پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
طبل تو خالی

"طبل تو خالی"، سریالی است به کارگردانی مرحوم نجیب زاده که تولید آن با بمباران تهران در سال ۶۲ همزمان شده بود، با این حال تیم سازنده، سریالی جذاب تولید کردند که هنوز با گذشت ۳۷ سال از آن ایام در خاطره ایرانیان باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

یکی از قدیمی ترین سریال ها با موضوع انقلاب که متأسفانه بسیاری از عوامل ساخت آن دار فانی را وداع گفته اند، سریالی است ساخته مرحوم احمد نجیب‌زاده با عنوان" طبل تو خالی" که دهه فجر سال ۶۲ از شبکه اول تلویزیون پخش شد.

نویسندگی این سریال برعهده مرحوم احمد بهبهانی و تهیه‌کننده اش نیز محمدعلی اسلامی بوده است.

نجیب زاده، نخستین کارگردانی است که به تولید سریال‌های انقلابی از خود علاقه مندی نشان داد و در دهه ۶۰ چندین سریال با این مضامین ساخت، با این حال "طبل تو خالی" به جهت قصه جذاب و ساختار به نسبت حرفه‌ای‌تر با استقبال مخاطبان روبرو شد.

این سریال در واقع داستان یکی از سلطنت‌طلبان به نام اتابکی را روایت می کند که پس از پیروزی انقلاب با یکی از هنروران تئاتر آشنا می‌شود که به شدت به محمدرضا پهلوی شباهت دارد. اتابکی با شایعه‌سازی درباره حضور شاه در ایران، مردم و حتی کسانی چون سفرای انگلیس و آمریکا را به دیدن شاه دعوت می‌کرد، غافل از این‌که شاه قلابی دندانش گرد می‌شود و دستمزد کلانی از او طلب می‌کند.

رسول نجفیان که آن زمان، دستیار کارگردان این سریال بود، چند سال پیش طی گفتگویی صحبت های جالبی درباره نحوه ساخت" طبل تو خالی" بیان نمود، از جمله این که: ماجرای سریال از این قرار بود که در توطئه‌ای با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی، یکی از عوامل رژیم گذشته به کمک شخصی که شباهت ظاهری زیادی به محمدرضا پهلوی دارد، مرگ شاه را تکذیب کرده و شایعه بازگشت او را پخش می‌کند. عوامل بیگانه نیز به کمک او می‌شتابند، اما دست‌اندرکاران توطئه، یکدیگر را نیز به بازی می‌گیرند تا آن که سرانجام رازشان فاش و همگی دستگیر می‌شوند.

وی افزود: این سریال در آن سال‌ها در قطع ۱۶میلی‌متری جلوی دوربین رفت و بازیگران مطرح آن ایام همچون مرحوم منوچهر حامدی، مرحوم ناصر گیتی‌جاه، مرحوم رضا کرم‌رضایی، مرحوم محسن یوسف‌بیک، مرحوم کیومرث ملک‌مطیعی، مرحوم محمدعلی ورشوچی، رعنا صفوی، فرهاد خان‌محمدی، احمد علی‌نژاد، مرحوم حسین پناهی و... در آن به ایفای نقش پرداختند.

نجفیان ادامه داد: نزدیک عید بود و تبلیغات سریال هم برای پخش در نوروز از تلویزیون پخش شده بود و باید به موقع آماده می‌شد. کار خیلی فشرده‌ای بود و به دلیل همین فشردگی‌ها ۳قسمت از سریال را هم من نوشتم و تا جایی که به خاطر دارم سریال در ۱۵قسمت ۴۵دقیقه‌ای تولید شد.

وی همچنین ابراز داشت: کمتر از یک ماه فیلمبرداری کار تمام شد. شب و روز کار می‌کردیم و درست در زمان بمباران تهران کار ساخته شد و زمانی که این اتفاق می‌افتاد گاهی به دلیل بمباران‌ها برق‌ها قطع می‌شد و کار را عقب می‌انداخت و این وضعیت را بدتر می‌کرد. گاهی گروه مجبور بود از ۶صبح امروز تا ۴صبح روز بعد مشغول باشد. کار لوکیشن‌های زیادی داشت و ما فقط زمانی که می‌خواستیم لوکیشن‌ها را تغییر دهیم چند ساعتی را تعطیل می‌کردیم. خود من در طول شبانه‌روز شاید ۴ساعت می‌خوابیدم. هر زمان که بمباران می‌شد همگی به زیرزمین خانه می‌رفتیم و بعد از آژیر سفید دوباره کار را آغاز می‌کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha