شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست

حوزه/ در نشست اساتید و پژوهشگران کهگیلویه و بویراحمد راهکارهای ۱۰ گانه تقویت ارتباط حوزه و مردم مطرح شد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، حجت الاسلام محمد امینی نیا، در نشست اساتید و پژوهشگران استان کهگیلویه و بویراحمد که با موضوع «راهکارهای تعامل حوزه علمیه با مردم در نظام اسلامی» در دبیرخانه مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد،اظهار کرد: همه ما طلاب به دنبال جذب مردم به سمت گفتمان انقلاب اسلامی هستیم.

وی گفت: آنچه در زمینه جذب مردم مورد نیاز است، این است که قوه مغناطیس وجود داشته باشد و آنچه در آیات و روایات به عنوان قوه مغناطیس ذکر شده عبارت از علم است مثلا در روایات فرموده اند العلم سلطان پس حوزه انقلابی باید به دنبال مغناطیسی به نام علم باشد یعنی حوزه انقلابی از طلابی که معارف اهل بیت علیهم السلام را به نحو احسن یاد گرفته اند پشتیبانی کرده و میدان دهد و برای آنها فضای مناسب را برای جذب حداکثری مردم نسبت به مکتب اسلام و انقلاب اسلامی مهیا کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: چنانچه مردمی که به رهبری امام(ره)، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند مغناطیسهایی مانند علم را در رهبران دینی خود مانند: شهید مطهری و شهید بهشتی و... و. دیدند  و به این انقلاب روی آوردند و تا رسیدن به پیروزی مقاومت کردند.

در ادامه حجت الاسلام سید مالک خادمی، پژوهشگر علوم دینی به راهکارهای  تقویت تعامل حوزه و مردم اشاره کرد و گفت: کلیّت مراحل این مسأله در ۱۰ مرحله عبارت است رابطه که رابطه از جهت سازش دو گونه است: سازگار و ناسازگار رابطه سازگار با کلید واژه-هایی چون تعامل و تکامل مطرح می شود و رابطه ی ناسازگار با کلید واژه هایی چون تقابل و تعارض و تزاحم و تمایز همراه است و دوم اینکه ملاک ارزیابی سازگاری و ناسازگاری، باید قانون واحد باشد.

وی گفت: تنها قانون واحدی که جهانی و جاودانی است، قوانین الاهی است که در اسلام به تکامل رسیده است و چهارم هر کس از این قانون تبعیت کند، مورد تعامل و هر کس سرپیچی کند، مورد تقابل قرار خواهد گرفت.

این پژوهشگر گفت: از آنجا که تعامل یا تقابل دو طرفه است، در اینجا دو طرف مسأله حوزه و مردم هستند و ششم چون تعامل دو طرفه است باید ببینیم آیا حوزه و مردم، از قانون واحد آگاهی کامل دارند یا نه؟ چون اگر آگاهی نداشته باشند نمی توانند با هم تعامل کنند زیرا ملاک ارزیابی و ارزش گزاری آن ها متفاوت خواهد بود و منجر به تقابل می شود.

وی گفت: بر اساس مشاهداتی که در محیط های تعاملی حوزه و مردم صورت می-گیرد، هر جا تعامل میان حوزه و مردم برقرار بوده، نشانگر هماهنگی و آگاهی از قانون الاهی مانند اصول دین است و هر جا تقابل ایجاد شده است نشانگر عدم آگاهی یکی از طرفین به قوانین است، که در اینجا باید موارد تقابلی بر معیار قوانین سنجیده شود تا  علّت تقابل، شناسایی شود.

حجت الاسلام خادمی گفت: یکی از آسیب-های تقابل-ساز، عدم آشنایی برخی از حوزویان با رسالت طلبگی و ضرورت آن است و این عدم آشنایی باعث کم رنگ جلوه دادن نقش روحانیت در میان مردم شده است؛ به عنوان مثال وقتی یک روحانی ضرورت وجود یک طلبه را فقط برگزاری نماز جمعه و جماعت می دانند.

وی گفت: دشمنان دین و انقلاب از این افراد کم سواد، استفاده ابزاری می کنند و آنان را به عنوان حوزه به مردم معرفی می کنند تا  میان حوزه و مردم تقابل ایجاد کنند. در نتیجه حوزه باید ابتدا خود و خدمات خود را بشناسد و  سپس ضرورت و فلسفه وجودی خود را به مردم بشناساند تا گامی محکم و بلند توسط  حوزه و مردم برای رسیدن به ظهور برداشته شود.

انتهای پیام/
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha