جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زیارت به نیابت

حوزه/ مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی زیارت را در فرهنگ شیعه به مثابه یک نهاد ارزیابی کرد و گفت: زیارت مجموعه‌ای از دانش‌ها و دستوراتی است که اندیشه و عمل زائر را در راستای هدف متعالی و ارتقاء ظرفیت‌های روحی و معنوی زائر تنظیم و ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی و رئیس کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در پیش‌نشست این کنگره که به صورت وبینار پخش شد، با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) درباره زیارت گفت: زیارت و ظرفیت بزرگ انسان‌سازی و جامعه‌سازی در مکتب اهل بیت و معارف اسلامی است.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی ادامه داد: مجموعه سفارش‌ها، توصیه‌ها و آنچه که از سیره ائمه اطهار (ع) درباره موضوع زیارت به ما رسیده است، از این حکایت دارد که یکی از فرصت‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در سازندگی‌های روحی و معنوی و معرفتی، فرصت‌های زیارت است.

وی زیارت هر یک از زیارت‌گاه‌های اسلامی در سراسر جهان را فرصتی برای ایجاد رابطه و خلق فرصتی معنوی توصیف کرد و گفت: زیارت منحصر در مکان نیست؛ خیلی از زیارت‌ها از دور رسیده است؛ خیلی از زیارت‌ها برای مکان‌های اختصاصی است یا درباره ائمه اطهار (ع) مانند زیارت عاشورا، وارث، جامعه کبیره و امین‌الله می‌توان آن‌ها را در هر زمانی خواند .

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد زیارت را در فرهنگ شیعه به مثابه یک نهاد ارزیابی کرد و گفت: مجموعه‌ای از دانش‌ها و دستوراتی است که اندیشه و عمل زائر را در راستای هدف متعالی و ارتقاء ظرفیت‌های روحی و معنوی زائر تنظیم و ارائه می‌کند.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی زیارت را یک گنج و ارزش افزوده توصیف کرد و توضیح داد: این زیارت با تأکیدات تمام معصومان در مسیر رشد و تعالی برای انسان‌سازی و جامعه‌سازی و سازندگی‌های مفید و مؤثر در دنیا و آخرت برای بشریت ارائه شده است.

وی زیارت را از یک سو تجدید میثاق زائر و مزور دانست و گفت: از سوی دیگر این میثاق مانند یک شبکه و جریان حیات بخش در همه ابعاد، بخش‌ها و شبکه‌های زندگی انسان و جامعه دارای پیام و تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد ابراز داشت: تمام باورها و اعتقادات ما در تنظیم و استمرار با اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، تنظیم، تحکیم، تعالی پیدا می‌کند؛ همه نعمت‌ها و امکانات و مواهبی که در اختیار ما هست و قرار خواهد گرفت، از عنایت و لطف و هدایت ائمه هدی به دست ما می‌رسد.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی زیارت را باعث سعادت دنیوی و اخروی ارزیابی کرد و توضیح داد: زیارت هم ما را در زندگی دنیا با ائمه معصومان (ع) همراه می‌کند و از سویی ما را در آخرت روسفید و بهره مند خواهند کرد.

وی کنگره «زیارت، اخلاق و معنویت بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را مورد توجه قرار داد و گفت: مهمترین افق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی موضوع تمدن اسلامی است؛ یکی از ظرفیت‌های مهم موجود در بیانیه گام دوم موضوع اخلاق و معنویت است؛ حال ما باید هم‌اندیشی کنیم و با طرح و برنامه به سند و برنامه عملیاتی و اجرایی برسیم که چگونه از ظرفیت زیارت برای تمدن‌سازی استفاده کنیم؛ تمدن با گستره جغرافیایی و تاریخی، کلان‌ترین واحد اجتماعی است.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد بلندترین نگاه به مسائل اجتماعی و جامعه را نگاه تمدنی دانست و ابراز داشت: نگاه تمدنی از مرزهای جغرافیایی عبور می‌کند، از ساختارهای رسمی عبور می‌کند، از جغرافیای سیاسی و کشورها عبور می‌کند و مزیتی مطرح می‌شود که می‌تواند جنبه تأثیرگذار و الگو و فراگیری برای بشریت داشته باشد.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی درباره سابقه تمدن اسلامی گفت: تمدن اسلامی با انوار هدایت بخش اسلام عزیز، بخش زیادی از جامعه بشریت تحت تعالیم اسلامی و تأثیرات اسلامی قرار گرفتند و اتفاقات بسیار مبارکی در میسر رشد، پیشرفت و تعالی بشریت زیر پرچم اسلام اتفاق افتاد.

رئیس کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» فرصت انقلاب اسلامی را مجالی توصیف کرد که افق تمدن نوین اسلامی، یک افق تمدن‌ساز و افق محقق شدنی برای امت اسلامی بویژه جوانان باشد و تصریح کرد: لازمه دستیابی به افق تمدن نوین اسلامی این است که بسترها و میسرها و ظرف‌هایی که می‌تواند ما را در رسیدن به تمدن نوین اسلامی کمک کند بیش از گذشته قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد زائر و زیارت را از ظرف‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: از منظرهای مختلف باید زیارت را مورد بررسی قرار داد؛ جاذبه بزرگ معرفتی زیارت، مخاطب فراگیر و گسترده‌ای که زیارت در سراسر عالم دارد از این منظرها است.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی زیارت اربعین و زیارت حرم امام رضا (ع) را از ظرف‌های بزرگ زیارتی کمک کننده برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی توصیف کرد و گفت: بیش از ۱۲۰ کشور در این رویدادهای جهانی مشارکت دارند؛ این دو زیارت به هیچ وجه به شیعیان منحصر نیست؛ برادران و خواهران فراوانی از اهل سنت در زیارت حرم امام رضا (ع)‌ و زیارت اربعین شرکت می‌کنند؛ مسیحیان و پیروان ادیان دیگر داوطلبانه در زیارت امام رضا (ع) و پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کردند و حضور دارند.

وی درباره تأثیرات سازنده زیارت در مسیر سازندگی انسان و جامعه در ابعاد مختلف گفت: این‌ها مزیت‌هایی است که نوید و بشارت می‌دهد که اگر ما طرح و برنامه روشنی برای زیارت داشته باشیم می‌توانیم به افق دست یافتن به تمدن نوین اسلامی امیدوارتر باشیم و در آینده‌ای نه چندان دور این افق محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد پیش‌نشست و کنگره «زیارت و اخلاق و معنویت بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب» را کاری ارزشمند دانست و پیشنهاد داد: در این پیش نشست و کمیته‌های مربوطه مباحثی باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد؛ ما نمی‌توانیم افق گام دوم و زیارت را پیگیری کنیم و از نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه و علمای گرانقدر غافل باشیم؛ ما نمی‌توانیم موضوع گام دوم و زیارت را در دستور کار بگذاریم و از اولویت مهم معرفت‌افزایی غافل باشیم؛ ما نمی‌توانیم افق زیارت و گام دوم را در دستور کار داشته باشیم و به موضوع تداوم ارتباط با مخاطب بویژه در حوزه زائران و زیارت کم‌توجه یا بی‌توجه باشیم.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی تأکید کرد: اگر این سه اولویت، یعنی حضور و نقش جایگاه حوزه‌های علمیه و علما، دوم معرفت‌افزایی زائر و سوم تعامل و تداوم ارتباط با زائر قبل و بعد از زیارت در دستور کار باشد، حتماً اولویت چهارم با عنوان شبکه‌سازی، در شبکه بزرگ زائران اعتاب مقدسه در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» تجربه بعثه مقام معظم رهبری در ارتباطات قبل و بعد از سفرهای زیارتی را پیشرو و پیشگام دانست و تصریح کرد: با بازخوانی این تجربه و سایر تجربه‌هایی که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانیم به ظرفیتی برسیم که برای نقش آفرینی ظرفیت حوزه زیارت در افق تمدنی گام دوم بیش از گذشته استفاده داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha