جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
image.png

حوزه/ امام خمینی(ره) دست به غافلگیری قره‌باغی فرمانده ستاد ارتش و ژنرال هایزر زدند و اداره امور اداری کشور را به بازرگان واگذار کردند. بازرگان پیش از این سابقه اجرایی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهرزاد بختیاری‌منش در برنامه یه روز تازه در شبکه پنج گفت: در ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۷ ایران و خصوصاً شهر تهران به تیتر یک خبرگزاری‌های دیداری و شنیداری تبدیل شده بودند. مهم‌ترین موضوع رسانه‌ها سخنرانی حضرت امام(ره) بود که ایشان در صحبت‌های خود از عبارت کلیدی من تو دهن این دولت می‌زنم و من دولت تعیین می‌کنم، استفاده کرده بودند. از ۱۲ تا ۱۵ بهمن این جمله امام(ره) تیتر یک همه رسانه‌ها بود و بختیار در این مدت سکوت می‌کند. ناصر مقدم رئیس ساواک می‌گوید که با توجه به اینکه آیت‌الله خمینی ۵ میلیون هوادار دارد، بهتر که صحبتی بیان نشود که منجر به ناراحتی هوادارها شود.


این مورخ و جامعه‌شناس اظهار داشت: بختیار در نهایت با فشار رسانه‌ها به ناچار در ساعت ۹ صبح روز ۱۵ بهمن با شبکه یک سیما مصاحبه می‌کند و شعر مرغ طوفان را می‌خواند. این شعر برای غلامعلی رعدی‌آذرخشی بود و در ادامه شروع به رجزخوانی می‌کند. او در صحبت‌های خود می‌گوید تا من هستم آیت‌الله خمینی نمی‌تواند دولت تشکیل دهد و همچنین تهدید کرد که افراد مسلح در جنگ‌های خیابانی را تیرباران خواهد کرد ودر نهایت یک‌قدم عقب‌نشینی می‌کند و می‌گوید صحبت‌های آیت‌الله خمینی درخصوص عدالت و حکومت اسلامی حرف‌های ما هم هست و در چارچوب قانون این حرف‌ها را عملی می‌کنیم؛ حتی می‌گوید اگر وزیر معرفی کنند من در کابینه استفاده می‌کنم.


وی افزود: امام خمینی(ره) ظهر ۱۵ بهمن در مصاحبه‌ای می‌فرمایند اگر بختیار دست از ستیزه‌جویی برندارد من دستور جهاد می‌دهم. نادر طالب‌زاده  در این خصوص می‌گوید که از خبرنگار آمریکایی خواستم، این سؤال را مطرح کند که آیا شما حکم جهاد خواهید داد که امام(ره) صحبت از حکم جهاد کردند.


این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: امام(ره) دست به غافلگیری قره‌باغی فرمانده ستاد ارتش و ژنرال هایزر زدند و اداره امور اداری کشور را به بازرگان واگذار کردند. بازرگان پیش از این سابقه اجرایی داشت، همچنین از نزدیکان مصدق و بنیانگذار نهضت آزادی بود. بازرگان درخواست امام(ره) را می‌پذیرد و دولتی متشکل از جبهه ملی، نهضت آزادی و نزدیکان امام مثل صادق طباطبایی به وجود می‌آورد و در روز ۱۶ بهمن این دولت اعلام وجود می‌کند.


گفتنی است: برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha