار مادر چهار شهید واقعه کربلاست و مادران شهدای دفاع مقدس پرورش‌یافتگان مکتب حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره بقره که از بستر فضای مجازی و صحن‌های حرم مطهر پخش شد، با اشاره به آیه ۱۸۹ سوره بقره گفت: قوم بنی‌اسرائیل درخواست‌های نادرست و سؤالات بیجایی از حضرت موسی علیه‌السلام  می‌کردند اما مسلمانان از نبی خدا سؤالات منطقی و اساسی می‌پرسیدند.

وی افزود: در قرآن کریم ۱۴ مورد کلمه «یسئلونک» آمده است که بعضی از آن‌ها مربوط به احکام بوده مبنی بر سؤال  از ماه‌های حرام یا حکم قمار و شراب ، یا سؤالات اعتقادی بوده که مثل سؤال از قیامت و زمان آن ، یا سؤالات تاریخی و یا پرسش‌های اخلاقی و اجتماعی بوده مثل سؤال از انفاق و حدود انفاق که این سؤالات اصلاً غیر مربوط نبوده و خداوند نیز به‌اندازه وسع مخاطبین جواب داده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پرسش گری اشکال ندارد اما سؤالات بی‌خود و بی‌ربط مذموم است و طبق آیات قرآن کریم و روایات  انسان‌ها از انجام سؤالات بی‌ربط نهی شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: طبق روایت سؤالات باید برای فهم و درک و یادگرفتن پرسیده شود نه برای اذیت نمودن و زحمت انداختن و سنجش علمی طرف مقابل باشد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی یادآور شد: پرسش و پرسش گری عیب نیست و در تاریخ فراوان ذکرشده است که افراد خدمت ائمه معصومین می‌رسیدند و سؤالات خود را مطرح می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی اظهار داشت: کسانیکه خدمت رسول خدا رسیده بودند سؤالاتشان در خصوص خلقت ماه و جایگاه ستارگان نبود و فقط می‌خواستند بدانند این هلال ماه چه کارایی و چه فایده‌ای برای انس آن‌ها دارد.

وی افزود: خداوند فرمود ای نبی خدا به آن‌ها بگو این برای تعیین وقت حج و مناسبت‌هاست و به‌نوعی مواقیت است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: قبل از اسلام حج بوده و مردم حج را انجام می‌دادند  منتها اشکالاتی درانجام حج بوده مثل عریان طواف کردن ، طواف در صفا و مروه میان دو بت  و فخرفروشی حجاج به همدیگر درزمانی که در منا تجمع می‌کردند که تمامی این موارد توسط رسول خدا نهی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: اقدامات نبی خدا بعد از ظهور اسلام بر سه بخش انکاری، اثباتی و اصلاحی بود به همین خاطر امثال  شراب را انکار و ماه‌های حرام را اثبات و حج را اصلاح کردند.

وی در ادامه با اشاره به سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها گفت: جزئیات وفات حضرت به‌درستی در تاریخ نیامده است و زمانی که حضرت به خانه حضرت علی علیه‌السلام آمدند فرزندان حضرت علی علیه‌السلام  بزرگ‌شده بودند اما آنچه از این بانوی بزرگوار در تاریخ به دست ما رسیده است تماماً ادب ، ایثار، شجاعت، اصالت و شرافت این خاندان و این بانوی بافضیلت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: این بانوی بزرگوار مادر چهار شهید واقعه کربلاست و مادران شهدای دفاع مقدس پرورش‌یافتگان مکتب حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها هستند و مادران شهدا در حقیقت از این مکتب درس گرفته‌اند.

وی افزود: این بانوی بزرگوار زمانی که فرزندان خود را به کربلا فرستادند  در مدینه سکونت داشتند و اولین کسی که برای فرزندان خود شعر گفته است خودشان بودند و هنوز اخبار درستی از کربلا نرسیده بود به همین خاطر اشعار این بانوی باکرامت از شیوه شهادت حضرت عباس علیه‌السلام به خاطر اخبار غیررسمی و تائید نشده جان‌سوز اما با تردید به همراه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha