یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عضو هیات علمی

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه آیت الله مصباح‌یزدی در بررسی شبهات ریشه‌یابی عمیق داشت، گفت: اولویت نخست این عالم دینی در پاسخ به شبهات زمانی بود که می‌دید اسلام به خطر افتاده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت ‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در نشست علمی «خوانشی از سیره علمی و عملی علامه محمدتقی مصباح یزدی» که با محوریت بررسی ابعاد شخصیتی و علمی این عالم دینی به همت معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: این عالم علوم دینی هدف اصلی از حکومت و ورود به جامعه را هدایت می‌دانست و بر این باور بود، هدف حکومت هدایت است و مردم باید حکومت اسلامی را همراهی کنند.

وی با بیان اینکه آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی در سیره علمی و عملی در مقابله با شبهات به گونه‌ای عمل می‌کرد که هدایت گسترده و عمیق‌ باشد، گفت: آیت الله مصباح یزدی در مواردی پاسخ به شبهه می‌پرداخت که آن شبهه اصل ایمان را مورد خطر قرار می‌داد.

این شاگرد آیت‌الله مصباح تصریح کرد: ایشان در مواجه با شبهات در گام نخست به مقدار اهمیت شبهه و تأثیر منفی آن پرداخته و سپس عمق آن را سنجیده و به مقابله با آن می پرداخت.

وی افزود: آیت‌الله مصباح به طور معمول در پرداختن و پاسخ به شبهات و معرفی حق به موضوعاتی می‌پرداخت که جزء ضروریات دین بود و بر این موضوع تأکید داشت، و صیانت از اصل دین اسلام برایش مهم بود.

حجت ‌الاسلام والمسلمین ابوترابی اظهار داشت: این عالم علوم دینی در برخورد با شبهه به طور عقلانی رفتار می‌کرد و معتقد بود که هدایت باید به گونه‌ای باشد که تمام اقشاری که در مقابل شبهه قرار گرفته‌ اند، پاسخ آن را متوجه و قانع شوند.

وی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی همواره با ساده ‌سازی مطالب، سخنرانی‌های اجتماعی خود را انجام می‌داد تا مخاطبان به عمق پاسخ برسند، بنابراین، ساده‌ سازی به پاسخ‌های شبهه از شیوه‌های علمی او بود.

عضو هیئت ‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: آیت‌الله مصباح در برخی مواقع به پیامدهای شبهات نیز توجه می‌کرد و بر این باور بود که برای فهم عمق انحراف و پیامدهای اجتماعی باید نسبت به شبهات پاسخ منطقی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح همچنین طرح ولایت را برای مقابله با شبهات در قالب یک مجموعه نظام‌مند با مبانی عقلی، بسیار مؤثر می‌دانست و در این زمینه طرح‌های آموزشی را نیز برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha