پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ گفت‌وگوی تحلیلی پیرامون آرمان‌های انقلاب اسلامی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان با حضور حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، برنامه «از آرمان تا واقعیت» به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، صبح امروز در بستر وب با موضوع گفت‌وگوی تحلیلی پیرامون آرمان‌های انقلاب اسلامی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان، با حضور حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

رحیم پور ازغدی، در این نشست با بیان این که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در ذیل عدالت و حقوق متقابل قابل تعریف و تبیین هستند، گفت: عدالت بر پایه نظام حق و تکلیف در ساختار اسلامی تبیین می شود که می بایست روابط بین حقوق و تکالیف به لحاظ اجتماعی و فردی درست تبیین وتنظیم شده و آموزش داده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که استقلال به معنای آزادی است تا یک ملت برده دیگر کشورها نباشند، عنوان کرد: آزادی  نوعی استقلال تلقی می شود که بر این اساس، مردم نباید وابسته به قدرت ها و کشورهای استبدادی باشند و در حقیقت، آزادی، استقلال و جمهوریت در ارتباط و همگامی با یکدیگر معنا پیدا می کنند.

وی با بیان این که اگر حاکمیتی مستقل بوده و حقوق مردم را رعایت نکند، نخواهد توانست تا دربرابر سلطه های بیگانه بایستد، گفت: حکومتی که پایگاه و پشتوانه مردمی ندارد و دیکتاتوری منهای جمهوریت است، در هیچ شرائطی نمی تواند در برابر دولت های بیگانه و سلطه طلب بایستد و این عدم توانایی، حاصل همان شکاف بین دولت و مردم است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که استقلال به معنای حق تعیین سرنوشت یک ملت بدون سلطه خارجی است، خاطر نشان کرد: مساله نخست و مقدم در یک جامعه و کشور اشغال شده، بین استقلال، آزادی و انتخابات، اصل استقلال است، چراکه در ابتدای امر، باید چکمه ها و سایه بیگانه شکسته شده و سپس با خروج سلطه بیگانه، نظام سازی صورت می گیرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که استقلال، آزادی و جمهوریت اهداف مهمی می باشند، اما هیچ یک ارزش ذاتی نیستند که بخواهد مستقل از سایر اهداف ارزش مطلق باشد، بیان کرد: همه این واژه ها در منظومه عدالت جای می گیرند و عدالت، تبیین همان ارزش مطلق و یک منظومه جامع است که در پرتو آن شعارهای یک ملت معنا می یابد.

وی ادامه داد: بنابراین عدالت فردی و اجتماعی، به عنوان یک بستر اصلی برای تعالی و کرامت انسان و تقرب به خداوند شمرده شده و همه این واژه ها، در ذیل اسلامیت تعریف می شود، چون برنامه رستگاری، همین اصل اسلامیت است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha