جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش طلیعه حضور در سمنان

حوزه/ حجت الاسلام بارانی گفت: آفت بزرگ امروز حوزه های علمیه مدرک گرایی است؛ برخی از انسان‌ها سواد های آنچنانی نداشتند اما به باطن قرآن دست پیدا کردند زیرا نیت درستی داشتند و امیرالمؤمنین امام علی (ع) در روایتی فرمودند که «مَن حَسُنَت نِیَّتُهُ أمَدَّهُ التَّوفیقُ؛ هرکه نیّتش خوب باشد، توفیق یار او شود».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام محمد بارانی، در همایش «طلیعه حضور» ویژه طلاب خواهران جدید الورود شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه، در سالن همایش‌های بنت المصطفی(ص) مدرسه علمیه عصمتیه سمنان اظهار داشت: برگزاری این جلسه را باید به فال نیک گرفت و با برگزاری این برنامه در دهه فجر، شاید بتوان گفت یکی از برکات انقلاب اسلامی تحول در عرصه علمی و معنوی اتفاق افتاده و یکی از برکات آن همین حوزه های علمیه خواهران است.

امام جمعه مهدی‌شهر با اشاره به اینکه عوامل موفقیت یک طلبه چیست؟ تصریح کرد:  اولین عامل و مهم‌ترین عامل موفقیت انسان، نیت الهی است و حقیقت انسان، نیت انسان را شکل می دهد.

وی افزود: به چه نیت به حوزه آمده‌ایم و تا چه میزان می توانیم این نیت را استمرار ببخشیم!؟باید ورودی و خروجی انسان به حوزه با اخلاص باشد، تا اثر و ثمره این حضور را بچشیم.

حجت الاسلام بارانی با بیان اینکه آفت بزرگ امروز حوزه های علمیه مدرک گرایی است، خاطرنشان کرد: یک استاد دانشگاه دیدم که مدرک بالا دارد اما تاثیری در کلامش نیست زیرا هدفش پول بوده است و این مقاله را می نویسد تا ارتقاء پیدا کند و امروز این اتفاق در کشور در حال رخ دادن است، نیت را باید مدام جستجو کنیم و اگر نیت خراب شود، درب های توفیق به روی انسان بسته می شود.

وی افزود: برخی از انسان‌ها سواد های آنچنانی نداشتند اما به باطن قرآن دست پیدا کردند زیرا نیت درستی داشتند و امیرالمؤمنین امام علی (ع) در روایتی فرمودند که «مَن حَسُنَت نِیَّتُهُ أمَدَّهُ التَّوفیقُ؛ هرکه نیّتش خوب باشد، توفیق یار او شود».

امام جمعه مهدی‌شهر گفت: پایه و اساس انقلاب اسلامی بر اساس نیت الهی یک عالم بزرگ یعنی امام راحل بود. فرق امام راحل با دیگران این بود که قیام برای نفس و حاکمیت نبود، حاج احمد آقا فرزند امام راحل تعریف می‌کردند روزی که امام خمینی (ره) را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی می‌کردم، قبل از آنکه امام خمینی (ره) بروند روی جایگاه - همچنان که صدای فریاد مردم می‌آمد که: «درود بر خمینی» - امام خمینی (ره) دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را می‌بینی که همه یک‌صدا و بلند «درود بر خمینی، درود بر خمینی» می‌کنند به خدا قسم اگر همه‌شان جمع شوند و به من ناسزا بگویند ذره‌ای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب‌نشینی نخواهم کرد؛ انسان با نیت درست به حقیقت دین می رسد.

وی با اشاره به عوامل اینکه نیت انسان تصحیح و درست شود تصریح کرد: سه عامل برای اینکه نیت انسان خوب شود، وجود دارد، ۱. «به چه چیزی گوش بدهیم؟» در روایت است اینکه به هر گوینده ای گوش بدهی انگار او را عبادت کردی یعنی انسان عوض می شود. ۲. «نشست و برخاست ها» اینکه با چه کسانی و به چه افرادی رفت و آمد داریم؟! تفکر انسان تغییر می یابد. ۳. «تفکر» امیرالمؤمنین امام علی (ع) در روایتی فرمودند «مَن تَفَکَّرَ أبصَرَ؛ هر که بیندیشد، بینا شود». آقای شاه آبادی استاد امام راحل می گفت: «روح انسان سارق است؛ یعنی می رباید» کنار یک انسان عارف و یا فاسد بنشینید بر روح شما تاثیر می گذارد؛ بنابر این نیت یکی از عوامل مهم موفقیت است.

حجت الاسلام بارانی با بیان اینکه عامل دوم موفقیت طلاب معنویت است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وقتی به حوزه علمیه قم رفته بودند، تاکید فرمودند «به طلاب بگویید نماز شب بخوانند»؛ به میزانی که ذکر می گوییم و یاد خدا حاکم است، ما هستیم وگرنه هیچ و پوچیم.

وی با طرح این سؤال که به چه میزان در نمازمان عاشقانه نماز می خوانیم؟! خاطرنشان کرد: یک طلبه باید نمازش با نماز دیگران فرق داشته باشد و نماز ما باید کیفیتش بالاتر برود.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه دائم الوضو بودن و دائم الذکر بودن در فهم و ارتقاء بینش طلبه تاثیر می گذارد، افزود: کار ذکر این است که انسان تسلیم محض خدا شود و اینکه انسانی که اهل ذکر باشد از ارتباط با خدا عشق می کند.

وی در پایان با تأکید بر توسل به ائمه اطهار (ع) توسط طلاب گفت: شرط همه موفقیت‌ها برای انسان‌ها رعایت تقوای الهی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    حاج آقا باب شده خیلی وقت هم هست که باب شده شما خبر نداری